به گزارش پایگاه 598 به نقل از همشهری آنلاین، به عادت و سبک زندگی ما ایرانیها، باید سفرهای تابستانی را
به آخرین روزها و حتی ساعتهای ممکن موکول کنیم، آخرین سهشنبه تابستان
راهی سفر شویم و جمعه هم برگردیم تا اول مهر بچهها به مدرسه بروند.
نتیجه
این سبک سفر، جادههای شلوغتر در آخرین روزهای تابستان، ترافیکهای
آزاردهنده و البته تصادفهای منجر به مرگهای بیشتر است؛ مرگهایی که
آمارهای رسمی میگویند کم شده است اما اگر جور دیگری به ماجرا نگاه کنیم
میشود گفت میزان مرگ کم نشده است.
بازی آمار
هر
نیم ساعت یک کشته و 20مجروح در تصادفات! این عدد رسمی و مورد تأیید وزارت
بهداشت است؛ آماری که با اعداد اعلامی پلیس چندان منطبق نیست. پلیس با
اعلام آمار مشابه این عدد سالهاست بر کاهش میزان تلفات جادهای تأکید
میکند اما عدهای از کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس مانند سلمان خدادادی،
عضو کمیسیون اجتماعی در صحت این آمار تردید دارند. حتی اگر فرض را بر صحت
این آمار بگذاریم، بررسی آمار تفکیکی تلفات سوانح جادهای نشان میدهد هر
چند این آمار روند نزولی داشته اما کاهش آن در مجموع نسبت به سالهای گذشته
کمتر شده و حتی در برخی ماهها آمار تلفات افزایش هم داشته است.
براساس
آماری که پزشکی قانونی در اختیار همشهری گذاشته است، تلفات در سال۹۳ نسبت
به ۹۲ یکهزار و ۱۲۲ نفر کاهش داشته، اما اینمیزان کاهش در سال۹۵ نسبت به
۹۴ ، ۶۵۲ نفر بوده؛ یعنی کاهشها نصف شده است.
جالبتر اینکه بدانید
در تیرماه امسال میزان تلفات جادهای نهتنها کاهش حداقلی نداشته بلکه
بیشتر هم شده است. در حالی تیر سال گذشته 1474نفر در تصادفات جادهای جان
باختند، که این میزان در تیرماه امسال به 1614نفر رسید؛ یعنی 140نفر بیشتر
و آمار دیگر اینکه در 4ماهه ابتدایی امسال تعداد مصدومان جادهای 113هزار و
897نفر بوده که در مدت مشابه سال قبل 112هزار و 770نفر گزارش شده است؛یعنی
افزایش هزار و 127نفری در 4ماه و این یعنی خبری از کاهش تلفات و مجروحان
حوادث جادهای در کشور نیست.
سفر در ماه مرگ
خود
پلیس به شهریور لقب «ماه مرگ» داده است؛ از بس که آمار مرگ جادهای در
اینماه بالاست. براساس آمار پلیس فقط در شهریور سال گذشته ۱۲۵۴ نفر در
جادهها جان خود را از دست دادند که این آمار نسبت به شهریور94 حدود
نیمدرصد افزایش داشته است. ۴۰ درصد از تصادفات در شهریورماه هم بهدلیل
خستگی و خوابآلودگی رانندگان رخ داده است که این یعنی برنامهریزی برای
سفر و همچنین استراحت کافی پیش از آغاز حرکت میتواند سهم زیادی در کاهش
تصادفات رانندگی شهریورماه داشته باشد.
تکلیف دشوار دولت
مجلس
سال گذشته دولت را مکلف کرد طی برنامه ششم حوادث رانندگی را تا 31درصد
کاهش دهد. بر این اساس دولت باید هدف فوق را با تجهیز و تقویت پلیس
راهنمایی و رانندگی، ارتقای کیفیت ایمنی وسایط نقلیه، تقویت و تکمیل
شبکههای امداد رسانی و فوریتهای پزشکی، اصلاح نقاط حادثه خیز جادهای و
توسعه فرهنگ صحیح ترافیکی محقق کند. اما به استناد آمار میشود پیشبینی
کرد که موفقیت زیادی در این زمینه بهدست نخواهد آمد.
رئیس پلیس
راهور ناجا در پاسخ به پرسش همشهری در اینباره میگوید: «تعداد وسایل
نقلیه و میزان سفرها در چند سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است. بیش از
20میلیون خودرو و 11.5میلیون موتورسیکلت و 27میلیون گواهینامه فعال داریم و
در این میان فقط 3هزار راننده پرخطر و حادثهساز داریم.»
سردار تقی
مهری البته تأیید میکند که کاهش تلفات جادهای یک ماموریت دشوار است و
اقدامات انجام شده برای تحقق این ماموریت را چنین توضیح میدهد: «برای کاهش
تصادفات تا پایان سال آینده 34هزار کیلومتر از جادههای شریانی تحت پوشش
دوربینهای ثبت تخلفات رانندگی قرار میگیرند. همچنین باید رفتار رانندگان
نیز در معابر ارتقا پیدا کند. تعداد دوربینهای فعال در جادهها یکهزار و
200دستگاه است که تا پایان سال آینده 34هزار کیلومتر از جادهها تحت پوشش
دوربینهای ثبت تخلفات رانندگی قرار میگیرند و تعداد دوربینها نیز به
یکهزار و 800دوربین افزایش مییابد.»
آمار علت تصادفات در جادههای کشور
23 درصد بی توجهی به جلو
18 درصد سرعت غیرمجاز
16 درصد انحراف به چپ
27 درصد جان باختگان، سرنشینان پراید