ايسنا، اين تصاوير خارقالعاده كه اين نقاش اسپانيايي را در ميان نورهاي
نئوني در حال نقاشي نشان داده، نتيجه پنج جلسه كار با گجون ميلي، مبتكر
نورپرداز اسپانيايي در سال 1949 است.
اين
تصاوير در مجموعهاي موسوم به «نقاشيهاي نوري» به نمايش حركت نقاش با يك
بارقه نور براي ساخت طرحهايي شبيه به جيغ گاوها در نقاشي گرنيكا يا طرح
اندام در تابلوي دريمر پرداختهاند.
در اين تصاوير حتي ميتوان لبخند رضايت پيكاسو را از فعاليت خود مشاهده كرد.
ميلي
كه عكاس مجله لايف در آن زمان بود، در ديدار با پيكاسو در جنوب فرانسه به
نمايش تصاوير ابداعي خود از قرار دادن نور در كفش اسكيتسوارها در تاريكي
پرداخت.
نقاش اسپانيايي سريعا طرحها را گرفته و توانست آنها را در هوا با انگشت بكشد.
مجله
لايف در يكي از شماره هاي سال 1950 خود با انتشار اين تصاوير براي اولين
بار نوشت: پيكاسو به ميلي 15 دقيقه وقت براي اجراي يكي از تصاوير خود داد.
وي به قدري از اين ايده خوشش آمده بود كه در پنج جلسه ديگر نيز شركت كرد.
پيكاسو
براي ايجاد اثر هيپنوتيزم کننده از يك نور الكتريكي كوچك استفاده كرده و
آنرا در اتاق تاريك ميگرداند. دو دوربين به تصويربرداري از دو جهت جلو و
كنار از وي ميپرداختند.
اين دو مرد توانستند 30 تصوير از تصاوير نوري شامل قنطورس، گاو و امضاي پيكاسو توليد كنند.
بسياري از اين تصاوير در اوايل سال 1950 در موزه هنرهاي مدرن نيويورك به نمايش گذاشته شدند.