کد خبر: ۴۱۲۹۹
زمان انتشار: ۰۷:۲۹     ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
بشار اسد در ديدار با هيئت چيني تأكيد كرد، سوريه به رغم همه مداخلات خارجي با گام هاي استوار به سوي اصلاحات قدم بر مي دارد.
به گزارش خبرگزاري رسمي سوريه (سانا) رئيس جمهور سوريه در ديدار با فرستاده ويژه چين به سوريه تأكيد كرد، دست هاي بسياري در كار است تا صلح و ثبات در سوريه را خدشه دار كنند و به منافع خود برسند در حالي كه دولت به سوي اصلاحات مورد درخواست مردم گام برمي دارد.
چاي جون معاون وزير خارجه چين و فرستاده ويژه پكن به دمشق نيز در اين ديدار خواستار گفت وگو و مذاكره ميان همه طرف هاي سوري شد و تأكيد كرد، همه پرسي در مورد قانون اساسي جديد سوريه و انتخابات پارلماني باعث برقراري آرامش در كشور خواهد شد.
وي افزود، چين اميدوار است كه گفت وگوي ملي و اصلاحات در سوريه پيشبرد قابل توجهي در اوضاع سوريه ايجاد كند.
سرويس خارجي- دولت چين با اعزام يك هيئت سياسي ويژه به دمشق خواستار حل بحران سياسي اين كشور از طريق گفت وگو با دولت و مخالفان بشار اسد شد.
«چاي جون» معاون وزير خارجه چين كه رياست هيئت چيني را به عهده دارد در سفر به دمشق و در جمع خبرنگاران با تأكيد بر موضع اصولي كشورش در مورد سوريه اظهار داشت، پكن خواستار حل بحران سياسي سوريه از طريق مذاكره و گفت وگو ميان طرف هاي درگير در بحران است و اعتقادي به راه حل نظامي ندارد.
وي افزود، در هر راه حل سياسي بايد به حاكميت، وحدت و استقلال سوريه احترام گذاشته شود.
فرستاده چين در همين رابطه با فيصل مقداد معاون وزير خارجه سوريه ديدار كرد.
در اين ديدار وي اظهار داشت، پكن از حق انتخاب مستقل ملت سوريه، گفت وگوي ملي و اصلاحات در اين كشور حمايت مي كند و اميدوار است مردم سوريه بتوانند پيشرفت هايي را در اين مسير حاصل كنند.
در اين ديدار درباره راه هاي خروج سوريه از بحران كنوني بحث و تبادل نظر شد.
معاون وزير خارجه چين همچنين از طرح برگزاري همه پرسي و انتخابات پارلماني به عنوان روشي براي حل و فصل بحران سوريه حمايت كرد.
وي همچنين با رهبران مخالفان دولت سوريه ديدار و گفت وگو كرد.
دولت سوريه قرار است روز 26 فوريه (7 اسفند) يك همه پرسي سراسري براي برقراري دموكراسي مدرن در كشور و پايان دادن به بحران موجود در سوريه برگزار كند.
منابع خبري اعلام كردند كه هيئت چيني پس از سوريه به عربستان، مصر و قطر نيز سفر خواهند كرد و درباره راه هاي خروج سوريه از بحران گفت وگو خواهند كرد.
از سوي ديگر بشار اسد رئيس جمهور سوريه در ديدار با نخست وزير موريتاني گفت، اصلاحات سياسي در سوريه بايد همراه با تحقق ثبات در اين كشور صورت پذيرد.
وي افزود، در حال حاضر سوريه از سوي گروه هاي مختلف هدف قرار گرفته تا در اين كشور آشوب ايجاد شود. اصلاحات سياسي در سوريه بايد به همراه وجود امنيت و حمايت از شهروندان باشد.
نخست وزير موريتاني نيز در اين ديدار تأكيد كرد ثبات سوريه امنيت و ثبات كشورهاي عربي را به دنبال خواهد داشت.
اين درحالي است كه شوراي همكاري خليج فارس با ارسال نامه اي به نخست وزير عراق اعلام كردند، وزيران اين شورا در صورتي در اجلاس آتي اتحاديه عرب در بغداد شركت خواهند كرد كه از دمشق دعوت نشود و از بشار اسد سلب مشروعيت شود.
نخست وزير انگليس نيز در ديدار با رئيس جمهور فرانسه اعلام كرد كه دو كشور تلاش خواهند كرد به مخالفان سوريه كمك كنند.
مشاور امنيت ملي آمريكا نيز به منظور گفت وگو با مقامات رژيم صهيونيستي در مورد تحولات منطقه به ويژه سوريه وارد تل آويو شده است.
در همين حال شبكه تلويزيوني ان بي سي آمريكا افشا كرد كه هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا بر فراز سوريه به پرواز درآمده اند تا از اين كشور اطلاعات جمع آوري كنند.
اين شبكه آمريكايي به نقل از برخي مقامات پنتاگون اعلام كرد كه شناسايي و جمع آوري اطلاعات براي همراه كردن گسترده جامعه بين المللي عليه نظام حاكم به دمشق صورت مي گيرد.
آخرين تحولات شهر حمص
350 شبه نظامي سوريه تسليم و 300 تن ديگر دستگير شدند.
خبرگزاري فارس نوشت، 350 شبه نظامي مسلح سوريه در شهر حمص خود را به نيروهاي ارتش سوريه تسليم كردند، همچنين نيروهاي امنيتي سوريه 300 نفر از مزدوران ليبيايي كه در سوريه
عمليات خرابكارانه انجام مي دادند را دستگير كردند.
براساس اين گزارش، 200 نفر از شبه نظاميان مسلح خود را به ارتش سوريه تسليم كردند و از سوي ديگر در درگيري هاي ديروز در حمص، بيش از 300 نفر از مزدوران آفريقايي تبار و ليبيايي دستگير شدند.
منابع آگاه خبر داده اند كه در درگيري هاي شديد ديروز بين ارتش با شبه نظاميان تعداد زيادي از افراد دشمن كشته شده اند كه سلاح ها و دستگاه هاي مخابراتي پيشرفته اي از اين افراد به غنيمت گرفته شده است.از سوي ديگر در منطقه «حي بابا » و «الخالديه» نيز 150 شبه نظامي پرچم سفيد را برافراشته اند و به زودي سه منطقه حمص، حي بابا و الخالديه پاكسازي كامل خواهند شد.
    
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها