کد خبر: ۴۳۰۶۷۷
زمان انتشار: ۱۰:۲۱     ۲۵ شهريور ۱۳۹۶

به گزارش پایگاه 598، روزنامه اعتماد از کسری بودجه دولت ابراز نگرانی کرده است:‌ جداول عملکرد پولی و مالی کشور روز پنجشنبه از سوی بانک مرکزی در حالی منتشر شد که اعداد دخل و خرج کشور ابعاد نگران‌کننده‌ای دارد. درآمدها بسیار کمتر از آنچه دولت و مجلس پیش‌بینی کرده بودند؛ کسب شده و هزینه‌ها اگرچه بیش از آنچه متصور بودند؛ بر دوش کشور سربار نشد اما نسبت به درآمدها بسیار پیش است.

هرچند دولت پیش‌بینی کرده بود در چهارماهه امسال ٥٩ هزار و ١٥٠ میلیارد تومان درآمد به دست آورد اما تنها ٣٧ هزار و ٤٨٠ میلیارد تومان مجموع درآمدی است که به دست آمده. بنابراین پیش‌بینی دولت با خوشبینی ٧/٣٦ درصدی توام بوده است.

درآمدها هم در بخش مالیات‌های رسیده به دولت و هم فروش نفت به بازارهای جهانی کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده است. در بخش مالیات ٢٩ هزار و ٦٩٠ میلیارد تومان درآمد محقق شده که در مقایسه با ٣٩ هزار و ٥٦٠ میلیارد تومانِ پیش بینی شده؛ ٢٥ درصد عدم تحقق دارد. در بخش نفت و فرآورده‌های آن نیز ٢٦ هزار و ١٠٠ میلیارد تومان درآمد حاصله نسبت به هدفگذاری ٣٨ هزار و ٦٩٠ میلیارد تومانی، ٣٢ درصد عدم تحقق وجود دارد.

اما در مقابل این درآمد ٣٧ هزار میلیارد تومانی در همین مدت کوتاه ٧٠ هزار و ١٣٠ میلیارد تومان خرج شده است. یعنی ٣٢ هزار و ٦٥٠ میلیارد تومان از جیب خورده‌ایم. یا اگر درست‌تر بخواهیم قضاوت کنیم درآمدهای آینده را پیش خور کرده‌ایم. اگر این عدد را با کسر درآمد نفت محاسبه کنیم که به آن تراز عملیاتی گفته می‌شود ٤١ هزار میلیارد تومان کسری داشته‌ایم.

طبق آنچه بودجه ٤ ماهه نخست سال جاری مورد بررسی قرار گرفت؛ درآمدها شامل ٥/٣٧ هزار میلیارد تومان با ٧/٥ درصد کاهش، درآمد مالیاتی؛ ٧/٢٩هزار میلیارد تومان، هزینه‌های جاری؛ ١/٧٤هزار میلیارد تومان با ٦/٢٢ درصد رشد بوده است.

همچنین، واگذاری دارایی سرمایه ای؛ ٢/٢٦ هزار میلیارد تومان با ١٤٥ درصد‏ رشد، منابع حاصل از نفت و فرآورده‌های نفتی؛ ١/٢٦ هزار میلیارد تومان با ١٤٧ درصد‏ رشد، هزینه‌های عمرانی؛ ٢٨/١ هزار میلیارد تومان با ٥/٢٣ درصد‏ رشد، واگذاری دارایی مالی؛ ٤/١٧ هزار میلیارد تومان با ٥/٢٨ درصد‏ رشد و در نهایت تملک دارایی مالی؛ ٢/١ میلیارد تومان با ١/٥٨ درصد رشد بوده است.

از سویی دیگر، وضعیت درآمدهای مالیاتی طی ٤ ماه نخست ١٣٩٦ که شامل ارقام مطلق و درصد تغییر نسبت به مدت مشابه ١٣٩٥ است را می‌توان به‌طور اختصار به آن اشاره کرد که شامل؛ مالیات اشخاص حقوقی غیر دولتی؛ ٤/٦ هزار میلیارد تومان با ٨/٧ درصد‏ کاهش، مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی؛ ٦/١ هزار میلیارد تومان با ٦ درصد رشد، مالیات مشاغل؛ ٨/١ هزار میلیارد تومان با ١٣ درصد‏ افزایش، مالیات بر واردات؛ ٥/٢ هزار میلیارد تومان با ١٨ درصد رشد و مالیات بر ارزش افزوده؛ ٩/٧ هزار میلیارد تومان با ١٥ درصد‏ افزایش است. در بخش دیگر برخی متغیرهای پولی در تیر ماه ١٣٩۶ قرار دارد. در این میان بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی معادل ٦٢ هزار میلیارد تومان است که سهم دولت، ٣٥ هزار میلیارد تومان و سهم شرکت‌های دولتی، ٢٧ هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص می‌دهد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها