عضو کمیسیون فرهنگی: مصوبهای از شعام درباره حجاب به مجلس نرسیده است؛
به گزارش پایگاه 598 به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خودروسازان
داخلی کشور در آذر ماه سال جاری 90 هزار 297 دستگاه خودرو تولید کردند که
در مقایسه با آبان ماه سه هزار و دو دستگاه کاهش یافته است.
طبق
آخرین گزارش ارزشیابی خودرو که توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
منتشر شده ، 99 درصد از حجم تولیدات به خودروهای گروه سبک و یک درصد دیگر
به خودروهای گروه سنگین اختصاص دارد ضمن اینکه خودروهای تولیدی كشور در این
ماه، شامل 40 مدل خودرو درگروه سبک و 9 مدل در گروه سنگین است.
گروه سبک/ وانت های جدید، بارکش های بی کیفیت
کلیه
وانت های تولید شده در داخل کشور در رده قیمتی کمتر از 50 میلیون تومان
قرار می گیرند که به جز یک مدل مابقی آن ها تنها با یک ستاره کیفیت تولید
می شوند.
گفتنی است طی سه ماه گذشته هیچکدام از این مدل های تغییری در سطح کیفی محصولات خود ایجاد نکرده اند.
در
بین این محصولات وانت تندر تولید شده در ایران خودرو با سه ستاره کیفی
تولید می شود که شاید علت این کیفیت نسبتا بالاتر نسبت به سایر محصولات
طراحی و تولید این خودرو در فرانسه باشد.
نکته جالب در خصوص خودروهای این رده کیفی آن است که وانت 151 سایپا و آریسان ایران خودرو از تولیدات جدید این خودروسازی هستند!
در بخش وانت، خودروهاي وانت نيسان دوگانه سوز و وانت تندر به ترتيب بيشترين و كمترين ميزان توليد خودرو را به خود اختصاص داده اند.
خودروهای سواری
کمتر از 25 میلیون تومان/ پراید تصاحب گرِ گروه ارزان ها
در
جدول سطوح کیفیت خودروهای تولید داخلی، پنج طبقه بندی در نظر گرفته شده
که به ترتیب مربوط به خودروهای زیر 25، 25 تا 50، 50 تا 70، 75 تا 100 و
بالاتر از 100 میلیون تومان است.
اولین کلاس
خودرویی مربوط به سواری های پایین تر از 25 میلیون تومان بوده که در این
رده تمامی خودروها مربوط به تولیدات گروه خودروسازی سایپا است که نتوانسته
امتیازی بالاتر از یک ستاره کیفیت دریافت کند.
سایپا 131، 132، 111، و تیبا همه محصولاتی هستند که علیرغم قیمتی بین 20 تا 25 میلیون تومان، کیفیت مطلوبی ندارند.
25 تا 50 میلیون تومان/جدال ال 90 ایران خودرو و پارس خودرو
در
این بازه 17 مدل مختلف خودرو وجود دارد که اکثر آن ها مربوط به ایران
خودرو می باشد؛ بالاترین کیفیت در این کلاس خودرویی کماکان مربوط به خودروی
ساندرو تولید شده در پارس خودرو با چهار ستاره کیفی است.
در
رتبه بعدی، خودروهای با سه ستاره کیفی قرار می گیرد که شامل خودروهای تندر
90 اتوماتیک، تندر 90، رانا، پژو 206SD و 206 محصول ایران خودرو، پارس
تندر و تندر 90 پارس خودرو می شود؛ این خودروها با قیمت بیش از 30 میلیون
تومان در بازار به فروش می رسند.
سومین گروه از
خودرو های با رده قیمتی بین 25 تا 50 میلیون خودروهایی را شامل می شود که
توانسته اند دو ستاره کیفیت را کسب کنند؛ این تولیدات شامل NEW MVM 315
محصول گروه خودرو سازی مدیران خودرو و دنا محصول ایران خودرو است.
این
دو خودرو که قیمتی بیش از 40 میلیون تومان دارند و از محصولات نسبتا جدید
این خودرو سازان به شمار می آیند، نتوانسته اند آنطور که باید و شاید
انتظارات کیفیت و استاندارد را برآورده کنند.
متاسفانه
هفت خودروی آخر گروه 25 تا 50 میلیون تومان تنها توانسته اند، یک ستاره را
از شرکت کیفیت و استاندارد ایران کسب کند که در این بازه قیمتی این میزان
از کیفیت غیرقابل قبول است؛ این خودروها شامل تیبا 2، MVM 110 S، پژوپارس
فارس، پژوپارس مازندران، سمند تبریز، پژوپارس و پژو 405 خراسان می شود.
50 تا 75 میلیون تومان/گروه چینی ها
در
این بازه قیمتی پنج مدل خودرو وجود دارد که اصالتا چینی هستند؛ در این
میان برلیانس، جک J5، آریو و H230 توانسته دو ستاره کیفیت را از آنِ خود
کند اما MVM 550 و لیفان X60 تنها موفق به کسب یک ستاره کیفیت شده اند.
75 تا 100 میلیون تومان/ خارجی های مونتاژی
از
چهار خودرویی که قیمت آن ها بیش از 50 میلیون تومان است دو خودرو با دو
ستاره و دو خودروی دیگر نیز با سه ستاره کیفی تولید می شوند؛ کیا سراتو،
تیگو 5، آسا و جک S5 از خودروهای تولید شده در این گروه هستند.
100 میلیون تومان به بالا
در
این گروه خودرویی تنها دو مدل خودرو قرار دارند که نیومزدا3 توانسته چهار
ستاره و گرند ویتارا سه ستاره کیفیت را کسب کند که البته این سطح برای این
بازه قیمتی دور از انتظار نیست.
از
40 خودروی تولید شده در داخل کشور 14 مدل تنها توانسته اند تنها یک ستاره
کسب کنند که در نوع خود فاجعه ای برای خودروسازان کشور به شمار می آید.
این خودرو بی کیفیت که از 20 میلیون تا بیش از 50 میلیون تومان نیز قیمت
دارند، از نظر کیفیت و استاندارد نمره مطلوبی کسب کنند.
در این
لیستی که 40 مدل خودرو وجود دارد تنها دو مدل خودرو توانستند چهار ستاره
کیفیت کسب کنند و این در حالی است که این خودرو به فقط به واسطه تولید در
داخل کشور نام خودروی داخلی را یدک می کشند چراکه طراحی آن ها تماما توسط
شرکت های خارجی است.