فرزاد حسني كه در سريال «مسير انحرافي» يكي از
نقش هاي اصلي را بازي مي كند، گفت: در اين كار از لحاظ فرم و كيفيت چندين
قدم به سمت جلو رفته ايم. كيفيت اين مجموعه تلويزيوني از لحاظ فرم و ساختار
با آنچه تا به حال ديده ايم متفاوت است.
فرزاد حسني در گفت وگو با ايسنا، درباره ي مجموعه تلويزيوني «مسير انحرافي»
خاطرنشان كرد: اين كار، در راستايي حركت كرده كه به مخاطب احترام بگذارد و
قرار نيست در آن با شلختگي مواجه شويم. اين كار به لحاظ تكنيكي و درام يك
كار بسيار فاخر است و از سبك هاي مختلف كمدي در آن استفاده شده است؛ يعني
در عين حال كه در فضاي رئال كار مي كنيم ناگهان لحظات سورئال هم داريم.
او ادامه داد: ما سعي كرديم متن غني اي داشته باشيم و از زمان پيش توليد به
فكر متن بوديم، خلاصه داستان ها را آماده كرديم، چند قسمت را نوشتيم و در
طول كار كه حركت مي كرديم نويسنده اضافه كرديم. مشاورهاي زيادي در زمينه
هاي مختلف مثل شوخي نويسي و ايجاد موقعيت هاي طنز و كمدي داشتيم و در ميانه
كار هم نويسنده جديدي به ما اضافه شد. همه ي اين كارها در راستاي اين بوده
كه كار، مخاطب پسند باشد.
اين بازيگر و مجري تلويزيون افزود: بار ديگر بر فرم كار و باتكنيك بودن آن
و احترامي كه به مخاطب بايد گذاشته شود، تاكيد مي كنم. مجموعه هاي
تلويزيوني ما با يك نوع شتاب زدگي در ساخت همراه هستند و همه ي مناسبت ها
براي ما ناگهان فرا مي رسد؛ انگار خبر نداريم چند وقت ديگر عيد ، ماه رمضان
يا دهه ي فجر است. اين شتاب زدگي به بازي بازيگر و كارگرداني لطمه مي زند و
باعث آزار و اذيت پخش تلويزيوني مي شود و موزيسين كار را سر درگم مي كند.
كار خوب در يك فضاي آرام و بي استرس پرداخته مي شود. «مسير انحرافي» از اين
جنس است، ما شش ماه ضبط داشتيم و شش ماه پيش توليد آن طول كشيد؛ با اين
حال ممكن است مخاطب اين كار را ببيند و نپسندد و خوشش نيايد، ممكن هم هست
كه به اين كار علاقه مند شود. مهم اين است كه هيچ گونه شتاب زدگي در كار
ديده نمي شود و همه چيز با دقت و در فضاي آرام انجام گرفته و سليقه
كارگردان در آن اعمال شده است.
فرزاد حسني در ادامه سخنانش درباره ي شباهت سريال «مسير انحرافي» و مجموعه
«لاست» كه برخي آن را «لاست ايراني» مي نامند، گفت: سقوط هواپيما در يك
مكان ناشناخته به يك زير ژانر تبديل شده است. يكي از مهمترين و دراماتيك
ترين فيلم هاي تاريخ سينما يعني «كازابلانكا» نيز مجموعه اي از كليشه هاست.
اين قضيه، بستر كار است بايد ببينيم آدم ها و روابط چگونه است، «لاست» به
خاطر فلسفه موجود در پشت شخصيت ها متمايز شد و نشانه اش شخصيت پشت سر
كاركترهاست. «مسير انحرافي» يك كار ديگر است و حرفي متفاوت از «لاست» دارد و
فضايش كمدي است.
حسني همچنين در پاسخ به پرسشي درباره پرداخت 13 قسمتي به داستاني كه قابليت
تبديل شدن به چند فصل مجزا را دارد، عنوان كرد: كارتون «دختري به نام نل»
كه بيش از 30 ـ 40 قسمت است، يك داستان كوتاه از چارلز ديكنز به نام
«مغازه عتيقه فروشي» است كه «دختري به نام نل» از آن اقتباس شده است. از
اين داستان، هم فيلم كوتاه و فيلم سينمايي و هم يك كارتون 30 ـ 40 قسمتي
اقتباس شده است؛ اين كه يك موضوع در چند قسمت پرداخته مي شود ملاك سنجش
نيست، مهم اين است كه چه طور جمع مي شود.
وي درباره ي تيم بازيگري «مسير انحرافي»، گفت: بازيگراني كه اكثرا صبغه
تئاتري دارند و در سينما و تلويزيون هم بوده اند در اين كار هستند؛ يعني
سوپراستارهاي سينما و تلويزيون را اينجا جمع كرده ايم و جالب اينجاست كه هر
كدام سبك خاص و منحصر به فردي در كمدي دارند و اين كارگردان است كه
بازيگران را در راستاي متن حركت مي دهد. من به عنوان كسي كه از ابتدا در
پروژه بوده ام مي توانم بگويم همه بازيگران در راستاي متن حركت كرده اند،
يعني جنس بازي شان در خدمت متن است. ما نخواسته ايم همه ي جنس ها را يكي
بكنيم، دليلي هم ندارد كه بخواهيم اين كار را بكنيم. زيرا تمام خوشمزگي كار
تنوع و تلوني است كه در جنس بازي ها وجود دارد؛ اين كه ما همه ي جنس ها را
در يك جنس ببريم يعني ماشين هاي مختلفي كه در يك مسير حركت مي كنند.
فرزاد حسني همچنين درباره ي نقش خود در «مسير انحرافي» توضيح داد: من در
اين سريال نقش «عارف ساتور» را بازي مي كنم. اين نقش داراي يك سري ويژگي
هاست و در يك بستر طنز اتفاق مي افتد كه هر توضيح اضافه اي درباره آن باعث
مي شود، شگفت انگيزي اش را در مواجهه با مخاطب از دست بدهد. او يك همسر
دارد و مسافر هواپيماست و شغل هاي مختلفي را تجربه كرده است.
اين بازيگر و مجري تلويزيون در پايان اظهار اميدواري كرد: اميدوارم مردم
كار را ببينند و خوششان بيايد، چون ما همه تلاشمان را كرده ايم.