کد خبر: ۴۱۱۶۵
زمان انتشار: ۱۸:۳۱     ۲۹ بهمن ۱۳۹۰
محققان موسسه MIT نتیجه آزمایش بالینی تراشه های قابل کاشت انتقال دارو را بر روی بدن انسانها موفقیت آمیز اعلام کرده اند و قصد دارند تا پنج سال آینده نسخه تجاری آن را برای درمان پوکی استخوان عرضه کنند.
مهر، تمامی انسانهایی که به نوعی بیماری مبتلا هستند می خواهند که سریعتر درمان شوند، اما معمولا پایبند کردن آنها به مصرف به موقع داروهای تجویز شده کار بسیار دشواری است. به ویژه برای کسانی که باید دارو را به صورت تزریقی دریافت کنند فراموش کردن زمان این عمل ناخوشایند و وقت گیر بسیار ساده است.

دانشمندان MIT و شرکتی به نام MicroChips برای این مشکل راه حلی یافته اند. آنها به تازگی نتایج اولین دوره آزمایش بالینی تراشه های قابل کاشتی که به صورت خودکار مقادیر مورد نیاز دارو را در زمان مناسب در بدن انسان آزاد می کند را ویژه مبتلایان به پوکی استخوان ارائه کرده اند.

"رابرت لنگر" و "مایکل سیما" در حدود 15 سال پیش کار بر روی این فناوری را آغاز کردند که فعالیتهای آنها منجر به شکل گیری های شرکت MicroChips که وظیفه توسعه فناوری و تولید این تراشه ها را به عهده دارد، شده است.

در دوره آزمایشی در مخازن ریز تراشه های قابل برنامه ریزی 20 دوز از داروی "تریپاراتید" ویژه مبتلایان به پوکی استخوان گنجانده شد به شکلی که هر دوز در یک مخزن قرار گرفت. هریک از این مخازن توسط ترکیبی از پلاتینیوم و تیتانیوم یا طلا پوشانده شدند، این پوشش پس از عبور جریان الکتریکی که توسط باتری کوچک تراشه اعمال می شود، ذوب شده و دارو وارد جریان خون می شود.

این تراشه ها می توانند بر اساس جدولی از پیش برنامه ریزی شده داروها را در بدن بیمار آزاد کند و در عین حال می توان آنها را با کمک ارتباطات رادیویی بر روی فرکانسی ویژه دچار تغییراتی کرد، به این شکل پزشکان می توانند از راه دور مقدار داروی مورد نیاز بیمار خود را تغییر دهند.

موفقیت دوره های بالینی

دوره آزمایش بالینی این تراشه ها در دانمارک از ژانویه سال گذشته آغاز شد و طی این دوره هفت زن 65 تا 70 ساله این تراشه ها را دریافت کردند، جراحی برای کاشت این تراشه ها 30 دقیقه طول کشید و تراشه های حاوی داروی ضد پوکی استخوان در زیر پوست مچ دست داوطلبان قرار داده شد.

سپس داوطلبان طی دوره ای یکساله تحت کنترل قرار گرفتند و محققان دریافتند این تراشه ها نه تنها ایمن هستند، بلکه بیماران حتی فراموش می کنند که تراشه ای خارجی در بدن آنها وجود دارد. تاثیر دارویی این فناوری نیز با تاثیر دریافت تزریقهای روزانه برابری می کرد با این تفاوت که نوسان دوز داروی دریافتی در تراشه ها کمتر بود.

محققان اکنون در حال مطالعه بر روی تراشه هایی با ظرفیت 400 دوز هستند تا این تراشه ها را نیز بر روی انسانها آزمایش کنند. به گفته محققان می توان از این فناوری در درمان بیماری های مختلفی استفاده کرد در حالی که یک تراشه می تواند دوزهای مختلفی از داروهای متفاوت را در خود جا دهد. این شرکت همچنین حسگر گلوکزی ارائه کرده است که می تواند به تراشه پیوند خورده و با تغییر وضعیت قند خون بیمار دوز مناسب دارو را وارد بدن کند.

بر اساس گزارش گیزمگ، شرکت MicroChips قصد دارد این فناوری را تا سال 2014 به ثبت برساند، به گفته این شرکت نمونه تجاری این تراشه ها ویژه بیماران پوکی استخوان تا پنج سال آینده عرضه خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها
پر طرفدار ترین ها