به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا، توقف دریافت 10 ریالی مازاد بر هزینه هر پیامک تلفن همراه در حالی انجام
میشود که این مساله در سال 1394 به تصویب مجلس رسیده بود اما در سال 1395
در حالی که در جداول مربوط به منابع درآمدی دولت درج شد، در تبصرههای
قانون بودجه نیامد. این هزینه از ابتدای سال 1396 نیز با توجه به عدم تصریح
در قانون همچنان از مشترکان دریافت میشد تا زمانی که سازمان حمایت از
مصرفکنندگان این موضوع را اعلام کرده و ظاهرا با ابلاغ آن به اپراتورها از
دریافت آن جلوگیری شده است.
بخش «درآمد عمومی دولت» از سال 1394 به قبضهای موبایل افزوده شد و با
پیگیریهای انجامشده مشخص شد این بخش به تغییر تعرفه پیامکها مربوط
میشود. همان زمان اعلام شد اسفند ماه سال 1393 نمایندگان مجلس در جلسهای
علنی یک بند الحاقی درآمدی به تبصره 19 لایحه بودجه 1394 را بررسی کرده و
بدین ترتیب مصوب کردند که اپراتورهای موبایلی موظفند علاوه بر قیمت هر
پیامک، مبلغ 10 ریال از استفادهکنندگان این خدمت دریافت کرده و آن را به
حساب درآمد عمومی نزد خزانهداری کشور واریز کنند.
این افزایش قیمت برای هر پیامک در حالی انجام شد که وزارت ارتباطات و
فناوری اطلاعات همان زمان با ابراز عدم تمایل به افزایش تعرفه اظهار کرد:
پیشنهاد افزایش تعرفه پیامک نه از سوی وزارت ارتباطات مطرح شد و نه دولت
چنین خواستهای داشت اما درنهایت این موضوع در مجلس مورد توجه قرار گرفته و
رای آورد. در گذشته نیز اعلام کرده بودیم که موافق افزایش تعرفه پیامکها
نیستیم اما به هر حال آنچه مجلس مصوب کند برای ما لازمالاجرا خواهد بود.
البته باید توجه داشت درآمد اضافهای که از این حوزه حاصل میشود ارتباطی
به وزارت ارتباطات نداشته و در جای دیگری هزینه میشود.
در نهایت بر اساس ابلاغ مجلس شورای اسلامی، اعمال تعرفههای جدید از ابتدای
سال 1394 برای تمام اپراتورهای ارتباطی کشور لازمالاجرا محسوب شده و بر
این اساس لازم بود تعرفههای جدید برای پیامکهای فارسی و لاتین اپراتورها
اعمال شود. بدین ترتیب از ابتدای فروردین سال 1394 هزینه ارسال هر پیامک با
افزایشی 10 ریالی مواجه شد تا این هزینه نیز به موارد تعیینشده در قانون
اختصاص یابد.
این هزینه مازاد بر قبوض تلفنهای همراه از سال 1394 شروع شده و اگرچه در
سال گذشته در تبصرههای قانون بودجه سال نیامده بود، اما در جداول مربوط به
منابع درآمدی دولت، ذکر و مانند سال 1394 درج شده بود. بر همین اساس
اپراتورهای تلفن همراه شامل همراه اول، ایرانسل و رایتل اخذ مبلغ 10 ریال
بابت ارسال هر پیامک را در سال 1395 نیز ادامه داده و از مشترکان
دریافت میکردند در حالیکه مجوز قانونی لازم را نداشتند.
با توجه به ماده 37 قانون محاسبات عمومی کشور که «هر واریزی به حساب درآمد
عمومی نیاز به مجوز قانونی دارد»، با پیگیری سازمان حمایت مصرفکنندگان و
تولیدکنندگان از طریق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و سایر مراجع
ذیربط، نهایتا سازمان مذکور اعلام کرد: اخذ 10 ریال بابت ارسال هر پیامک
از سوی اپراتورها که طی دو سال اخیر از مشترکان صورت گرفته است، از تاریخ
ابلاغ نامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در خرداد ماه سال جاری
متوقف میشود.
درباره استرداد وجوه اضافی دریافتی و واریزشده به خزانه از حساب اپراتورها
نیز سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین جهانگیر اسدی
-سخنگوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- در گفتوگو با ایسنا،
موضوع را به پیگیریهای بعدی توسط مراجع قانونی موکول کردهاند که به محض
حصول نتیجه مراتب به اطلاع مشترکان خواهد رسید.
اسدی همچنین خاطرنشان کرد: اپراتورهای تلفن همراه اخذ مبلغ مازاد 10 ریال
بابت ارسال هر پیامک را با توجه به قانون سال 1394، در سال 1395 نیز
ادامه دادند. این موضوع توسط یک مرجع نظارتی به رگولاتوری اعلام شد و با
پیگیریهای صورتگرفته مقرر شد این رقم در سال 1396 از مشترکان دریافت
نشود. بنابراین طبق ابلاغیه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به
اپراتورهای موبایل، اپراتورها از اول خردادماه، نرخ پیامک را مانند قبل از
سال 1394 محاسبه خواهند کرد.
با وجود این در حال حاضر روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هنوز
واکنشی به این خبر سازمان حمایت مصرفکنندگان نشان نداده است و طبق
پیگیریهای ایسنا، دریافت اطلاعات بیشتر نسبت به این خبر را به سازمانهای
حمایت از مصرفکنندگان و تنظیم مقررات ارتباطات ارجاع داده است. همچنین از
آنجایی که محمود واعظی همان سال 1394 نیز نسبت به این افزایش قیمت واکنش
نشان داده و دولت را نیز مخالف آن ذکر کرده بود، اینکه این هزینه در نهایت
با صلاحدید کدام دستگاه دریافت شده مشخص نیست.