به گزارش پایگاه 598، مقصود اسعدی سامانی با اشاره به نرخگذاری غیرمنطقی خدمات فرودگاهی و
مسافری از سوی فرودگاه خصوصی برای شرکتهای هواپیمایی و زائران ایرانی،
اظهار داشت: از چندی پیش، فرودگاه نجف عوارضی را تحت عنوان عوارض گمرکی
وضع کرد بدین ترتیب که شرکتهای هواپیمایی ایرانی باید از سال ۲۰۱۰ میلادی
تاکنون بهازای هر پرواز، حدود ۸۵ دلار به این فرودگاه پرداخت کند و در
واقع در سال جاری با وضع این قانون، آن را عطف بهماسبق هم کرده است.
وی افزود: همچنین فرودگاه نجف در ازای پروازهایی که به این فرودگاه انجام
میشود، به ازای هر صندلی، مبلغ ۱۵ دلار از شرکتهای ایرانی دریافت میکند
ضمن آنکه مبلغ ۱۰ دلار هم از مسافران در فرودگاه دریافت میکند.
بنا به گفته دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی، هزینه هندلینگ پرواز در
فرودگاه نجف حدود چهار برابر هزینه هندلینگ پرواز در فرودگاههای ایران است
ضمن آنکه هزینه سوخت در فرودگاه نجف ۹۸ سنت و تقریباً چهار برابر هزینه
سوخت شرکت هواپیمایی در ایران است.
اسعدی سامانی افزود: در فرودگاههای ایران به ازای هر پروازی که از عراق
به ایران میآید هزینه هندلینگ پرواز بین ۳ هزار دلار تا ۳ هزار و ۵۰۰
دلار برای هر پرواز متفاوت است، اما در فرودگاه نجف رقمی بین ۱۴ تا ۱۸ هزار
دلار بابت هزینه هندلینگ دریافت میشود و این موجب افزایش هزینه شرکتها
شده است.
وی بیان کرد: این رفتار غیرمنطقی و وضع عوارض گمرکی جدید و عطف به ماسبق
کردن آن از سوی فرودگاه نجف، موجب بروز اعتراضاتی از سوی شرکتهای
هواپیمایی ایرانی شد.
سامانی پیشتر هم گفته بود: شرکتهای هواپیمایی از قبل هم پیگیر حل مشکلات
خود در فرودگاه نجف بودهاند، به دلیل نرخهایی که بابت هر پرواز و هزینه
بالای هندلینگ از ایرلاینهای ایرانی در فرودگاه نجف دریافت میشود،
شرکتهای هواپیمایی مراتب اعتراض خود را به فرودگاه نجف اعلام کردند و
مذاکراتی نیز با رئیس سازمان هواپیمایی ایران و سازمان هواپیمایی عراق
داشتهاند، ضمن آنکه سازمان هواپیمایی دو طرف نیز مذاکراتی با یکدیگر در
این باره داشتهاند. شرکتهای هواپیمایی ایرانی در اینباره به سازمان
هواپیمایی عراق شکایت کردهاند اما این فرودگاه به دنبال آن است که این رقم
را دریافت کند.
بنا به گفته اسعدی سامانی مذاکرات با فرودگاه نجف انجام شد اما این
مشکلات رفع نشده است ضمن آنکه این عوارض گمرکی جدید که وضع شد و عطف به
ماسبق شدن آن هزینه شرکتهای هواپیمایی را بسیار افزایش داده است. در این
راستا شرکتهای هواپیمایی ایران تصمیم گرفتند از دهم تیرماه (یک جولای)
همه پروازهای خود را به فرودگاه نجف قطع کنند تا این مشکل رفع شود و
مسئولان فرودگاه نجف تجدیدنظر در وضع این عوارض گمرکی داشته باشند.
طبق گفته دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی به هر حال با این عوارض و نرخهای
گرانی که در فرودگاه نجف از ایرلاین و مسافر ایرانی دریافت میشود، فقط
هزینه سفر عتبات عالیات افزایش مییابد، بنابراین مسئولان فرودگاه نجف باید
در این رفتار خود تجدیدنظر کنند. به نظر میرسد مسئولان فرودگاه نجف از
اشتیاق ایرانیان برای سفرهای عتبات عالیات سوءاستفاده میکنند. این عوارض
گمرکی هزینه شرکتها را بالا برده و موجب افزایش نرخ بلیت و هزینه زائر
شده است بنابراین مقرر شد از یک جولای پرواز به فرودگاه نجف را متوقف کنیم.
بنا به گفته اسعدی سامانی فرودگاه نجف جزو گرانترین فرودگاههای دنیا
برای شرکتهای هواپیمایی ایرانی است، البته فرودگاه نجف، خصوصی است، به
دنبال مذاکراتی که با وزیر حملونقل عراق و سازمان هواپیمایی کشوری این
کشور داشتهایم، آنها اعلام کردند که چون فرودگاه نجف توسط بخش خصوصی اداره
میشود، ما نمیتوانیم درباره این فرودگاه اعمالنظر کنیم و آنها به صورت
مستقل عمل میکنند و مستقل تصمیم میگیرند و تبعیتی از تصمیمات ما ندارند.
وی اظهار داشت: البته شرکتهای هواپیمایی پروازهای خود را به فرودگاه بغداد
طبق برنامههای قبلی انجام میدهند و فقط در اعتراض به نرخهای غیرمنطقی
فرودگاه نجف، فعلاً پرواز هواپیماهای این ایرلاینها به فرودگاه نجف از ۱۰
تیرماه ۹۶ متوقف است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی افزود: برای رفع این مشکل مقرر شده است روز
دهم تیرماه برابر با یک جولای، هیأتی از کشور عراق به تهران بیاید و
مذاکراتی با شرکتهای هواپیمایی در اینباره داشته باشند اما فعلاً و تا به
نتیجه نرسیدن این جلسات، شرکتها بر تصمیم خود مبنی بر توقف پروازها به
فرودگاه نجف مصمم هستند.