کد خبر: ۴۱۳۹۸
زمان انتشار: ۱۱:۱۶     ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
این برای اولین بار است که یکی از موسسان سوئیفت بین المللی را تحریم می کنند و از چرخه معاملات بانکی خارج می کنند . در حالی که این نهاد یک نهاد غیر دولتی است و ایران خود از اعضای اصلی تشکیل دهنده این سیستم انتقال مالی بین المللی و از موسسان آن است و آنها نمی توانند حق دسترسی ایران را حذف کنند و ایران باید به این حرکت اعتراض کند...

بولتن  نیوز: "سوئیفت" که شبکه معاملات بانکی بین بانکداران بزرگ جهان و اعضای این نهاد بین المللی است یک نهاد دولتی و زیر چتر و نقوذ دولت ها محسوب نمی شود بلکه نهادی است که مانند سایر تشکل های حرفه ای بانکداری جهان، جهت انجام عملیات بانکی ایجاد شده است و هیچ دولتی نمی تواند در عضو گیری آن دخالت کند و هیات مدیره و هیات امنا یا هر مدیر دیگری نیز اجازه حذف یکی از اعضا را ندارد.

 

این شبکه بین المللی بانکداری از سال 1984 و با گسترش خدمات الکترونیکی بانکداری و استفاده از اینترنت ایجاد شده و از آن سال تاکنون اعضای این شبکه و بانکداران بزرگ مانند بانک های بزرگ ایران با استفاده از کد و شماره مخصوص خود اقدام به نقل وانتقال حواله های بانکی می کنند و به جای سیستم تلکس و فاکس قدیمی از اینترنت استفاده می کنند.


 

اما با کمال تعجب و در یک حرکت غیر قانونی، این شبکه به دنبال حذف ایران است و بانک مرکزی باید بلافاصله نسبت به این حق مسلم ایران و غیر قانونی بودن مدیریت این شبکه در اروپا اعتراض کند و با ارائه لایحه قانونی در دادگاه های بین المللی علیه هیات مدیره این شبکه طرح دعوا کند.

 

"سوئیفت"  یا شبکه جهانی " دکرهوس" کلیه معاملات بانکی را بین به اصطلاح بانکداران "روشن" و مشخص نقل و انتقال می دهد و هر بانکی که سرمایه و اعتبار بین المللی دارد می تواند از این ابزار بانکی بهره ببرد.

 

اما اعلام آمادگی کرده که دست یابی ایران به این شبکه بین المللی نقل و انقالات پولی از طریق بانک های تجاری خود  و انتقال سرمایه را تحریم نماید.

 

SWIFT که یک شبکه عظیم انتقال پولی است فرایند معاملات بین المللی را از طریق " هاب های " کامپیوتری بطور الکترونیک انجام می دهد.

 

این برای اولین بار در تاریخ اقتصاد است که چنین تصمیمی گرفته می شود و یکی از موسسان سوئیفت بین المللی را  تحریم می کنند و از چرخه معاملات بانکی خارج می کنند . در حالی که این نهاد یک نهاد غیر دولتی است و ایران خود از اعضای اصلی تشکیل دهنده این سیستم انتقال مالی بین المللی و از موسسان آن است و آنها نمی توانند حق دسترسی ایران را حذف کنند و ایران باید به این حرکت اعتراض کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها