افخمی درباره این اتفاقات گفت: «قصد ندارم به جزییات نامه همراه با ادبی و لحن تحقیرآمیز حمید فرخ نژاد به مسعود فراستی بپردازم چون فکر می کنم پرداختن به کلیت این یادداشت در مقابل مخاطب میلیونی تلویزیون برای خود ایشان بد می شود و سبب کاهش مقبولیتش می شود. لحن نامه ایشان زننده بود ولی در بخشی از این نامه به نکته جالبی اشاره شده بود که گویی سینمای ایران یک جور قبیله است و باید در برابر دیگران هوای خود را داشته باشد. این کسان دیگر می توانند کمیسیون فرهنگی باشند که غیرخودی به حساب می آیند و ما نباید مسائل داخل سینما را به بیرون از جمله این افراد بکشانیم. من این پیش فرض برایم جالب است. سینمای ایران از نظر ایشان چیست؟ این قبیله کجاست؟ آیا مسئولین و مدیران سینمایی جز این قبیله هستند و اعضای مجلس نیستند و یا آنها هم جز این قبلیه به حساب نمی آیند؟ و آیا ناخواسته با طرح مسئله، نگاه ها از انتقادات تند و تیز به داوری های پر از اشتباه جشنواره برداشته شده است؟ من خطاب به آقای فرخ نژاد می گویم اگر هم مافیایی وجود داشته باشند شما نه جزو افسران آنهایید نه سربازان آن. شما خود در «گشت ارشاد 1» چوب همین رفتارها را خوردید. آقای فراستی کسی بود که در برابر توقیف فیلم «گشت ارشاد 1» واکنش نشان داد و از فیلم دفاع کرد. لذا این طور رفتار نکن که هرکس به کمیسیون فرهنگی دعوت شد دارد شما را می فروشد. کیمسیون فرهنگی وظیفه اش است که تولیدات سینمای ایران و جشنواره فجر را دنبال کند و رصد کند. و فکر می کنم پیش از اینکه جلسه ای با مسعود فراستی و دیگران برگزار کنند، کمیسیون فرهنگی جشنواره برخلاف آقای ایوبی که شب ها زود می خوابند، جشنواره و برنامه هفت را دنبال می کرده است و مسعود فراستی در این کمیسیون چیزی جز آنکه همان حرف ها را در برنامه هفت و در مقابل میلیون ها مخاطب زده بود، نزد.»
او در پایان با اشاره به این که فکر می کند فرخ نژاد بازیگر خوبی است ادامه داد: «فکر جایی را بکنید که در سینمای ایران پر کرده اید که با نبود شما نمی توان کسی را جایگزین کرد. قدر این نقش را باید دانست. ما به تو بیشتر از آقای پرستویی نیاز داریم. شما مثل آقای پرستویی نیستید که با مخالفان ما همراه شده و از هر فرصتی استفاده می کند تا تلافی نقد برنامه سال گذشته را دربیاورد که به سادگی گفتم سیمرغ حق ایشان نبود، حق پیمان معادی بود.»
افخمی: فکر می کنم هیچ وقت محبوبیتم به این اندازه نبوده است
در ادامه این برنامه سعید سهیلی کارگردان «گشت 2»نیز در «هفت» حاضر شد و خواست دقایقی درباره دلیل حضورش در این برنامه توضیح دهد، او در این باره گفت: «به حضرت عباس به هزار دلیل نمی خواستم به برنامه هفت بیایم. اما به یک دلیل خواستم بیایم. دلیل آمدم این است که فقط مقابلم یک کارگردان نشسته است. اگر به نام ترین مجری هم بود نمی آمدم! آمدم به این دلیل که روبرویم یک کارگردانی نشسته است که سکانس تصادف فیلم «عروس» را گرفته است که می داند زحمت گرفتن صحنه هایی مثل رینگ بوکس در «گشت 2» چقدر سخت است.»
او در ادامه دلیل حضورش در کمیسیون فرهنگی را نیز اظهار نظر نصرالله پژمانفر رئیس این کمیسیون دانست که گفته بود در واقع عمله فرهگ است و با این تواضع درواقع خود را بزرگ کرده بود.
سهیلی همچنین به بیماری علیرضا داوودنژاد، آقای ابوالقاسم طالبی، حبیب الله کاسه ساز، حسین معززی نیا اشاره کرد و برای سلامتی این بیماران و همه بیماران دعا کرد.
این کارگردان بدون آوردن اصطلاح مستهجن که از سوی فراستی برای فیلم آخرش استفاده شده بود در این باره گفت: «همانطور که نباید روی یک فرد بخاطر یک اشکالش، نام بد بگذاریم، یکباره یک نام را روی یک فیلم را گذاشتن، درست نیست. ما باید اشکالات و نقاط قوت و ضعف یک فیلم را با هم ببینیم.»
سهیلی همچنین به شرط بندی بهروز افخمی و حجت الله ایوبی درباره فروش بالای دویست میلیارد در سال 96 و مخاطب 30 میلیون نفری اشاره کرد و گفت اگر رئیس سازمان سینمایی «گشت 2» را در این شرط بندی حساب کرده باشد حتما از بهروز افخمی خواهد برد.
افخمی در ادامه درباره فروش این فیلم گفت: «اگر برنامه هفت زمان جشنواره را دیده باشی من برعکس دو منتقد برنامه درباره فیلم «گشت 2» معتقد بودم، این فیلم هم کمدی روتین سبکی است که جای خود را در صنعت سینما دارد و باید از این دست فیلم ها ساخته شود، و اتفاقا معتقد بودم خوب هم می فروشد. درضمن این حرف های گفته شده مسعود فراستی در هفت هم گفته شد و تکراری بود. اعضای کمیسیون فرهنگی هم عاقل تر از این حرف ها هستند که بخواهند تنها بنا بر حرف مسعود فراستی که همگی سبک او را می شناسند که در سال شاید یکی دو فیلم را بپسندد، عمل کنند.»
سعید سهیلی در بخش های مختلف این گفت و گو به احتمال پرفروش بودن «گشت 2» (با توجه به در اختیار داشتن بیشترین سانس های ویژه در جشنواره) اشاره کرد و گفت با این که توهم توطئه را قبول ندارد و فکر می کند سروصداها برای این فیلم آن طور که بهروز افخمی گفته است به خاطر منحرف کردن افکار از کاستی های جشنواره نیست اما فکر می کند دستانی در کار بوده است تا فیلم «گشت ارشاد» به اکران نوروزی نرسد و همین تلاش نیز درباره فیلم «گشت 2» انجام شده است.
در ادامه این گفت و گو افخمی بر بالا بردن ظرفیت نقد از سوی سینماگران نسبت به انتقادات برنامه «هفت» اشاره کرد و سهیلی نیز متقابلا از او خواست عوامل این برنامه نیز همین ظرفیت را در خود ایجاد کنند. البته افخمی مدعی شد حرف تمامی منتقدان برنامه را پخش می کنند اما با آن ها موافقتی نداردند.
با تاکید افخمی بر انتقاداتش علیه پرویز پرستویی و ادعای او درباره کاهش محبوبیت این بازیگر به خاطر اظهار نظرهایش در نقش یک واعظ و فراموش کردن نقشش در سینما، سعید سهیلی از افخمی پرسید در مورد محبوبیت خودش چه فکر می کند که او نیز در پاسخ گفت: «به هر حال من در خیابان راه می روم و بازخوردها را می بینم فکر می کنم از فیلم «عروس» تا الان هیچ وقت محبوبیتم به این اندازه نبوده است. البته من این محبوبیت را جدی نمی گیرم، من یک فیلمسازم و شاید این محبوبیت برای من نسبت به یک بازیگر چندان مورد اهمیت نباشد.»
البته سهیلی به قهر سینماگران مختلف از برنامه «هفت» و دلخور بودن بخش عمده ای از اهالی سینما از این برنامه اشاره کرد و گفت: «من فکر می کنم شما باید در برنامه هفت به انتقاداتی هم که به شما می شود توجه کنید و ببینید مشکل از کجاست که در میان سینماگران مورد نقد است. آیا همه نقدها با کینه است و از سر دلسوزی نیست؟»
بهروز افخمی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به این که فراستی به عنوان کارشناس به کمیسیون فرهنگی دعوت شده و نظرش را اعلام کرده همانطور که پیش از آن در برنامه «هفت» و مقابل میلیون ها نفر گفته بود، ادامه داد: «به نظرم فیلمسازان باید عادت کنند که حرف منتقدین را کمتر گوش کنند. منتقدان درواقع مشاوران تماشاگران هستند. و سازمان سینمایی و آقای ایوبی نیز باید بداند با این جنحال های حاشیه ای و الکی حول یک فیلم نمی تواند، عملکرد پر از اشتباه خود را پوشش دهد.»
«گشت 2» با 14 دقیقه حذف جزو فیلم های اکران نوروزی است
سعید سهیلی در ادامه صحبت هایش با تشکر ویژه از وزیر بهداشت به خاطر توجه به بیماری او و انتقاد از اهالی سینما و وزارت ارشاد به خاطر بی توجهی به اتفاقی که در روز آخر جشنواره برای او افتاد، در پاسخ به سوال بهروز افخمی درباره این که چه کسانی «گشت ارشاد 1» را از پرده پایی کشیده اند این طور پاسخ داد: «به نظرم «گشت ارشاد 1» را یک نفر و یک گروه نتوانستند پایین بکشند. چند گروه و دسته این کار را کردند. در آن مقطع عده ای حتی فیلم را ندیده بودند و پس از دیدن، فهمیدند اشتباه می کردند. عده ای نیز در دعواهای سهمیه اکران نوروزی، خواستند این فیلم را به اکران دوم نوروزی بکشانند. بخشی نیز این بود که در آن مقطع سوتفاهماتی بود که ایجاد شده بود.»
سهیلی معتقد بود حال مردم خوب نیست و فیلم هایی هم ساخته نمی شود که حال مردم را خوب کنند اما «گشت 2» از آن فیلم هایی است که سعی می کند حال مردم را خوب کند و انتقاداتی نیز دارد.
او همچنین در بخش دیگری گفت: «امروز ظرفیت های همه از امام جمعه ها، مداحان و... بالا رفته است؛ جز سینما گران! امروز همگی معتقدند که دوران مونولوگ تمام شده است و دوران دیالوگ است. لذا معتقدم آن اشکال آن روز، امروز جواب نمی دهد. اینکه یک نفر برای نمایندگان مجلس بگوید این فیلم بد است، آنها نیز با چشمان بسته بگویند این فیلم را پائین بکشید.»
سعید سهیلی در ادامه به توهم توطئه در سینما اشاره کرد: «این مسئله تا جایی پیش می رود که برخی درباره حواشی اخیر فیلم «گشت 2» می گویند همه اینها سناریوی فرخ نژاد و فراستی بوده برای تبلیغات فیلم!»
افخمی چند باری کنایه هایی به فرخ نژاد داشت و گفت او هول شده است و سریع واکنشی تند به مسعود فراستی نشان داده است که سعید سهیلی نیز همه این سوءتفاهمات را به خاطر فاصله ها دانست، از نظر او وقتی آدم ها نزدیک تر می شوند بیشتر به شباهت هایشان پی می برند و این اتفاق درباره او و فرخ نژاد نیز خواهد افتاد.
او خبر جالبی هم درباره اکران نوروزی «گشت 2» در نوروز امسال داد و گفت: «اکران عید را از دست نداده ایم و ان شاالله اکران ما 15 یا 25 اسفند آغاز خواهد شد. 14 دقیقه از فیلم را کوتاه کردم و خوش ریتم تر و جذاب تر شده است.»
او در پایان خطاب به بهروز افخمی گفت: «امیدوارم دیگر تو را در برنامه «هفت» نبینم و به جای آن پشت دوربین در حال فیلم ساختن باشی.» که افخمی نیز پاسخ داد: «امیدوارم قسمتمان بشود و فیلم بسازیم.»
کارت نامزدی جشنواره به دست ساره بیات رسیده بود
در بخش دیگر این برنامه افخمی با سیدمحمدرضا خردمندان و مهدی قربانی، کارگردان و بازیگر فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» به گفت و گو نشست.
خردمندان در ابتدا با اشاره به این که «بیست و یک روز بعد» از تمام ظرفیت اکران های مردمی در جشنواره بهره برد، گفت: «تقریبا تمام سانس های فیلم پر شد و نهایتا در میان 5 فیلم برتر جشنواره از لحاظ مردمی انتخاب شد. هرچند ما تا روزهای پایانی بر حسب اخباری که به ما می رسید در صدر آرای مردمی بودیم و در روز اختتامیه هم انتظار داشتیم در میان 3 فیلم برتر جای داشته باشیم.»
او همچنین درباره پیگری آرای مردمی این دوره از جشنواره از خانه سینما این طور گفت: «از همین جا هم خطاب به آقای شاهسواری سلام عرض می کنم و می گویم طبق صحبت ایشان در مراسم اختتامیه قرار بود از شنبه پس از جشنواره، خانه سینما پاسخگویی تهیه کنندگان برای جزییات شمارش آرای مردمی جشنواره باشند، اما علی رغم چند بار پیگیری ما تا امروز پاسخگوی ما نبودند و گفتند بروید بعدا خودمان زنگ می زنیم!»
او در بخش دیگری از صحبت هایش به ماجرای ساخت این فیلم اشاره کرد و پس از آن به انتقاد از جشنواره پرداخت و درباه اتفاقی که برای ساره بیات افتاد، توضیح داد: «در جشنواره امسال آشفتگی هایی در داوری ها دیده می شد. از جمله پس گرفتن نامزدی خانم بیات که علی رغم تماس های مکرری که با ایشان شده بود و کارت نامزدی که برایشان ارسال شد، با کمال تعجب در میان نامزدهای اعلامی نبودند و از آن سو تنها بخشی از فیلم ما نامزد شد که تنها بخش ناقص فیلم ما بود. از روز اول که فیلم ما از کنداکتوری خارج شد و به روز آخر جشنواره موکول شد، این آشفتگی در جشنواره امسال دیده می شد. به هر حال وقتی فیلمی را در بخش مسابقه قرار می دهید و فیلمی را به بخش مسابقه وارد نمی کنید، باید اولویت را برای فیلم بخش مسابقه در همه موارد قرار دهید.»
او در نهایت فیلمش را یک فیلم اجتماعی دانست و با توجه به این که خود را دغدغه مند اجتماعی می داند فیلمش را دور از متلک های سیاسی دانست.
فراستی: آدم فروش کسی است که نه خودی دارد نه وطن
در بخش پایانی این برنامه مسعود فراستی و طهماسب صلح جو به نقد فیلم «وارونگی» پرداختند که فراستی در ابتدای این بخش درباره حواشی اخیر که به شخص او مربوط می شد این طور گفت: «نه در شان برنامه و نه در شان خودم می دانم که جواب توهین افراد شکست خورده را بدهم. آدم فروش در قدم اول خودفروش است. آدم فروشی کلیدش در خودفروشی و وطن فروشی است. آدمی که وطنش را تحت هیچ شرایطی نمی فروشد - از جمله مسعود فراستی چه قبل و چه بعد از انقلاب- خودش را نمی فروشد و کسی که خودش را نمی فروشد دیگری را هم نمی فروشد. آدم فروش کسی است که نه خودی دارند و نه وطن! و آن کسی که وطنش را فروخته خودش را فروخته، پس می تواند همه را بفروشد. خود داشتن به شدت متعالی است و این متر هرچیزی است. من که عاشق سینما هستم، اگر مجبور به انتخاب شوم، بین سینما و وطن، وطنم را انتخاب می کنم. آدم فروش کسی است که ایران را فروخته است.»
او در ادامه گفت: «به قول یک نفر طوری زندگی کن که دشمنانت از افتادنت هم بترسند. چون می دانند که بعد از بلند شدنت قدم های محکم تر و استوارتری برمی داری!»
پس از آن به نقد فیلم «وارونگی» پرداخته شد که از نظر فراستی مشکل اصلی آن قصه بود و به طور کلی فیلم قبلی بهنام بهزادی از این فیلم بهتر بود. البته صلح جو معتقد بود که هر دو فیلم در یک سطح هستند و بیان هنری هر دو اجازه ارتباط گرفتن او با این اثر را نداده است.
در پایان نیز نتایج نظر سنجی برنامه «هفت» درباره بهترین بازیگر مرد در میان فیلم های اکران شده سال 95 از نظر مخاطبان اعلام شد که در این نظر سنجی بازی پرویز پرستویی در «بادیگارد» نایده گرفته شده بود.
نتایج به این صورت اعلام ش: فرهاد اصلانی (دختر) 9%، هادی حجازی فر (ایستاده در غبار) 14%، شهاب حسینی (فروشنده) 34%، نوید محمدزاده (خشم و هیاهو) 17%، پیمان معادی (ابد و یک روز) 26%.