کد خبر: ۴۱۴۲۶
زمان انتشار: ۱۱:۴۷     ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
رجانیوز - ميثم دهقان: مصوبه اخیر هیأت وزیران در پرداخت عیدی کارکنان دولت به صورت نیم‌سکه طلا تصمیم مناسبی جهت افزایش درآمد کارکنان دولت و کنترل نقدینگی است.

در شرایطی که قیمت نیم سکه بهار آزادی در بازار 380 هزار تومان است، دولت با قیمت 300 هزار تومان در تحویل شهریور ماه به‌صورت اختیاری عیدی کارکنان دولت را به‌صورت نیم سکه پرداخت می‌كند اما همواره سیاست‌های صحیح اگر همراه با رعایت ملاحظات اجرایی نباشد، موجب ایجاد نارضایتی و ناکارآمدی اجرای سیاست می‌شود، بنابراين، ضروری است ملاحظلات اجرای زیر مورد توجه قرار گیرد:

1) حواله های نیم سکه به صورت بی‌نام به کارکنان دولت عرضه شود تا قابلیت نقد شوندگی آن در بازار قبل از سررسید، افزایش یابد و کارمندان بتوانند این حواله‌ها را در زمان مورد نیاز در بازار نقد کنند.

2) بانک مرکزی بازخرید این حواله‌ها قبل از سررسید را با قیمت 300 هزار تومان تضمین کند تا در صورت ارزان شدن نیم سکه، کارمندان دولت متضرر نشوند.

3) جهت جذابیت بیشتر این سیاست برای کارکنان دولت، زمان تحویل نیم‌سکه از شهریور ماه به خرداد ماه تغییر یابد.

در صورتی که بانک مرکزی می‌‌توانست نیم سکه‌ها را از شمش‌های موجود کشور ضرب كند و در اسفند سال جاری تحویل دهد، کارآمدی این سیاست صحیح افزایش می‌یافت.

همچنین تداوم اجرای این سیاست در سال‌های آتی و تسری آن در پرداخت پاداش و عیدی کارمندان دولت به‌صورت سکه طلا این امکان را برای کشور فراهم می‌کند تا مطالبات نفت خود را از برخی از کشورها مانند هند به‌صورت طلا دریافت و به صورت سکه طلا به کارکنان دولت پرداخت كند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها