به گزارش پایگاه 598 به نقل از جام جم، آلودگی دوباره به کلانشهرها
برمیگردد، این سریالی است که هر سال با سرد شدن هوا تکرار میشود و یادآور
میشود که گره آلودگی هوای کلانشهرها سالهاست که فقط به دست باد و باران
باز میشود و تاکنون تعامل بین بخشی موثری بین دستگاههای مسئول در این
باره ایجاد نشده است، این درحالی است که روز گذشته مدیرعامل شرکت کنترل
کیفیت هوای تهران از وجود فلزات سنگینی در آلایندههای تهران خبر داد که
منابعشان تاکنون شناخته نشده. آن طور که او گفته این مساله فقط با مطالعات و
بررسیهای دقیقتر قابل حل است.
وجود
آلایندههای ناشناخته دیروز در مراسم امضای قرارداد همکاری فنی ـ مطالعاتی
بین ایران و ژاپن به منظور کاهش آلودگی هوای تهران مطرح شد.
وحید
حسینی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاکید کرد در زمینه ذرات
معلق تهران آنالیز شیمیایی صورت گرفته، ولی نیازمند اطلاعات بیشتر در این
زمینه هستیم.
یوسف
رشیدی، کارشناس محیط زیست و استاد دانشگاه وجود منابع آلاینده نامشخص را
اتفاق تازهای نمیداند او در این باره به جامجم میگوید: در این مورد یک
دیدگاه کلی وجود دارد، 80 درصد آلودگی مختص خودروهاست و 20 درصد بهواسطه
منابع ثابت است. این در قالبی قرار میگیرد که ما از آلایندههای معیار
اطلاعاتش را استخراج میکنیم که این آلایندهها شامل مونوکسیدکربن،
هیدروکربنها، اکسیدهای ازت، اکسیدهای گوگرد و ذرات معلقی است.
سوخت غیراستاندارد
یکی از مصادیق «آلایندههای معیار» وضع سوخت مصرفی در تهران است. سوخت، متهم اصلی آلودگی هوا در تهران است.
منشایی
که البته در چند سال گذشته با فیلتر سیاست به آن نگاه شده است، اما تجربه
ثابت کرده مناسب نبودن کیفیت سوخت و حجم زیاد استفاده از آن در ماههای پیش
رو با پدیده وارونگی دما همراه شده و نفس کشیدن را برای شهروندان
کلانشهرها دشوار میکند و وارونگی دما اما پدیده مختص به ایران نیست.
به
باور بسیاری از کارشناسان استاندارد نبودن خودروها و سوخت یکی از دلایل
تشدید این پدیده در کشورمان است، بنابراین تا زمانی که هر روز به تعداد
میلیونی وسایل نقلیه اضافه میشود و استانداردها نیز بهبود پیدا نمیکند
باید همچنان گوش به زنگ شنیدن این جمله هشدار گونه مبنی بر بروز پدیده
وارونگی هوا در شهر و این که کودکان و سالمندان از منزل خارج نشوند، باشیم.
به
باور این کارشناس محیط زیست بسیاری از تصمیمات گرفته شده برای این پدیده
تاثیرات مقطعی دارد. او میگوید: تصمیماتی همچون در نظر گرفتن محدوده طرح
ترافیک یا زوج و فرد کردن خودروها تصمیمات مقطعی است.
آن
طور که او میگوید اگر بخواهیم این تصمیمات را به صورت مداوم داشته باشیم
تاثیر حداقلی هم نخواهد داشت چرا که با این روش به عنوان مثال حمل و نقل
از خودرو به سمت موتورسیکلت تغییر پیدا میکند.
به همین دلیل است که کارشناسان تاکیدمی کنند بهجای راهکارهای سلبی باید به دنبال ساماندهی این وضعیت بود.