این استاد حوزه و دانشگاه افزود: تفکر انقلابی که آرمانهای آن آزادی، خودباوری و اتکا به خود است امروز در کشور به یک مقوله و راهبرد رسیده است.
ذوعلم با اشاره به تفاوت جهتگیری آموزش و پروش در قبل از انقلاب با بعد از آن اظهار داشت: جهتگیری آموزش و پروش در قبل از انقلاب انفعالی و وابسته بود و در آن زمان این قضیه را نهادینه کرده بودند که ما باید به غرب وابسته باشم.
وی تأکید کرد: غربگرایی فرهنگی، وابستگی به غرب، تمدن و باستانشناسی افراطی، 3 کلیدواژه در سند راهبردی آموزشوپرورش قبل از انقلاب بود اما امروز به کمک انقلاب اسلامی توحید و توحید گرایی، عقلانیت در جامعه اسلامی و پیشرفت درونزا اهداف و کلیدواژههای آموزش و پروش است.
ذوعلم با اشاره به عدم آموزش دینی در آموزش و پروش کشور در دوره رضاشاه تصریح کرد: هیچگونه آموزش مسائل دینی در مدارس و آموز و پروش وجود نداشت و این قضیه با فشار بعضی از علما در آموزش و پروش جای گرفت و همچنین با سعی و تلاش شهید بهشتی و تألیف چند کتاب درباره مسائل دینی کمک به یک آموزش و پروش اسلامی و دینی انجام شد.
ذوعلم با اشاره به تفکر غرب گرایانه برخی از مسئولین ادامه داد: بعضی از مسئولین کشور نمیخواهند که جمله "ما میتوانیم" را باور کنند آنها باسیاستهای غلط خود جامعه را به سمت غرب هدایت میکنند.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی این خودباوری و اعتمادبهنفس را در جامعه ایجاد کرد و جهتگیری جامعه را تغییر داد.
وی با انتقاد از عدم استفاده از فرصتهای انقلاب، ادامه داد: برخی از دولتها و دستگاههای حکومتی و حتی مردم و نخبگان جامعه نتوانستهاند از فرصتهایی که انقلاب اسلامی ایجاد کرده است استفاده کنند.
ذوعلم بابیان اینکه امروز یک تقابل انقلابی و ارتجاعی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: بعضی از دوستان که نگاه غرب و ارتجاعی دارند با آن نگاه خود جامعه را به سمت غربی شدن هدایت میکنند.
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی یک دید و نگرشی بر جامعه ایجاد کرد که این دید و نگاه یک راهبرد و مسیری برای تمامی آزادی خواهان جهان شده است.
ذوعلم با اشاره به پیشرفتهایی که در حوزه آموزشوپرورش ایجادشده است اینگونه بیان کرد: کشور در حوزه آموزش و پروش به یک جایگاه والا دستیافته است که نخبگانی و دانشمندان متعهد تربیت میکند که در سطح جهانی بسیار این قضیه مشهود است.