کد خبر: ۴۳۰۹۲
زمان انتشار: ۱۲:۵۵     ۱۴ اسفند ۱۳۹۰

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مجید نامجو امروز در حاشیه دیدار با خانم دیپوپیترز وزیر انرژی آفریقای جنوبی در خصوص فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها افزود: پس از ساماندهی بازار ارز و سکه بحث آغاز مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز در دستور کار دولت و ستاد هدفمندی یارانه‌ها قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: پس از اینکه مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها به خوبی اجرا شد و برخلاف گفته برخی کارشناسان، تورم کنترل شد، حادثه‌ای با موضوع افزایش قیمت ارز و سکه رخ داد و ناگزیر دولت تمرکز خود را بر روی ساماندهی این بازار گذاشت.

وزیر نیرو اضافه کرد: در حال حاضر نیز پس از اینکه ساماندهی بازار ارز و سکه به مرحله منطقی رسید، بحث مرحله دوم هدفمندی نیز در دستور کار جدی قرار می‌گیرد.

وزیر نیرو اظهار داشت: چهار سناریویی که برای قیمت آب و برق مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها ارائه شده است، در حال مرتبط شدن با سایر سناریوهای حامل‌های انرژی است.

نامجود افزود: بسته سیاستی که وزارت نیرو در خصوص قیمت برق ارائه کرده، این است که قیمت هر کیلووات ساعت برق نصف هر متر مکعب گاز باشد، تا اثرات جانشینی آن کنترل شود.

وی افزود: درخواست ما این بوده است که برای شفاف‌سازی سوخت بین وزارت نیرو و نفت با وزارت نیرو سوخت را معادل قیمت گاز محاسبه کنند.

وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو منتظر است تا سایر بسته‌های سیاستی مثل بخش کشاورزی، صنعت و حمل و نقل مطرح و به تدریج وارد مرحله دوم هدفمندی یارانه شود.

نامجو تأکید کرد: برای شروع مرحله دوم هدفمندی یارانه باید دستور رئیس جمهور صادر شود، اما آنچه مشخص است این است که چند جلسه دیگر باقی مانده تا تصمیم نهایی آغاز مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها صادر شود.

* افزایش قیمت آب در مرحله دوم هدفمندی کنار گذاشته نمی‌شود

نامجو در خصوص افزایش نیافتن قیمت آب در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: قیمت آب در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها کنار گذاشته نمی‌شود و افزایش آن در مرحله بعدی قطعی است. همانطور که در مرحله اول هدفمندی افزایش داشته است.

وزیر نیرو ادامه داد: مصرف آب باید تنظیم شود، چرا که قطعاً نسل آینده ما به خاطر افزایش مصرف آب دچار مشکل می‌شود، پس نگاه وزارت نیرو به بحث آب نگاه درآمدی نیست و باید تصمیم به گونه‌ای باشد، که از آب بهینه استفاده شود.

نامجو در خصوص فروش اموال و نیروگاههای وزارت نیرو برای تسویه بدهی‌ها گفت:‌ مسلما این اموال و نیروگاهها مشخص شده است اما قیمت نیروگاهها بالاست و برای پیمانکاران کوچک امکان اینکه این نیروگاهها را به جای طلب خود بردارند، وجود ندارد.

وی ادامه داد: برای پیمانکاران بزرگ مثل قرارگاه خاتم‌الانبیا و مپنا نیروگاههایی را به جای بدهی‌ها تهاتر کرده‌ایم، تا بدهی‌ها تسویه شود.

وزیر نیرو افزود: برای پیمانکاران کوچک نیز سندیکای برق باید اعتمادسازی کند و با گرفتن وکالت از این پیمانکاران کوچک نیروگاههایی را که امکان واگذاری به پیمانکاران کوچک وجود دارد، را معرفی کند.

نامجو گفت: رئیس جمهور در مذاکرات جدید دستور دادند که با بانک‌ها نشست‌هایی داشته باشیم، تا این نیروگاهها به بانک‌ها واگذار شود و بدهی پیمانکاران خرد و کوچک تسویه شود.

به گفته وی، در حال حاضر بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران خرد و کوچک ۱۲۰۰ میلیارد تومان است.

* تهیه پیش‌نویس همکاری ایران و افریقای جنوبی در زمینه برق

وزیر نیرو در خصوص سفر خانم دیپوپیترز وزیر انرژی افریقای جنوبی به ایران گفت: ایران علاقمند است و در یک برنامه درازمدت با افریقای جنوبی در زمینه انرژی و برق همکاری و مشارکت داشته باشد.

نامجو ادامه داد: مپنا و فراب که طراح و سازنده نیروگاههای حرارتی و برق‌آبی هستند، می‌توانند به افریقای جنوبی نگاه مشترک داشته باشند به همین منظور امروز یک تفاهم‌نامه‌ای آماده و به هیئت افریقای جنوبی ارائه شد، تا آنها پس از بررسی آن را به امضا برسانند.

وی افزود:‌ایران به افریقای جنوبی به عنوان یک بازار هدف نگاه می‌کند، چرا که این کشور پیش‌بینی کرده در سه سال آینده ۴۰ میلیارد دلار در صنعت برق سرمایه‌گذاری کند، پس این یک فرصت خوب است تا شرکت‌های ایرانی با این کشور همکاری و مشارکت داشته باشند.

نامجو ادامه داد: شرکت‌های ایرانی این توانایی را دارند که بیش از ۴ میلیارد دلار در افریقای جنوبی سرمایه‌گذاری و مشارکت در زمینه صنعت برق داشته باشند.

به گفته وی، ایران می تواند در زمینه کاهش تلفات انرژی در شبکه، افزایش راندمان و تبدیل شبکه فرسوده به شبکه جدید برق با افریقای جنوبی همکاری داشته باشند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها