حجت الاسلام دکتر میلاد سرمستی حافظ قرآن کریم
به آسیب شناسی حوزههای علمیه پرداخت و اظهار داشت: حوزههای علمیه قطعا
نقش بسزایی در ترویج و تعمیق معارف دینی در جامعه دارند و این موضوع را کسی
نمیتواند منکر شود اما امروزه با چند چالش اساسی روبرو هستند که باید مورد
نقد و بازبینی قرار گیرد.
این نخبه حوزوی و دانشگاهی ادامه داد:
اولین ایراد، مهجور بودن زبان عربی در حوزه است، حوزه ها باید معدن و
سرچشمه علوم عربی باشند، ما برای یادگیری علومی که مربوط به یک کشور و یا
منطقه خاصی باشد ابتدا ناگزیریم زبان آن کشور یا منطقه را فرا بگیریم سپس
از دریچه زبان به گنجینه علوم آن جامعه وارد شویم.
سرمستی عنوان
کرد: به طور نمونه اگر شخصی قصد تحقیق و بررسی در مورد فرهنگ و عقائد یکی
از کشورهای اروپایی مانند انگلستان را داشته باشد این شخص ابتدا باید زبان
انگلیسی را مسلط شود سپس میتواند اقدام کند، چون بدون یادگیری زبان دست
یابی به این هدف میسر نخواهد بود
این حافظ قرآن بیان کرد: ما در
حوزه های علمیه برای فهم و ادراک کلام ذات اقدس الهی (قرآن) و اهل بیت
صلوات الله علیهم اجمعین تقریبا با پانزده علم سر و کار داریم که منابع و
مآخذ تمامی این پانزده علم به لغت عربی فصیح میباشد، حال چگونه ممکن است که
ما بدون یادگیری و مسلط بودن به زبان و لهجه عربی اقدام به یادگیری این
علوم کنیم؟
وی افزود: با توجه به مهجور ماندن زبان عربی حتی در بین
خود کشورهای عرب زبان، امروزه به ندرت میتوانیم شخصی را پیدا کنیم که مسلط
به عربی فصیح باشد.
سرمستی بیان داشت: البته ما هم بیکار ننشسته
ایم و برای رفع این مشکل در حد توان کارهای انجام داده ایم، یکی از
راهکارها برای یادگیری و گسترش و بسط دادن این زبان، یادگیری زبان انگلیسی
میباشد چراکه انگلیسی زبانان بر خلاف ما مسلمانان برای گسترش و جهانی کردن
زبان ناقص و بدون عمق خود دائما در حال تلاش و کوشش هستند.
وی
ادامه داد: به طور مثال برای نوشتن یک دوره کتاب به نام «تاپ ناچ» که
امروزه در اکثر موسسات زبانی کشور ما تدریس میشود تقریبا دوازده سال زمان
صرف کرده اند و در قالب همین کتب پر زرق و برق مشتی از فرهنگ ها وآداب و
رسوم غلط و مخرب خود را به جوانان ما القا میکنند.
سرمستی عنوان کرد: به هر حال ما میتوانیم ابتدا زبان انگلیسی را فرا بگیریم و از قالب آن برای آموزش زبان عربی استفاده کنیم.
وی
ادامه داد: دومین چالش حوزههای علمیه، نمره محور شدن و تشبه شدید حوزه ها
به دانشگاه است که کاهش کیفیت روند علم آموزی در حوزهها را بدنبال داشته
است.
این نخبه حوزوی بیان کرد: سومین ایراد که مقام معظم رهبری نیز
پیشتر به آن اشاره کردهاند، مغلق بودن و پیچیدگی برخی از کتبی است که در
حوزهها تدریس میشود و بعضا باعث سردرگمی و دلزدگی طلبه ها میشود.
وی
در پایان گفت: چهارمین مشکلی که در حوزههای علمیه به چشم میخورد طولانی
بودن مراحل تحصیل است، مشکلات معیشتی طلبهها نیز باعث پررنگ تر شدن این
موضوع شده است.