کد خبر: ۴۲۴۵۰
زمان انتشار: ۱۹:۳۴     ۰۳ اسفند ۱۳۹۰

بنا به گفته سرمربی تیم فوتبال صبای قم، این تیم در سال جاری برای جذب بازیکن هزینه ای بالغ بر سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان صرف کرده است. البته این به جز هزینه های جاری باشگاه در یک فصل می باشد که این نیز خود رقمی بالا را شامل می شود.

جواد قاسمی ورجانی

بالندگی فوتبال، صرفا در اثر پی ریزی ساختاری است که مبتنی بر برنامه ریزی و سرمایه گذاری مفید و جهت دار باشد. صرف انتقال مکانیکی یک تیم به شهرستانی، اگر چه در نگاه اول به نفع شهرستانی ها خواهد بود، اما بدون برنامه ریزی سنجیده، تنها قادر خواهد بود در حد یک موج کوتاه و زودگذر جلوه کند. انتقال تیم های تهرانی به شهرستانها، به مانند این است که درخت میوه ای بارداده را، از تنه قطع کرده و در محل دیگر کاشته تا احتمالا بار دهد، حال فرض کنیم محل دیگر، کویر هم باشد. آیا غیر از این است که درخت بریده شده، نیز خشک و نابود خواهد گشت. باید میوه درخت و بذر آن را انتقال داد نه خود درخت را! هیج درخت پرباری در کویر میوه نخواهد داد، کویر را احیا کنیم.
یا مثل دیگر اینکه، دانش آموزان ضعیف را، در دبیرستان نخبگان، به زور تحمیل کنیم، چه خواهد شد؟ آیا غیر این است که دبیرستان نیرومند را به ضعف می کشانیم و هم آن دانش آموزان کارایی خود را دیگر نخواهند داشت. آیا جایگزین چنین روشی این نیست که، دبیرستانی با امکانات مناسب برای آن دانش آموزان برپا داشت تا ضمن طی کردن روندی به پیشرفت نایل آیند؟
با ایجاد ساختار و سازه های برنامه ریزی شده و مهیا ساختن سخت افزار و نرم افزار مناسب ورزش فوتبال، باید کوشید همان امکانات را، در شهرستان ها ایجاد کرد و در کنار این نیز، با سرمایه گذاری مالی قوی، از بازیکنان نیرومند ِ دیگر شهرستانها و تهران سود جست.
آما آنچه در این نوشتار مد نظر است به دور از نتایجی است که صبا طی این چند سالی که در قم حضور دارد، گرفته است. اینکه این تیم در این چند سال سیر صعودی داشته یا نزولی را باید کارشناسان فوتبال تعیین کنند.
آنچه مد نظر نگارنده می باشد این است که تیم فوتبال صبای قم به میزانی که هزینه برای استان دارد، نتوانسته است نفعی را برای ورزش استان به همراه داشته باشد.
بنا به گفته سرمربی تیم فوتبال صبای قم، این تیم در سال جاری برای جذب بازیکن هزینه ای بالغ بر سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان صرف کرده است. البته این به جز هزینه های جاری باشگاه در یک فصل می باشد که این نیز خود رقمی بالا را شامل می شود.
حال سوال اینجاست که این هزینه های سنگین برای این تیم چه نفعی را به فوتبال استان قم می رساند. شاید مسئولین باشگاه بگویند که قصد داریم در آینده از جوانان بومی در این تیم استفاده کنیم. اما این گفته نیز جای سوال دارد؟ آیا برای پرورش بازیکنانی در حد لیگ برتر فوتبال ، زیرساخت های لازم در قم وجود دارد که ما انتظار داشته باشیم در چند سال آینده ساختار اصلی تیم فوتبال صبا را بازیکنان بومی تشکیل دهند.
بهتر نیست به جای هزینه های میلیاردی برای داشتن یک تیم لیگ برتری در استان قم، این هزینه ها را برای ایجاد زیرساخت های لازم ورزشی در شهرهای کوچک و روستاهای استان صرف نمائیم.
مسئولین استان قم به خصوص دست اندرکاران ورزش باید به این نکته توجه داشته باشند که در شهرهای کوچک و روستاهای استان قم از وجود ابتدایی ترین امکانات ورزشی خبری نیست، پس چگونه توقع دارند که در آینده شاکله اصلی تیم صبا را جوانان بومی استان قم تشکیل دهند.
چرا باید پولی که برای ایجاد زیرساخت های ورزشی در شهرهای کوچک و روستاهای استان قم صرف گردد، به تیمی اختصاص داده شود که هیچ نفعی را به ورزش و حتی اقتصاد استان نمی رساند. بستن قراردادهای چند صد میلیون تومانی با فلان بازیکن که یک ساعت قبل از بازی به قم می آید و یک ساعت بعد از بازی هم از قم می رود، چه پیشرفتی را می تواند برای فوتبال قم به همراه داشته باشد. جوانان فوتبال دوست استان قم چه بهره برداری را می توانند از حضور این بازیکن در تیم فوتبالی که تنها اسم قم را به یدک می کشد، ببرند.
به اعتقاد نگارنده عدم استقبال تماشاگران از بازی های خانگی صبا نیز خود دلیلی بر این مدعا است. به نظر می رسد که تیم صبای قم بنا به دلایلی که در بالا ذکر شد، نتوانسته است آنچنان که باید و شاید با جوانان فوتبال دوست قم ارتباط برقرار کند. پس این گزینه – جذب جوانان به ورزش – نیز خود به خود از دلایلی که مسئولین برای حضور تیم صبا در قم مد نظر داشته اند، خارج شده است.
این موضوع از ابعاد دیگری هم قابل بررسی است که باید مسئولین استان قم در تصمیم سازی ها آن را نیز مد نظر قرار دهند. صرف هزینه های سنگین برای داشتن یک تیم لیگ برتری در استان قم و غفلت از ایجاد زیرساخت های ورزشی در استان به خصوص در روستاها و شهرهای کوچک، تبعاتی را به همراه دارد که تمامی کارشناسان اجتماعی بر آن صحه گذاشته اند. عدم وجود امکانات تفریحی و ورزشی نقش بسیار مهمی را در ایجاد ناهنجاری های اجتماعی دارد. ناهنجاری هایی که جبران آن نیز برای دولت هزینه های بسیار سنگینی را به همراه خواهد داشت.
پس ضروری است مسئولین ورزش استان قم هر چه سریعتر نسبت به این موضوع بازنگری اساسی و جدی داشته باشند تا بیش از این ورزش استان به خصوص فوتبال هزینه حضور یک تیم لیگ برتری در استان قم را پرداخت نکنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها