کد خبر: ۴۲۹۱۸۱
زمان انتشار: ۱۱:۲۷     ۰۲ شهريور ۱۳۹۶
‌کمیته حمل و نقل بین‌المللی شرکت راه‌آهن به بررسی راهکارهای مناسب جهت دستیابی به سهم ترانزیت در منطقه و تجارت بین المللی و ایجاد کریدور اقتصادی دقیق برای توسعه ترانزیت پرداخت.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، کمیته حمل و نقل بین‌المللی شرکت راه‌آهن به بررسی راهکارهای مناسب جهت دستیابی به سهم ترانزیت در منطقه و تجارت بین المللی و ایجاد کریدور اقتصادی دقیق برای توسعه ترانزیت پرداخت.
 
‌به گزارش روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، حسین عاشوری، عضو هیات مدیره را‌ه‌آهن در کمیته حمل و نقل بین المللی با اشاره به برنامه راه‌آهن در خصوص رشد و توسعه حمل و نقل بین المللی که از سوی اعضای هیات مدیره پیشنهاد شده است، گفت: تعیین استراتژی‌های توسعه‌ای در خصوص ترانزیت، صادرات و واردات ریلی، بررسی و شناسایی مشکلات و ارائه راهکارهای لازم برای اصلاح فرایندها از جمله برنامه ها و سیاست‌های شرکت راه‌آهن است.
 
وی افزود: نظارت بر اجرای برنامه‌های مصوب و ارائه گزارش ماهانه‌، برنامه‌ریزی و استفاده از همه ظرفیت‌های انسانی و زیر بنایی در جهت توسعه ترانزیت، صادرات و واردات، بازنگری در تعرفه ها و قراردادهای حمل، پیگیری جلسات مرزی و حسابرسی با راه‌آهن‌های همسایه و منطقه، برنامه ریزی به منظور فعالیت راه‌آهن در نهادها، اجلاس‌های بین المللی و نمایشگاه‌ها از دیگر برنامه های پیشنهادی از سوی اعضای هیات مدیره برای توسعه ترانزیت به شمار می‌آید.
 
عاشوری عنوان کرد: تدوین نظام تشویق برای توسعه حمل و نقل بین‌المللی برای ادارات کل نواحی و ستادی و اخذ مصوبات لازم از جمله وظایفی است که در ابلاغ هیات مدیره راه‌آهن منظور شده و ما انتظار داریم حوزه بازرگانی داخلی و بین المللی و مدیران نواحی نظرهای خود را ارائه دهند تا به تصویب برسند.
 
وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی از بخش جاده‌ای و ریلی مطالبه افزایش ترانزیت را خواهان است، گفت: بخش جاده‌ای و ریلی در سال 12 میلیون تن بار ترانزیت می‌کند که رقم و هدف اصلی وزارت راه و شهرسازی 50 میلیون تن بار است.
 
عاشوری تاکید کرد: ایران با دارا بودن پتانسیل بالا در بخش ترانزیت می‌تواند درآمد ارزی بزرگی برای کشور تلقی شود.
 
وی به تعامل با کشورهای منطقه در بخش ترانزیت و گسترش همکاری های ریلی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با کشورهای قزاقستان، ازبکستان، افغانستان، ترکمنستان و کشور چین به موافقت هایی رسیده ایم که امیدواریم با گسترش ترانزیت و همکاری های مداوم، شاهد رشد ترانزیت و سهم جابجایی های بین المللی در کشور باشیم.
 
* بیرانوند: نگاه خود را به راه‌آهن روسیه به عنوان یک مسیر جدید تغییر دهیم
 

در ادامه جلسه، نورالله بیرانوند، معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن، نیز با ارائه گزارشی از روند تجارت جهانی طبق آمار سازمان WTO، گفت: امروز دنیا تجارت خود را در قالب سازمان جهانی بین المللی اداره می‌کند و در این سازمان برای هر کشور نقشی تعیین شده است.
 
وی تصریح کرد: ما در بین کشورهای عضو تجارت جهانی عضو ناظر هستیم و متاسفانه در بخش تجارت با مشکلاتی مواجه هستیم.
 
معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن با اشاره به برخی آمار ارائه شده از سوی سازمان تجارت جهانی گفت: 10 کشور اول تجارت جهانی رقمی بالغ بر 51 درصد تجارت کل دنیا را انجام می‌دهند و مابقی کشورها 41 درصد.
 
وی بیان کرد: با توجه به سرعت بالای تجارت جهانی، کشورها در زنجیره تامین بین المللی قرار گرفته‌اند‌.
 
بیرانوند ‌اظهار داشت: ایران پل ارتباطی بین شرق و غرب و شمال و جنوب قرار دارد که بایستی کریدور اقتصادی دقیقی در کشور ایجاد کنیم.
 
بیرانوند افزود: به منظور توسعه ترانزیت و افزایش سهم تجارت بین المللی نیازمند برداشتن گام های بزرگ هستیم .
 
معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن تاکید کرد: در حال حاضر مذاکراتی را با کشورهای همسایه از جمله ترکیه، افغانستان، ترکمنستان، قزاقستان به منظور گسترش همکاری ها انجام داده ایم که هر کدام از آنها نوید خوبی برای افزایش سهم ترانزیت در کشور و تجارت بین المللی به شمار می آیند.
 
وی به همکاری با راه‌آهن آذربایجان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه همکاری خوبی با راه آهن آذربایجان در خصوص مسیر ریلی قزوین به رشت و آستارا تا آستارا شروع شده است و باید نگاه خود را به راه آهن روسیه به عنوان یک مسیر جدید و آغاز همکاری های ریلی تغییر دهیم.
 
معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن ادامه داد: پیش بینی می شود مسیر ریلی آستارا-‌آستارا تا 6 ماه آینده بهره‌برداری شده و اولین محموله ریلی به صورت ترکیبی در این مسیر جابه‌جا شود.
 
بیرانوند به همکاری ریلی با کشور عراق اشاره کرد و گفت: راه آهن عراق نیز از دیگر اهدافی است که باید تعامل های بین المللی خود را ارتقا دهیم و به موافقت نامه هایی برسیم.
 
وی اضافه کرد: خوشبختانه در حوزه اینچه برون و توسعه سرمایه‌گذاری ها در بخش سخت افزاری و ترانزیت اقدامات جدی صورت گرفته است.
 
* محمدی: ضروری است ‌سامانه‌ دائمی برای رصد ترانزیت دنیا ایجاد شود

 
در ادامه جلسه ابراهیم محمدی، معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن نیز با بیان اینکه ترانزیت و افزایش سهم ریلی نیازمند ایجاد سازمان جداگانه ای است، گفت: برای دستیابی به سهم مورد نظر وزارت راه و شهرسازی در بحث ترانزیت ریلی در کشور بایستی پایانه های مرزی توسعه داده شده و شکل گیری ترانزیت به طور خاص توسط یک سازمان مطرح شود.
 
وی بیان کرد: نشست ها و مذاکرات مختلفی با راه‌آهن‌های کشورهای همسایه طی 2 تا 3 سال اخیر در راستای گسترش همکاری های بین المللی برای تجارت و ترانزیت داشته ایم و خوشبختانه به توافق های مطلوبی هم دست یافته ایم.
 
محمدی بیان کرد: ترانزیت و تعیین قیمت ترانزیت از موضوعات اصلی جلسات بوده و طی 5 ماه گذشته کشورهای قزاقستان، ترکمنستان و ازبکستان تمایل خود را برای توسعه همکاری ها در بخش ترانزیت نشان داده و برای همکاری های ریلی اعلام آمادگی کرده اند.
 
معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه‌آهن با اعلام اینکه امروز حجم تجارت جهانی بسیار افزایش یافته است، بیان کرد: توسعه ترانزیت از مبادی مرزی کشور، توسعه قطارهای ترانزیتی، توسعه نرم افزارها و همچنین توسعه ساختار سازمانی در ارتقای سهم ترانزیت تاثیر گذار است.
 
وی بر ایجاد سامانه‌ای به منظور رصد کردن ترانزیت دنیا به صورت دائم تاکید کرد و گفت: نگاه راه‌آهن کشور و مدیران آن در نواحی و ادارات کل باید به موضوع ترانزیت بسیار جدی باشد و چنانچه بتوانیم بارها را به سمت کشورهای همسایه هدایت کنیم به جایگاه مورد نظر در منطقه خواهیم رسید.
 
وی افزود: نیازمند سازمان مستحکم‌تری که بتواند سیاست‌هایی متناسب با سیاست های کلان کشور تدوین و اجرا کند، هستیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها