به گزارش پایگاه 598، روزنامه شهروند نوشت: «ماشینهای برفروبی را در ازای بازخرید به کارمندان سازمان راهداری واگذار کردهاند! ابوالفضل حسنبیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، این ادعای جالب را مطرح کرده و گفته است، در دورهای سازمان راهداری را خصوصی کردند و این سازمان چون پول لازم برای تامین مبلغ بازخرید کارمندانش را نداشته است، به آنها ماشینآلات راهداری واگذار شده است. این موضوع در شرایطی رخ میدهد که در سراسر ایران تنها ۲۰۰ ماشین برفروبی وجود دارد و برای پاکسازی به موقع جادهها هزار و ۶۰۰ ماشین برفروبی مورد نیاز است.
حالا در شرایطی که جادههای بسته شده از برف و مسافران در راه مانده، سناریوی تکراری زمستان هر سال است، یک نماینده مجلس از ماجرایی عجیب پردهبرداری کرده است. ماجرایی که البته داوود کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری کشور و معاون وزیر راهوشهرسازی ترجیح میدهد درباره آن سکوت کند. او به «شهروند» میگوید، از این مساله اطلاعی ندارد اما سازمان راهداری به شدت از نظر ماشینآلات و تجهیزات در مضیقه است و از مجموع ۶ تا ۷هزار دستگاه ماشینآلات سنگین و نیمهسنگینی که در اختیار دارد، حدود ۵۰درصد آن به شدت فرسوده و ناکارآمد است و هر سال تنها چیزی حدود یکچهارم بودجه مورد نیاز نگهداری راهها در اختیار این سازمان قرار میگیرد.
ماشینآلات راهداری به بازخریدها واگذار شد!
ردیف ماشینهای برفروب که به موازات هم جادههای برفی را به سرعت پاکسازی میکنند، تصویری بود که در روزهای یخبندان تهران بارها و بارها در فضای مجازی دست به دست شد و ایرانیها را به مقایسه عملکرد سازمان راهداری با کشورهای اروپایی کشاند. ایرانیهایی که هر سال زمستان یک سناریوی تکراری را تجربه میکنند؛ خودروهای اسیرشده در برف، کاهش سوخت و امدادرسانی به انبوه مسافران در راه مانده.
با این حال سازمان راهداری هر سال یک پاسخ دارد: کمبود اعتبار!
و البته مسافران ایرانی بر خلاف مسافران اروپایی در روزهای برفی و یخبندان از هر راهی حتی راههای فرعی به جاده میزنند و با کندی سرعت و نبستن زنجیر چرخ زمان بستهبودن راهها را طولانیتر و دردسر را بیشتر میکنند.
با این وجود ابوالفضل حسنبیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به ایلنا گفته است، در حالی که نیاز راههای کشور به ماشینآلات برفروب ۱۶۰۰ دستگاه است اما فعلا در سراسر کشور تنها ۲۰۰ دستگاه برفروب وجود دارد.
او در ادامه توضیح داده است: سازمان راهداری در آینده نهچندان دور میتواند مشکل جدی برای وزارت راهوشهرسازی ایجاد کند و این موضوع به آن دلیل است که به قانون اساسی عمل نمیشود یا این که تفسیر رای از قوانین میکنیم و در برهههایی که نهادهایی جایگاه حاکمیتی دارند، به بخش خصوصی واگذار شدهاند و امروز این واگذاریهای غیر عقلانی، خسارات زیادی به دولت وارد کرده است.
حسنبیگی همچنین گفته است: در یک دورهای نسبت به خصوصیسازی راهداری اقدام شد و در جریان این خصوصیسازی به نیروهای انسانی راهداری بابت بازخرید، ماشینآلات راهداری واگذار شد؛ چرا که منابع مالی برای بازخرید این افراد وجود نداشت.
دوهزار دستگاه ماشینآلات راهداری به کارمندان بازخرید شده راهداری واگذار شد. این مساله در حالی از سوی حسنبیگی، نماینده مجلس مطرح میشود که امروز سازمان راهداری برای نگهداری راهها در شرایط بحرانی قرار دارد و بنا به مطالعاتی که انجام شده است، در شرایط جوی بارش برف برای بازماندن تمام محورها و فرودگاههای کشور نیاز به ۱۶۰۰ دستگاه ماشین برفروب است حالا اما به گفته حسنبیگی این ماشینآلات در اختیار دولت کمتر از ۲۰۰ دستگاه است.
یکچهارم پول مورد نیاز تامین میشود
بسیج، ارتش و سپاه به کمک راهداری آمدند تا جادههای مسدود از برف را بازگشایی کنند اما این تنها یک راهکار موقت بود. داوود کشاورزیان، معاون وزیر راهوشهرسازی به «شهروند» میگوید: برای نگهداری مطلوب راههای کشور و آن چه استانداردهای جهانی میگوید، ۷ تا ۸هزار میلیارد تومان پول نیاز است که اعتبار راههای شریانی یا اصلی به صورت ملی و راههای غیرشریانی یا راههای فرعی و روستایی از اعتبارات ملی تامین میشود اما آن چه در نهایت و در مجموع به سازمان راهداری اختصاص داده میشود، تنها ۲هزار میلیارد تومان است که با ۴۰۰ تا ۵۰۰میلیارد تومان پول قیر به دوهزار و ۵۰۰میلیارد تومان میرسد.
البته بدهی سنگین سازمان راهداری را اگر به این معادله اضافه کنید، در نهایت متوجه میشوید که راهداری در صورت تسویه بدهی در واقع با جیب خالی اداره میشود!
کشاورزیان به «شهروند» میگوید، سازمان راهداری دو هزار و ۵۰۰میلیارد تومان بدهی ثبتشده به پیمانکاران، فروشندگان، مشاوران و اشخاص حقیقی و حقوقی مختلف دارد.
نیمی از ماشینآلات راهداری فرسوده است
مجموع خودروهای راهداری اعم از سنگین و نیمهسنگین ۶ تا ۷هزار دستگاه است که میانگین عمر این ماشینآلات به ۲۵سال میرسد و البته به گفته کشاورزیان، ۵۰درصد آنها فرسوده و ناکارآمد است. در این شرایط بحرانی گفته میشود، راهداری ماشینآلات خود را به عنوان بدهی به نیروهای انسانی خود واگذار کرده است. ماشینآلاتی که تعداد آنها به دوهزار دستگاه میرسد.
او به «شهروند» میگوید: برای رفع این بحران با سه وزیر صنعت، راهوشهرسازی و وزیر کشور تفاهمنامهای امضا کردیم که دوهزار و ۵۰۰ تا ۳هزار ماشینآلات جدید راهداری خریداری شود و البته بنا بود این نیاز با ترک تشریفات مناقصه از «هپکو» تامین شود که هم به این شرکت فرصت احیای مجدد داده شود و هم راهداری تا حدی از معضل نجات پیدا کند اما هنوز که هنوز است خبری نیست و معلوم نیست سرانجام ماجرا به کجا برسد.»