کد خبر: ۴۳۵۰۵
زمان انتشار: ۱۱:۴۸     ۱۶ اسفند ۱۳۹۰
اشكان دژآگه اواخر سال ۲۰۰۷ از سفر به سرزمين هاي اشغالي همراه با اين تيم سر باز زد. ايــن اقــدام بــازيـكــن ايــرانــي الاصــل آلـمــانــي، هجمـه رسانه اي شديدي را در اين كشور عليه او باعث گرديد.
اشكان دژآگه اواخر سال ۲۰۰۷ و زماني كه عضو تيم ملي زير ۲۱ساله‌هاي آلمان بود، از سفر به سرزمين هاي اشغالي همراه با اين تيم سر باز زد. در حـالـي كه اين تصميم از سوي ديتر آيلتس و اليور بيرهوف مربي و مدير تيم ملي به راحتي پذيرفته شد، اما ايــن اقــدام بــازيـكــن ايــرانــي الاصــل آلـمــانــي، هجمـه رسانه اي شديدي را در اين كشور عليه او باعث گرديد.

به گزارش افكار نيوز در آن زمـان جـو بـه غـايت بي رحمانه و ناجوانمردانه اي از سـوي رسـانـه ها عليه دژآگه شكل گرفت و كار به جـايـي رسـيــد كــه بــرخــي از تـشكيلات يهودي آلمان خــــواهــــان اخــــراج دژآگــــه از تــيــــم مــلــــي شــــدنــــد و تئـو اتسـوانسينگـر رئـيـس فـدراسـيـون آلـمـان جـلـسـه اي با اشكان دژآگه برگزار و در اين باره با او به صورت خصوصي صحبت كرد.

چـهـارشـنـبـه گـذشـتـه و پـس از مـدت‌هـا انتظار اشكان دژآگه براي اولين بار با پيراهن تيم ملي ايران به ميدان رفــت. حـضــور دژآگــه هـرچـنـد بـا اسـتـقـبـال گـسـتـرده فوتبالدوستان ايراني مواجه شد اما موضوعي كه در اين ميان به شدت به چشم آمد اين بود كه او در همان بدو ورود، با حاشيه سازي رسانه‌ها روبرو شد تا در حالي كه چهار سال و اندي پيش در مركز توجه رسانه هاي آلماني قرار گرفته و تيتر يك شده بود، اين بار البته به شـكـلي كاملاً متفاوت و از منظري ديگر (و باز هم از حيث غيرفوتبالي) مورد توجه رسانه هاي ايراني قرار بـگـيـرد.

اشـكـان كـه در لـحـظـه ورود بـه فـرودگـاه امـام خميني(ره) و احتمالاً به دليل ناآشنا بودن به جو، خود به خود تا حدودي مضطرب به نظر مي رسيد، در مدت زمـان كـوتـاه حضـورش در ايران به شكل ويژه اي در كانون توجه رسانه اي قرار گرفت به نحوي كه عكاسان زيــادي در اولـيــن جـلـســه تـمــريـنــي او بــا تيـم ملـي در ورزشگاه آزادي حاضر شدند تا از اين چهره تازه وارد عكس بيندازند. اما نكته جالب اينكه تلاش تقريباً همه اين عكاسان اين بود كه پاپاراتيزي‌وار، خالكوبي هاي حك شده روي بدن او را شكار كنند و عليرغم تلاش اشكان براي پوشاندن آنها البته موفق به انجام اين كار هم شدند. ‌

در همان اولين روز ورود اشكان به ايران يك بار ديگر بحث منشوري بودن او در رسانه ها باز شد تا جايي كه عـلـي كـفـاشـيـان عـالي ترين مقام فدراسيون فوتبال اين مـوضوع را رد كرد. حتي شنيده شد كه عزيز محمدي يكي از متوليان طرح منشور اخلاقي كه اين روزها براي ريـاسـت فـدراسـيـون فـوتـبـال هـم نـامـزد شـده است، در صورت احراز اين پست، فوراً اشكان را منشوري كرده و از تـيــم مـلــي كـنــار خــواهــد گــذاشــت! چـنـيــن استقبـال بــاشـكــوهــي)!( از دژآگــه كــه پــس از مــدت‌هــا رايــزنـي سرانجام براي پوشيدن پيراهن تيم ملي راهي ايران شده بود در نوع خود بسيار عجيب به نظر مي رسيد و جاي سئوال داشت كه چرا در بدو ورود اين بازيكن به خاك ايران، به جاي توجه به بار فني و كمكي كه او مي تواند به تيـم ملـي بكنـد بـا دژآگـه اينگونه رفتار مي‌شود، آن هم درشرايطي كـــه تـــازه وارد اســت و بــا جــو فــوتـبــال ايــران بــه كـلــي ناآشناست. ‌

پـاسـخ فـوتبـالـي اشكان دژآگه به اين حاشيه سازي، در زميـن مسـابقـه بسيـار زيبـا و بـا شكـوه بـود.
او در اوليـن مسابقه ملي خود دو گل زد و هنوز پنج دقيقه از ملي پوش شـدنـش نـگـذشـتـه بـود كـه پـايـش بـه گـلـزنـي بـاز شـد تـا كارلوس كي روش هم از نمايش او به وجد آمده و آن را به فيلم سينمايي‌اي تشبيه كند كه مي‌توان از قبل، بهترين فيلمنامه را برايش نوشت. همانطور كه البته رسانه‌هاي آلماني هم به اين موضوع اشاره كردند، اشكان دژاگه در همان اولين بازي ملي اش محبوب هواداران ايراني شد و براي دقايقي متمادي مورد تشويق تماشاگران حاضر در ورزشگاه آزادي قرار گرفت؛ اتفاقي كه هر بازيكني آرزوي آن را دارد و بـعـيـد هـم نـيـسـت كـه چـهارشنبه گـذشـتـه رشـك ديگر ملي پوشان ايران را موجب شده باشد. ‌

با اين وجود، چالش اشكان دژآگه با رسانه هاي ايراني و آلماني همچنان به قوت خود باقي است و اين بازيكن ۲۵ ساله بايد در دو جبهه و البته با شيوه هايي كاملاً متفاوت بـه مقابله با حاشيه سازها برود.

دو ماجرايي كه در اين يـادداشـت بـه آن اشـاره شـد الـبـته از جنبه هاي مختلف بـسـيـار از هـم مـتـفاوت بودند و لازم به تأكيد است كه هياهوي به پا شده در آلمان البته ابعاد به مراتب بسيار گسترده تري داشت كه قابل مقايسه با حاشيه سازي مايل به زرد رسانه هاي ايراني نبود. اما وجه اشتراك اين دو اتفاق كه با فاصله زماني چندين ساله از هم در دو كشور امـا براي يك نفر روي داد، اين بود كه در هر دو مورد عليرغم برخورد منطقي و متعادل فوتبالي ها، رسانه ها با هياهو و جنجال سازي كار را به جايي رساندند كه هر دو بـار روِسـاي فـدراسـيـون ناگزير به واكنش شوند.

شايد بي جهت نبود كه اشكان دژاگه، ستاره بي چون و چراي تيم ملي، پس از بازي با قطر از گفتگو با خبرنگاران سر باز زد و اصرار آنها براي انجام مصاحبه را نپذيرفت.احتمالاً او به خوبي از چالشي كه با آن مواجه است آگاه است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها