کد خبر: ۴۰۸۸۱
زمان انتشار: ۱۷:۵۰     ۲۷ بهمن ۱۳۹۰
وحدت به خودي خود مطلوب نيست، بلکه زماني که بر محور حق باشد مطلوب خواهد بود، چرا که اگر انسان از برخي مباني حق کوتاه بيايد با ضد انقلاب و جنايتکار نيز مي‌تواند وحدت کند، آيا در اين صورت وحدت خوب است؟
به گزارش پایگه 598 به نقل از بی باک،  رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) چندی پیش در ديدار با شوراي مرکزي برگزاري همايش‌هاي استان خوزستان سخنان حکیمانه و قابل تاملی را ابراز داشتند که بازخوانی آن در شرایط فعلی رهگشا خواهد بود.

علامه مصباح یزدی در این دیدار گفت: از ويژگي‌هاي خط انبيا اين است که خدمت‌گزاري را افتخار مي‌دانند و آرزويشان اين است که براي جامعه خدمت کنند، يعني اوليا و بندگان صالح خدا، نه تنها در برابر خدمتشان چشم داشتي ندارند بلکه آرزويشان خدمت کردن است.

علامه محمدتقي مصباح يزدي با بيان اين‌که خدمت به جامعه اسلامي بايد با برنامه، هدف و رهبري مشخص باشد تا بازده بيشتري داشته باشد خاطر نشان کرد: به برکت وجود اين اصل، انقلاب اسلامي پيروز شد.

وي با بيان نمونه‌هايي از برکات وجودي حضرت امام خميني(ره) و مقام معظم رهبري گفت: بزرگترين مشکل بيداري‌هاي اسلامي در منطقه، نداشتن رهبري واحد مقبول و مطاع است.

علامه مصباح يزدي با تأکيد بر لزوم ارتقاي وحدت و هماهنگي‌ها براي رسيدن به هدف مشخص گفت: اما نمي‌توان برخي واقعيت‌ها را نديده گرفت و حتي امام بزرگوار(ره) نيز عليرغم شناخت ضرورت وحدت، وجود گروه‌ها را به نوعي به رسميت شناختند. يعني علي‌رغم اين‌که ايشان بر وحدت و هماهنگي تأکيد مي‌کردند، برخي ضرورت‌ها وجود نوعي تنوع سليقه را ايجاب مي‌کرد.

وي با اشاره به اين‌که تنوع و اختلاف سليقه واقعيتي است که دلايل مختلفي دارد ادامه داد: عدم شناخت يا توجه برخي افراد به همه واقعيت‌ها و عدم وجود اخلاص در برابر همگان از جمله دلايل اين اختلاف‌هاست.

استاد اخلاق حوزه علميه ادامه داد: اگرچه وحدت حد اکثري ايده‌آل است ولي وحدت کامل بدون اختلاف سليقه نيز ممکن نيست، پس راه دست يافتن به وحدت حداکثري توجه دادن همگان به واقعيت‌هاي موجود و غفلت‌زدايي يا به عبارت ديگر بصيرت افزايي و تضعيف هواهاي نفساني با تقويت ايمان و اخلاص در افراد است.

وي خاطر نشان کرد: برخي بسيار خوب حوادث را تحليل کرده و واقعيات را درمي‌يابند، اما منافع مادي و توجه به فرزندان و منافع، آن‌ها را از حرکت در مسير صحيح باز مي‌دارد. بنابراين دم از قانون و حق مي‌زنند، اما نوبت به فرزند و منافع خودشان که مي‌رسد، قانون را زير پا مي‌گذارند.

علامه مصباح يزدي با اشاره به دشواري شناخت اهداف و انگيزه‌هاي افراد گفت: اگر افراد مقاصد خود را به روشني بيان کنند، همگان از اهدافشان آگاه مي‌شوند، اما بسيار پيش مي‌آيد که فرد يا افرادي در پوشش حق و با نام اسلام در صدد کسب منافع خود برمي‌آيند، و با اين کارها حتي دوستان و هم‌سنگران را در مقابل هم قرار مي‌دهند.

وي با اشاره به سرگرداني بسياري از افراد در جريان جنگ جمل گفت: براي برخي از افراد بسيار دشوار بود که کدام گزينه را انتخاب کنند، چون يک طرف علي‌عليه‌السلام داماد پيغمبر قرار داشت و طرف ديگر همسر و دو تن از صحابه بزرگ حضرت رسول اکرم صلي‌الله‌عليه‌وآله، و نمي‌دانستند از کدام طرف حمايت کنند.

عضو خبرگان رهبري با اشاره به نمونه‌هاي ديگري از تاريخ اسلام گفت: هم اکنون نيز اين جريان ادامه دارد و بايد افراد بصير حق را بشناسند و آن را براي مردم تبيين کنند. چرا که محور، حق است، نه جمعيت و همين مسأله ايجاب مي‌کند که به صرف شعار وحدت، از واقعيات غافل نشويم.

وي با اشاره به نمونه‌اي گفت: اسلام نيز از ما فهم دقيق و بررسي را خواسته است، آيا اگر فرد ظاهر الصلاحي که تسبيحي در دست و پينه‌اي در پيشاني دارد به خواستگاري دختري بيايد، پدر دختر مي‌تواند با توجه به اين‌که بايد نسبت به مؤمن حسن ظن داشت، دخترش را به ازدواج وي درآورد و هيچ تحقيقي نکند؟ و اگر بعد مشخص شد وي فردي نامناسب و معتاد بوده، مقصر کيست؟ بله، نبايد آبروي کسي را ريخت، اما اين دليل نمي‌شود که بدون تحقيق نيز او را پذيرفت.
علامه مصباح يزدي ادامه داد: اگر شرايطي پيش آمد که انگيزه‌هاي حزبي، خانوادگي، قومي در انتخابات محتمل و يا حتي مشهود بود آيا مي‌توان به بهانه حفظ وحدت با اين‌گونه افراد هم‌پيمان شد؟

علامه مصباح يزدي با اشاره به اين‌که وحدت بايد بر محور حق باشد، ادامه داد: وحدت به خودي خود مطلوب نيست، بلکه زماني که بر محور حق باشد مطلوب خواهد بود، چرا که اگر انسان از برخي مباني حق کوتاه بيايد با ضد انقلاب و جنايتکار نيز مي‌تواند وحدت کند، آيا در اين صورت وحدت خوب است؟ طلحه و زبير نيز به نوعي خواهان وحدت بودند و اگر حکومت بصره و کوفه به آن‌ها داده مي‌شد آنها به عنوان نماينده علي عليه‌السلام حکومت مي‌کردند و وحدت حفظ مي‌شد، اما حضرت اين‌چنين وحدتي را نپسنديدند.

وي ادامه داد: همه ما مي‌دانيم که هنگام انتخابات زد و بندها و گفت‌وگو‌هايي انجام مي‌شود و حتي پول‌هايي براي رسيدن به منافع و تقسيم قدرت خرج مي‌شود، حال آيا بايد به خاطر وحدت ما نيز با ديگران همگام شويم؟ آيا هدف انقلابي که صدها هزار شهيد براي آن داديم براي تقسيم منافع و قدرت بود؟ آيا هدف اين بود که ثروت 90 درصد مردم در اختيار 10 درصد مردم قرار بگيرد و هيچ کس نتواند در برابر کساني که ثروت مردم را گرفته و به خارج مي‌برند و خوش مي‌گذرانند، بايستد؟!

 وي با تحليل شرايط سياسي روز گفت: حضور در انقلاب و جبهه‌هاي دفاع مقدس نوعي امتحان بود و حضور در شرايط سياسي امروز و پايداري بر اصول و ارزش‌ها امتحان دشوار ديگري است.

استاد اخلاق حوزه علميه با اشاره به آيه‌اي از قرآن کريم گفت: پا نهادن در امر خير آسان است، اما ثابت قدم ماندن در آن دشوار است، چرا که در اين راه کساني مقابله مي‌کنند که شعار اسلامي و ارزشي سرداده و براي قول خود علي الظاهر دلايل شرعي و معتبر اقامه مي‌کنند.

اين استاد علوم اسلامي در پايان با اشاره به آياتي از قرآن کريم افزود: بايد حق را شناخت و در راه حق قرار گرفت و حتي ديگران را هم به آن سفارش کرد، و در اين راه بايد در مقابل تهمت‌ها و ناسزاها نيز صبر کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها