کد خبر: ۴۳۷۲۵
زمان انتشار: ۰۱:۱۵     ۱۷ اسفند ۱۳۹۰
يكي از مواردي كه همواره از سوي مسئولان دولتي در ارتباط با پرداخت نقدي يارانه ها مطرح شده، اينست كه مردم خودشان مي توانند يارانه پرداخت شده از سوي دولت را مديريت كنند؛ اما آيا پرداخت بدون نظم يارانه ها مانع از اين برنامه ريزي نمي شود؟
خبرگزاري دانشجو؛ از آذر ماه سال گذشته كه يارانه ها به خانوارهاي ايراني آغاز شده است بيشتر مردم سعي كرده اند دخل و خرج خود را با آن تنظيم كنند و به همين دليل نسبت به بي نظمي هاي دولت در پرداخت يارانه ها به شدت گلايه مندند.

بعد از گذشت چند ماه از پرداخت يارانه، در مرداد ماه دولت اعلام كرد: در پی درخواست بانک‌ها مبنی بر شلوغی اول ماه در پرداخت یارانه‌های نقدی، ستاد هدفمندی یارانه‌ها تصمیم گرفت که پرداخت مرحله ششم یارانه‌های نقدی که در مرداد ماه خواهد بود، در دوازدهم این ماه انجام شود و مصوب شده است که از این بعد، یارانه‌های نقدی در هفته دوم هر ماه به حساب سرپرستان خانواده‌ها واریز شود.

اما دولت به این زمان نیز وفادار نبود و به غیر از یارانه آبان‌ماه که زودتر از موعد به‌دلیل تاثیرگذاری بر استیضاح وزیر اقتصاد واریز شد، در ماه‌های اخیر هر ماه با چند روز تاخیر واریز می‌شود به‌گونه‌ای که به اعتقاد کارشناسان اگر این روند ادامه پیدا کند تا چند ماه دیگر دولت، یک ماه یارانه نقدی به هر خانوار ایرانی بدهکار خواهد شد.

حال نگاهي به روند اجراي اين مصوبه مي اندازيم:

در چند ماه اول اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، در چند روز ابتدايي هر ماه، مبلغ يارانه به حساب سرپرستان خانوار واريز مي شد.

مرداد ماه: 12/05/90  قابل برداشت

شهريور ماه: 10/06/90  قابل برداشت

مهر ماه:  13/07/90  قابل برداشت

آبان ماه:  10/08/90  قابل برداشت

آذر ماه:  14/09/90  قابل برداشت

دي ماه:  14/10/90  قابل برداشت

بهمن ماه: 19/11/90 قابل برداشت

اسفند ماه: تاكنون پرداخت نشده است
 
از سويي ديگر تا كنون بارها شاهد بوده ايم كه مسئولان دولتي از پاسخ دادن به اين سوال كه چرا پرداخت يارانه ها با تاخير مواجه شده است طفره رفته اند و پاسخ قانع كننده اي نداده اند. شايد نمونه جالب آن اظهارات دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها و انداختن توپ به زمين رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها بود. چندي پيش محمد رضا فرزین در خصوص عدم پرداخت یارانه‌ نقدی، به خبرنگاران گفت: یارانه نقدی به حساب خانوارها واریز می‌شود و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

وی در واکنش به اصرار خبرنگاران برای اعلام زمان دقیق واریز یارانه‌ها، گفت: از آقای مرادی(رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها) بپرسید.

مردم نيز پرداخت‌نشدن بموقع یارانه نقدی را عامل به تعویق افتادن پرداخت اقساط و قبوض برق، آب، گاز، تلفن و... قلمداد و اعلام کردند که این امر موجب شده تا برنامه‌ریزی اقتصادی خانوارها که به گفته رئیس‌جمهور از جمله اهداف مهم اجرای این قانون است، به هم ریخته و اقشار کم‌درآمد در ماه‌های پایانی سال با مشکلات زیادی مواجه شوند.
 
از سويي ديگر تاخیر در پرداخت یارانه نقدی دز بهمن و اسفند ماه می‌تواند تائیدی بر این نکته باشد که دولت برای تامین هزینه یارانه نقدی در ماه‌های آتی با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد.

در نهايت اين عدم پاسخگويي مسئولين سبب خواهد شد اعتماد مردم به وعده های مسئولین از بين برود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها