کد خبر: ۴۲۹۳۳
زمان انتشار: ۰۶:۰۱     ۰۶ اسفند ۱۳۹۰
خشم مردم در كشورهاي اسلامي از جمله افغانستان پاكستان و مالزي عليه هتك حرمت سربازان آمريكايي نسبت به ساحت مقدس قرآن كريم، همچنان ادامه دارد و حتي عذرخواهي اوباما نيز مردم را آرام نكرد.
به گزارش خبرگزاري ها، در چهارمين روز از اعتراضات گسترده مردمي در كابل و ولايات افغانستان عليه هتك حرمت قرآن توسط نظاميان آمريكايي در پايگاه نظامي بگرام، معترضان خشمگين اعلام كردند تا محاكمه عاملان اين گستاخي به تظاهرات خود ادامه مي دهند.
ديروز هزاران تن از شهروندان كابل با برگزاري راهپيمايي در نقاط مختلف اين شهر از دولت افغانستان و ساير نهادهاي مسئول خواستند تا عاملان اين اقدام شنيع را به دادگاه بكشانند.
معترضان خشمگين با سر دادن شعارهاي «مرگ بر آمريكا»، «مرگ بر اسرائيل»، «مرگ بر انگليس»، «مرگ بر ناتو» و «زنده باد اسلام»، بر ادامه راهپيمايي هاي خود تاكيد كردند.اين معترضان از ساير مردم افغانستان خواستند تا واكنش ها و انزجار خود را در برابر نظاميان آمريكايي بيشتر به نمايش بگذارند تا بار ديگر به مقدسات اسلامي توهين نشود.
10 ولايت افغانستان در چهار روز گذشته شاهد تظاهرات گسترده بود كه در برخي ولايات اين تظاهرات به خشونت كشيده شد و 25 افغان كشته و بيش از 20 تن ديگر زخمي شده و 500 نفر هم دستگير شده اند. يك سرباز افغان نيز در اعتراض به اين هتك حرمت نظاميان آمريكايي عليه مقدسات اسلامي، در پايگاه نظاميان آمريكايي در ولايت «ننگرهار»، دو تن از اين نظاميان را كشت. ولايت ننگرهار در چند روز گذشته شاهد اعتراضات گسترده مردمي عليه آمريكا بود. در اين ولايت معترضان به يك پايگاه نظامي حمله كردند كه با تيراندازي شديد نيروهاي امنيتي روبه رو شدند.به دنبال كشته شدن 25 نفر در اعتراضات مردمي عليه هتك حرمت قرآن كريم توسط نظاميان آمريكايي، حزب الله لبنان با صدور بيانيه اي سركوب و كشتار تظاهركنندگان افغان را محكوم كرد.
در بخشي از بيانيه حزب الله لبنان آمده است: نيروهاي اشغالگر آمريكايي تنها به اقدام موهن خود در سوزاندن قرآن كريم در پايگاه هوايي بگرام و افغانستان اكتفا نكرده و تظاهرات مسلمانان اين كشور را سركوب كردند.
در بيانيه حزب الله لبنان تاكيد شده است: از مسلمانان مي خواهيم تا اقدامات گسترده اي را براي اعلام حمايت از تظاهركنندگان افغاني كه پرچم دفاع از دين و مقدسات را بالا برده اند، انجام دهند.
شهرهاي كويته و كراچي پاكستان نيز شاهد اعتراضات گسترده مردمي عليه آمريكا بود. مردم در اين تظاهرات خشم و نفرت خود را از عمل شنيع نظاميان آمريكايي در هتك حرمت قرآن كريم ابراز داشتند.
از مالزي نيز گزارش مي رسد صدها تن از مردم اين كشور قرآن به دست ديروز پس از اقامه نمازجمعه با تجمع در مقابل سفارت آمريكا در اين كشور خشم و نفرت خود را نسبت به آمريكا ابراز كردند.
مردم مالزي در تجمع خود در كوالالامپور نسبت به توهين نيروهاي آمريكايي به قرآن كريم در افغانستان اعلام انزجار كردند.
گسترش اعتراضات مردمي در افغانستان و ساير كشورهاي اسلامي باعث شد، رئيس جمهور آمريكا طي يك نامه رسمي احترام بي شرمانه نظاميان كشورش در سوزاندن قرآن كريم و جريحه دار شدن احساسات مسلمانان، رسما عذرخواهي كند.
براساس بيانيه اي كه از سوي دفتر حامد كرزاي، رئيس جمهور افغانستان منتشر شد، آمده است كه نامه اوباما را رايان كروكر، سفير آمريكا در كابل، به حامد كرزاي داده است.
مقام هاي افغان مي گويند، باراك اوباما در نامه اش نوشته است كه اين حادثه غيرعمدي بوده و به كرزاي اطمينان داده است كه در اين زمينه تحقيق خواهد شد.
پيش از اوباما نيز پنتاگون و ژنرال جان آلن فرمانده نيروهاي بين المللي مستقر در افغانستان از هتك حرمت قرآن توسط نظاميان آمريكايي عذرخواهي كرده بود، اما علماي افغان در بيانيه اي اعلام كردند كه عذرخواهي پذيرفته نيست و هتاكان به مقدسات اسلامي بايد به اشد مجازات برسند.هيئتي از دولت افغانستان نيز كه به منظور بررسي مسئله هتك حرمت به قرآن كريم به پايگاه نظامي بگرام اعزام شده بودند، از محاكمه عاملان اين واقعه شنيع در آينده نزديك خبر داد.دفتر مطبوعاتي رياست جمهوري افغانستان با انتشار اطلاعيه اي در اين خصوص گفته است: مقامات آمريكايي در پايگاه نظامي بگرام به هيئت اعزامي دولت افغانستان وعده داده اند كه عاملان اين قضيه به زودي محاكمه علني خواهند شد.
عذرخواهي مقامات آمريكايي و وعده محاكمه، علني عاملان اين اقدام موهن در حالي است كه «گينگريچ» كانديداي حزب جمهوري خواه به شدت از عذرخواهي اوباما بابت سوزاندن قرآن كريم توسط سربازان آمريكايي در افغانستان انتقاد كرده است.وي مدعي شد كه نه تنها اوباما نبايد عذرخواهي مي كرده است بلكه اين رئيس جمهور افغانستان است كه بايد بابت كشته شدن دو سرباز آمريكايي از آمريكا معذرت بخواهد. وي پيش از اين نيز ملت فلسطين را ملتي مجعول خوانده بود.سه شنبه هفته گذشته نظاميان آمريكايي مستقر در پايگاه بگرام در ولايت پروان افغانستان در يك اقدام شنيع و نفرت آور ده ها جلد قرآن كريم را به آتش كشيدند به گفته تظاهركنندگان در بگرام آنها بيش از 3000 نسخه قرآن كريم را از ميان شعله هاي آتش بيرون كشيده و خاموش كرده اند. اين اقدام شنيع اعتراضات گسترده مردمي را در داخل و خارج افغانستان به دنبال داشت كه همچنان ادامه دارد.
   
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها