به گزارش پایگاه 598، مهدی فیض ظهر دوشنبه در
همایش هدایت تحصیلی قطب غرب کشور در همدان با بیان اینکه دشمنان میخواهند
اعتماد مردم را به آموزش و پرورش از بین ببرند که این بیاعتمادی به ضرر
کل نظام است، عنوان کرد: برای اجرای سند ۲۰۳۰ فصلالخطاب ما رهبری است و
فعلا از اجرای سند خبری نیست و کار متوقف شده است.
وی با بیان اینکه سند ۲۰۳۰ در سال ۲۰۱۶ میلادی نوشته شده و بیانیه ای
آرمانی است که در آن اهداف کلان کشور در افق ۲۰۳۰ با ۱۷ هدف عنوان شده و یک
مورد آن برای آموزش و پرورش است، گفت: بقیه موارد در حوزههایی چون
بهداشت، محیط زیست و دیگر امور مورد توجه قرار گرفته است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در زمان
امضای سند دو نفر از کمیسیون فرهنگی مجلس نیز حضور داشتند و مجلس در این
زمینه نمیتواند ادعا کند خبر نداشته است، گفت: نمایندگان مجلس همراه با
کمیتهای ۱۰ تا ۱۲ نفره در آن مراسم شرکت داشتند.
وی با بیان اینکه در مقدمه سند اشاره شده که اجرای سند برای هر منطقه نیاز
به بازنویسی منطقهای دارد و باید با توجه به فرهنگ هر کشور مورد بازنویسی
قرار گیرد، افزود: این سند در سال ۹۵ و توسط وزیر وقت آن زمان یعنی آقای
فانی به امضا رسید.
فیض با تاکید بر اینکه یک سال از امضای سند میگذرد در حالی که همه از آن
باخبر بودند، افزود: هیچ اتفاق پشت پردهای نه در دولت و نه در آموزش و
پرورش صورت نگرفته زیرا این جزو محالات است که یکسال فرایندی در کشور به
این مهمی بدون سر و صدا طی شود.
وی با اشاره به اینکه برخی سوء استفادهها در انتخابات نتیجه منفی و عکس
میدهد، عنوان کرد: این سند در زمان وزیر کنونی آموزش و پرورش رونمایی شده
است.
وی بابیان اینکه دانشآشتیانی اعلام کرد که ما عجلهای برای اجرای سند
نداریم و تا زمانی که سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش وجود دارد
برنامهای برای اجرای ۲۰۳۰ نداریم، گفت: سند با کسب اجازه از رهبری اجرا
خواهد شد و در حال حاضر کار رها شده و آموزش و پرورش نیز اصراری به انجام
آن ندارد.
وی در ادامه با اشاره به شیوه نامه ابلاغی در خصوص هدایت تحصیلی
دانشآموزان گفت: مقدمه روح کتاب است و باید مقدمه شیوهنامه جدید به دقت
مورد مطالعه قرار گرفته و سیاستهای آن مورد توجه واقع شود چراکه در صورت
بیدقتی دچار سردرگمی خواهیم شد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بابیان اینکه دانشآموز باید
آگاهانه انتخاب کند که در چه رشتهای تحصیل کند، عنوان کرد: متاسفانه در
رشته ای همچون تجربی متقاضی بیش از نیاز در کشور وجود دارد و معلمان و
مشاوران باید این آگاهی را به دانشآموزان بدهند.
وی بابیان اینکه در برخی استانها بیش از ۷۰ درصد دانشآموزان در رشته
تجربی شرکت میکنند، افزود: این در حالی است که نیاز کشور به این رشته ۲۰
درصد است و باید در این زمینه گامهای موثری برداشت.