به گزارش پایگاه 598، عبد الکریم درویش زاده در گفت وگو با جام جم آنلاین در پاسخ به این پرسش که برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی با توجه به وضعیت گرمایشی زمین باید چه اقداماتی انجام داد گفت: در هر جسمی به دلیل شدت گرما انبساط اتفاق می افتد و در ریل راه آهن این انبساط به صورت طولی است که به اصطلاح به آن فرار خط می گویند که باعث ایجاد موج هایی در ریل می شود و اگر این موجها شدید باشد قطار نمی تواند از آن عبور کند.
به گفته وی برای جلوگیری از ایجاد چنین موج هایی می توان برشهایی را در خطوط ایجاد کرد تا ازدیاد طول آن گرفته شود ،علاوه بر آن برای جلوگیری از بروز حوادث می توان با استفاده از ماشین های درزین وحرکت آن جلوتر از قطارهای مسافرتی خطوط را کنترل کرد تا مشکلی برای مسافران بوجود نیاید. همچنین علاوه بر تثبیت خطوط ،سرعت قطارها هم مهم است و باید این سرعت به گونه ای در این شرایط تنظیم شود که تلفات جانی نداشته باشد.
وی افزود: در مناطق جنوب به دلیل دمای بالا همواره موجهایی در خطوط ریلی ایجاد می شود اما چون این موجها ریز است مشکلی ایجاد نمی کند اما در دو روز گذشته افزایش دما در این منطقه بی سابقه بود و حدود 53 درجه بود که مطمئنا این دما روی ریل بالاتر است و شاید به حدود 60 -70 درجه نیز برسد این دمای شدید حرارت که در 50 سال گذشته بی سابقه بوده است موجهای بزرگی را در ریل ایجاد کرد که در اثر آن یک سالن به صورت کامل از خط خارج و 2 سالن دیگر فقط از یک خط خارج شدند.
درویش زاده افزود: خوشبختانه این رویداد تلفاتی نداشت و پس از این اتفاق مسافران به سالن های دیگر منتقل شدند و قطار به راه خود ادامه داد که هنگام رسیدن به ایستگاه هفت تپه سه سالن به آن اضافه شد.