کد خبر: ۴۳۳۹۲
زمان انتشار: ۱۵:۱۴     ۱۶ اسفند ۱۳۹۰
در دنیای دانلود فیلم و سریال، می توان گفت هیچ سایتی بیش از Mediafire مورد رجوع قرار نمی گیرد. دلیل این امر، عدم محدودیت هایی است که این سایت دانلود، در اختیار کاربران می گذارند تا به راحت ترین شکل دانلود کنند. امروزه تقریباً تمام سایت های دانلود فیلم و سریال، این فایلها را در این سایت قرار می دهند.در چند روز گذشته، کمیته فیلترینگ در اقدامی جسورانه، منشاء فساد، یعنی خود سایت Mediafire را فیلتر کرد و با این کار، قصد داشت عملاً قسمت اعظمی از کارایی کل سایتهای دانلود فیلم و سریال را مختل کند. اما به نظر می رسد عدم تأمل کافی بر این کار، تبعات سهمگین تری را به همراه خواهد داشت که به آن اشاره می کنیم.

سرویس نقد رسانه پایگاه 598/ مشکل فرهنگی ای که حدوداً با شروع پخش سریال های کره ای و سپس سریال  Lostو فرار از زندان و 24 گریبانگیر جامعه ما شد، رونق «سریال بینی» بود. پس از آمدن سی دی ها و دی وی دی های سریالهای کره ای که از سیما درحال پخش بود، به مرور سریالهای هالیوودی نیز جای خود را هم در بازار ایران و هم در سایت های دانلود فیلم باز کردند.

در چشم بر هم زدنی، سریالهای 5 فصلی و 10 فصلی هالیوودی در دسترس آسان جامعه قرار گرفت و شاید کمتر جوانی باقی ماند که مشغول آنها نشده باشد. چنین فراگیری ای، البته ناگزیر بود و شاید نتوان مسئولین را مقصر آن دانست. البته مدتی فیلترینگ سایتهای دانلود فیلم و سریال اوج گرفت، اما از طرفی آن فراگیری به قدری گسترده بود که هر سایت به محض فیلتر شدن، با تغییر مختصری در آدرس (که برای کاربران قابل حدس بود) سایت خود را مجدداً بالا می آورد. از طرف دیگر، سرویس های عبور از فیلترینگ نیز روز به روز تنوع و تکثر و گسترش سریعی می یافت. حتی پایین آوردن سرعت یکی از این سرویس ها نیز نتوانست جلوی ظهور سرویس دوم را بگیرد.

در دنیای دانلود فیلم و سریال، می توان گفت هیچ سایتی بیش از Mediafire مورد رجوع قرار نمی گیرد. دلیل این امر، عدم محدودیت هایی است که این سایت دانلود، در اختیار کاربران می گذارند تا به راحت ترین شکل دانلود کنند. امروزه تقریباً تمام سایت های دانلود فیلم و سریال، این فایلها را در این سایت قرار می دهند.

در چند روز گذشته، کمیته فیلترینگ در اقدامی جسورانه، منشاء فساد، یعنی خود سایت Mediafire را فیلتر کرد و با این کار، قصد داشت عملاً قسمت اعظمی از کارایی کل سایتهای دانلود فیلم و سریال را مختل کند. اما به نظر می رسد عدم تأمل کافی بر این کار، تبعات سهمگین تری را به همراه خواهد داشت که به آن اشاره می کنیم.

اصولاً «سریال بینی» یک نوع اعتیاد است؛ کسی که شروع به دیدن سریالی، آن هم سریالهای جذاب هالیوودی می کند، مانند معتادی می شود که حاضر است هرکاری بکند تا در موقع معین، مواد مورد نظر خود را استعمال کند. یک سریال بین، وقتی قسمت جدید سریال مورد علاقه اش آپلود می شود، حاضر است به هر قیمتی شده آن را دانلود و تماشا کند. البته شاید تصور چنین اعتیادآوری برای مخاطبی که تاکنون گرفتار سریال های هالیوودی نشده دشوار باشد و نتواند آن را با نمونه ای ایرانی تطبیق دهد. اما فی الواقع همینگونه است.

بر این اساس، به نظر می رسد فیلترینگ Mediafire نه تنها موجب کمتر شدن دانلودها نخواهد شد، بلکه دو خطر جدی را در پی خواهد داشت. خطر اول، بالا رفتن تقاضا برای سرویس های عبور از فیلترینگ است که این واقعیت را پس از فیلترینگ Mediafire به وضوح می توان دید. (به دلیل جلوگیری از ترویج، از ارائه شواهد معذوریم)

اما پیامد دومی که این فیلترینگ دارد، بالاتر رفتن مراجعات به سرویس های دانلود پولی می باشد. معمولاً سایت ها هر فیلم و سریال را حداقل در دو سرور آپلود می کنند. یکی Mediafire و دیگری سرور سایت خودشان که برای استفاده از آن، از مخاطبین خود مبلغ بسیار ناچیزی را دریافت می کنند؛ همچنین سرورهای حتی ایرانی بسیاری که خدماتی تقریباً مانند Mediafire ارائه می کنند و هنوز باز هستند،  مورد استفاده این سایت ها هستند که این فیلترینگ، تنها موجب رونق گرفتن جیب آنها و البته گسترش خدماتشان خواهد شد.

لذا متأسفانه باید گفت این فیلترینگ در نهایت، منجر به دو پیامد خطرناک، یعنی همه گیر شدن سرویس های عبور از فیلترینگ و نیز روانه شدن شاید صدها ملیون تومان به کیسه ی سایت های دانلود فیلم خواهد شد که نتیجتاً شاهد گسترش چشمگیر آنها و رونق گرفتن و رشد قارچی و سریع این تجارت در اینترنت خواهیم بود.

اما راه حل چیست؟ چگونه می توان جوانان و سایر مردم را اقناع کرد که این آثار، مخرب اند و نباید ذهن و قلب خود را با آنها آلوده کرد؟ می توان راه های دم دستی پیشنهاد داد، اما به نظر می رسد تا نظام و خصوصاً حوزه، واقعاً احساس نکند «جامعه دچار مشکل فرهنگی است» هر راه حلی بصورت بی میلانه ای مورد بی توجهی قرار خواهد گرفت. هر وقت حکومت فهمید که جامعه مشکل فرهنگی دارد، آنوقت خودش به دنبال راه حل خواهد گشت و بر روی درمان سرمایه خرج خواهد کرد. منتها گویا تا موقعی که این سیر تباهی فرهنگی، تهدید مستقیمی برای پست یا جیب مسئولی نباشد، کسی بیمار نیست که بی جهت با پرداختن به این مسائل، خود را نزد مردم بی کلاس و عقب مانده جلوه دهد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱۷
در انتظار بررسی: ۲
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۴ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۰
۶
۰
براي ورود به موضوع شروع خوبي است
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۶ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۰
۱۸
۰
اينا تا ما رو دق ندن ول كن نيستن. آقا جان عزيزت بيا گوگلو فيلتر كن يه باره راحت شيم!
والله.....
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۷ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۰
مطمئن باش اگه کسی جلوی این رویه نادرست رو نگیره همین کار رو در آینده می کنند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۱ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۰
۶
۲
تحلیل صحیحی بود
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۰ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۰
۳
۳
به نظر می رسد که اصلاح وضع موجود فرهنگی کار دولت هم نباشد و باید حتما حوزه ها وارد عرصه فرهنگ و هنر بشوند ...
پاسخ
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۵ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۰
۵
۰
حرف درستی میزنی اما به کی ؟ اینا اگه عقل داشتن از قضیه ماهواره و ویدیو درس می گرفتن اما مثل اینکه برای این ها حکایت مرغ یک پا داره صدق می کنه . چند وقت پیش یک مطلبی رو تو سایت الف می خوندم که واقعا تحلیل درستی بود (چون تو جامعه نمونه هاش رو زیاد دیدم) که این فیلترینگ های الکی ضررش خیلی خیلی بیشتر از سودش هست و در واقع فقط باعث نارضایتی بخش گسترده ای از کاربران اینترنت که عمدتا قشر تحصیلکرده و باسواد و دانشجو هستند میشه شما اگه می تونید صدای این مردم رو به گوششون برسونید (چون مسئولین محترم فیلترینگ برای نظرات مردم پشیزی ارزش قائل نیستند)
پاسخ
جواد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۰ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۰
۳
۰
با سلام

احسنت به این تیزبینی و تحلیل روشنفکرانه و بی تعصب شما

بسیار از این تحلیل شما که نشانگر شخصیت روشنفکر شماست مشعوف شدم

تشکر
پاسخ
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۰ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۰
ما آخر نفهمیدیم چرا هرکی رو می خوان تشویق کنن بهش میگن روشنفکر. بابا اصلا می دونید روشنفکر به کی میگن؟
سیا
-
۰۸:۳۵ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۰
۶
۰
ناراحت نباش شما اینا یه مدت گوگل رو هم فیلتر کرده بودند و یه مدت طولانی تر مدیا سرچ گوگل رو فیلتر کرده بودند . من می ترسم چند وقت دیگه کل مملکت رو فیلتر کنند که نفس هم خواستی بکشی سراغ نرم افزار پروکسی شکن بگردی ....! پنپ حالا ببین
پاسخ
AbolTheRocker
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۱ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۰
۰
۴
اولا اون پروکسی شکن نیستو فیلتر شکن,سوکس (که به اشتباه ساکس تلفظ میشود)یا وی پی ان هست.بعدشم,بپایین بخاطر این مطلب سایتتونو فیلتر نکنن! P:
پاسخ
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۹ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۰
۴
۰
این تحلیل آخر واقعیت آفرین به تیزبینیت.به نظرم با عملیات راپل هم بشه کامپیوترها رو از همه جا جمع کرد و این بساط قطع شد وصل شد برای همیشه تمام میشه .
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۱۷ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۰
۰
۵
بنده با تحلیل بالا مخالفم. کار اساسی سر جای خودش، ولی باید دقت کنیم که شخصی مثل بنده که بعضا 10 ساعت متمادی فیلم میبینم وقی مدیافایر فیلتر میشه یا تورنت بسته میشه رسما بیخیال میشم و میرم سراغ کار و زندگیم. پس در کوتاه مدت این کار جواب میده.
پاسخ
تفرا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۰۳ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۰
۴
۰
هر کی که رفت تو مدیا فایر نمیخواد که فیلم دانلود کنه؟؟؟
پاسخ
poya
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۴:۳۱ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۱
۱
۰
حرف شما 100 % صدق نمیکنه
خداشاهده مادر بزرگ من 70 سالشه ولی تمام این سریالهای چرند ماهوره و نگاه میکنه بدون از دست دادن یکیش
به خدا منم انقدر سریال دانلود کردم ولی هر کدومو چن قسمت نگا کردم برام جذاب نبوده به جز سریال walking dead بقیه چرندن
lost ,vampire diaries, 24,...
نمیشه گفت که من فاسدم,یا مادربزرگم
این راهش نیست که بیان تند تند فیلتر کنن
من از youtube استفاده میکنم برای درسم در حالی که یکی دیگه میاد نادرست استفاده میکنه با فیلتر شدنش اون که معتاده(به قول شما)نیاز داره بد میره از برنامه های مختلف استفاده میکنه دوباره ادامه میده ولی من باید بسوزمو بسازم
پاسخ
asa
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۳:۳۱ - ۰۸ فروردين ۱۳۹۱
۱
۰
میگما به شما چه مگه شما خدایید واسه ما تعیین تکلیف می کنید مرده شورتو ببرن ... سریال بین نیستم ولی تو داری ... اضافی می خوری بشینیم پای تلویزیون صدا سیما مستند 4 که در مورد خودتو ... ببینیم ...
پاسخ
مات و مبهوت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۴۳ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۱
۱
۰
يادمه يه زماني ويدئو جرم بود و ميريختن توي خونه مردم و ويدئو ها رو جمع ميكردن، كم كم ويدئو از چشم افتاد، حالا هم كه ماهواره هست، اما اونم تعريفي نداره.فقط اينترنته كه جواب ميده.
من سريال و فيلم نيگا ميكنم اما فقط 5 شنبه ها و جمعه ها حتي بهمراه پسرم. اما هيچوقت همه زمانم رو واسه فيلم نيگا كردن نميذارم.
انسان ميتونه خودش واسه زمان خودش برنامه ريزي كنه. اگه اونايي رو ميبينيد كه همش بدنبال فيلم و اين چيزا هستن واسه اينه كه جووناي مملكت ما يه تفريح ارزون و غير آخوندي ندارن وگرنه اصلا بدنبال فيلم و اينترنت نميومدن، همينجور كه نادر (بسيار اندك) جوونايي بدنبال ويدئو هستن!!!
من و پسرم با هم لاست و فرار از زندان و خاطرات خوناشام و .. ميبينيم.اما مشكلي هم برامون ايجاد نشده..
چرا قضيه رو اينقد واسه جوونا بزرگ جلوه ميدين؟؟؟
به قول ما مربيا : اگه صابون رو محكم توي دستت بگيري سريعتر سُر ميخوره و ميفته، اگه هم ولش كني بازم ميفته؛ بايد صابون رو حائل شد.چرا ميگن اسلام دين ميانه روي؟
پاسخ
محمد
UNITED STATES
۲۱:۱۲ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۲
۰
۰
سلام و خسته نباشید.
واقعا مطلب به جا و جالبی بود.
گرچه بعد از فیلتر کردن یک سری سایت های محبوب تو ایران، هستند کسانی که مقاله تحلیلی در مورد مشکلات فیلتر شدن بنویسند، اما کو گوش شنوا؟؟
احتمالا آقایون و مسئولین محترم با فیلتر کردن سایت ها قصد دارن تا فیلتر شکن های بیشتری رو رواج بدن!!!
همه میدونن چیزی جلوی ایرانی جماعت رو نمیگیره، اگه جلوی کارشونو بگیرن از راههای دیگه وارد میشن... که فکر کنم هدف اینه ایرانی ها از راه های قانونی به اینترنت دسترسی نداشته باشند!! (حالا این هدف خودی ها هست یا ناخودی ها قضاوت با خودتون!!)
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها