کد خبر: ۴۳۸۸۸
زمان انتشار: ۱۲:۳۷     ۱۷ اسفند ۱۳۹۰
نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز خود وظایف و اختیارات وزارت نفت در حوزه امور بین‌الملل، منابع انسانی،‌ علمی و فناوری را مشخص کردند.

فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی صبح امروز خود و در ادامه بررسی ماده ۳ از قانون وزارت نفت وظایف و اختیارات این وزارتخانه در حوزه امور منابع انسانی، علمی و فناوری را مشخص کردند که این وظایف و اختیارات به شرح ذیل است:

۱- حفظ و تربیت مراکز و مؤسسات آموزشی، دانشگاهی، تحقیقاتی، پژوهشی و مطالعاتی جهت ارتقای سطح علمی و عملیاتی و مهارت‌های فنی و کاربردی مورد نیاز صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی با رعایت استانداردهای آموزش عالی کشور.

۲- تهیه و انتشار نشریه‌های علمی، فنی و تخصصی داخلی و بین‌المللی به منظور ارتقای سطح دانش در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی برابر قوانین و مقررات.

۳- تدوین نظام جامع سرمایه انسانی متناسب با نیازهای صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی و نظارت بر حسن اجرای آن.

۴- تدوین نظام جامع کیفیت کالا و خدمات به منظور ارتقای کیفیت تولیدات و خدمات داخلی و اعمال سیاست‌های حمایتی از بومی‌سازی و طراحی و ساخت تجهیزات و تأسیسات موردنیاز صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی ذیربط در داخل کشور.

۵- اتخاذ سیاست‌های حمایتی در مورد شرکت‌ها و مؤسسات داخلی حوزه صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی به منظور توانمندسازی و افزایش توان رقابتی آنها جهت ساخت تجهیزات و صدور خدمات فنی و مهندسی در عرصه‌های بین‌المللی و در راستای ارتقای شاخص‌های بهره‌وری در اقتصاد ملی.

۶- تدوین نظام جامع پژوهشی و برنامه‌ریزی و حمایت از فناوری‌ها و فعالیت‌های دانش‌بنیان برای استفاده از فناوری‌های پیشرفته و انتقال دانش فنی در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی با همکاری سایر وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های ذیربط.

۷- یکپارچه‌سازی و همسو کردن اولویت‌های پژوهشی و فناوری صنعت نفت با سیاست‌ها و برنامه‌های ملی در حوزه علم و فناوری.

۸- فراهم کردن زیرساخت‌های نظام پژوهشی و فناوری با تقویت منابع انسانی ماهر و متخصص مورد نیاز صنعت نفت با هماهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

۹- حمایت از توسعه کاربرد فناوری‌های نوین تبدیل انرژی در بخش‌های مختلف مصرف و جایگزینی اقتصادی حامل‌های انرژی با استفاده از توسعه ظرفیت‌های محلی انرژی.

نمایندگان مجلس همچنین در ادامه جلسه علنی امروز خود آخرین بخش از ماده ۳ قانون وزارت نفت را بررسی و تصویب کردند.

بر این اساس وظایف و اختیارات وزارت نفت در حوزه امور بین‌الملل به شرح ذیل تعیین شد:

۱- تعیین و تدوین دیپلماسی انرژی کشور و مشارکت در فرآیند توسعه امنیت ملی با استفاده از منابع انرژی با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط در چارچوب سند ملی راهبرد انرژی کشور و سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران.

۲- برقراری روابط بین‌المللی، مذاکره و انعقاد تفاهم‌نامه‌ها، موافقتنامه‌ها و مقاوله‌نامه‌های ۲ یا چند جانبه با دولت‌ها و مؤسسات بین‌المللی در زمینه‌های علمی، فنی، صنعتی، تجاری و سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایشی به نمایندگی از طرف دولت با رعایت قوانین.

۳- عضویت یا نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کلیه سازمان‌ها، مجامع و کنفرانس‌های بین‌المللی ذیربط با رعایت قوانین

به گزارش فارس، ماده ۳ از طرح قانون وزارت نفت با ۱۴۱ رای موافق، ۲ رای مخالف و ۴ رای ممتنع به تصویب مجلس رسید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها