به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری فارس از ارومیه، حجتالاسلام سید مهدی قریشی ظهر امروز در سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم به شرح آیه 123 سوره نسا پرداخت و اظهار داشت: در این آیه کریمه خدای متعال به ادعای اهل کتاب و برخی از مسلمانان که صرف ایمان آوردن را عامل نجات خود میدانستند پاسخ داده و قضاوت در عالم آخرت را بر مبنای ایمان و عمل میداند.
وی افزود: براساس کلام الهی هر فردی از اهل کتاب و ایمان مرتکب عمل زشتی شوند متناسب با گناه و خطای خود مجازات میشوند و به صرف ایمان داشتن از قضاوت و عدالت الهی نمیتوانند بگریزند، پس چنین تفکری که یهودی، مسیحی یا مسلمان بودن صرف میتواند کسی را از عذاب الهی نجات دهد، تفکر درستی نیست.
نماینده ولیفقیه در آذربایجان غربی تأکید کرد: عدالت الهی اقتضا میکند که گنهکاران در هر دین و آئینی که باشند، در صورت عدم توبه و بازگشت از گناه مجازات شده و به سزای عمل خود برسند و چنین نیست که صرف ایمان به انسان مجوز ارتکاب هر نوع خطایی بدون در نظر گرفته شدن عقوبت الهی، مرتکب شود.
وی ضمن باطل خواندن تفکرات قوم یهود که خود را قومی خاص و برتر میخوانند، گفت: یهود گمان میکند که منتخب خدا است و جز افراد یهودی خدای متعال به ندا و نجوای کسی اهمیت نداده و نمیتواند خدا را مورد خطاب قرار دهد که همه چنین تفکراتی باطل و از روی تعصب به دین، آئین و نژاد یهودی است.
امام جمعه ارومیه بر اساس آیه 124 سوره نسا شرط لازم برای دریافت پاداش از سوی خدای متعال را ایمان و عمل صالح عنوان و اضافه کرد: برای خدای متعال فرقی در بین مومنین و عاملین به فرمان او نیست و از مرد و زن و هر فردی که ایمان آورده و کار شایسته انجام دهد، پذیرفته و پاداش میدهد.
این مسؤول با تاکید بر این مسئله که در قاموس الهی هیچ نوع ظلم و جفایی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: بر اساس سخن صریح خدای متعال انسان هر عمل صالحی که انجام دهد پاداش آن را بی کم و کاست دریافت می کند و به اندازه نخ نازک در میان هسته خرما هم در حق او اجحاف و ظلم صورت نمیگیرد.
قریشی با توجه دادن به این مسئله که صرف مسلمانی کسی را به بهشت نمیبرد، گفت: برخی از مسلمانان چنین گمان اشتباهی دارند و تصور میکنند صرف ادعای مسلمانی نجات بخش است، در حالی که امیر مومنان علی(ع) شرط ورود به بهشت یا جهنم را عمل فرد دانسته و میفرمایند: «هیچ کس به بهشت نمیرود؛ مگر به واسطه عمل او و هیچ کس به جهنم نمیرود؛ مگر به واسطه گناهان خود».
وی برگرداندن وجه و چهره به سوی خدای متعال را تسلیم محض الهی شدن دانست و افزود: بر اساس نظر برخی از مفسران تسلیم الهی شدن به معنای توجه به ذات و صفات باطنی پروردگار عالم است که در آیه فوق به این موضوع اشاره شده است.
امام جمعه ارومیه با اشاره به آیه 125 سوره مورد بحث، خاطرنشان کرد: در این آیه کریمه حضرت ابراهیم(ع) و دین حنیف ایشان به عنوان بهترین الگو و اسوه برای مسلمانان معرفی شده است، چرا که حنیف به معنای در مسیر مستقیم قرار داشتن و مطیع محض الهی بودن است.
وی به ماجرای ذبح حضرت اسماعیل(ع) اشاره و اضافه کرد: حضرت ابراهیم(ع) پس از سالها بی فرزندی از خدای متعال حضرت اسماعیل(ع) را طلب فرموده و صاحب فرزند شده بودند و به طور طبیعی برای چنین پدری بردن فرزند خود به قربانگاه و قرار دادن چاقو در گلوی وی برای اطاعت از فرمان معبود خویش کار دشواری بوده و از عهده انسانهای عادی خارج است.
قریشی به ثمره و پاداش مطیع محض الهی بودن اشاره و ابراز کرد: اطاعت مطلق از خدای متعال حضرت ابراهیم و اسماعیل(ع) را به مقام مقربان و دوستی با خدای متعال رساند و چنین مقامی بالاترین مقام و مرتبه در عالم هستی است که انسان با خالق آفرینش دوستی کند.
وی به ضعف ایمان افراد معمولی و عدم مقاومت آنان در برابر شرایط سخت اشاره کرد و افزود: تردید از اطاعت یا عدم اطاعت از خدای متعال در موقعیتهای دشوار برای ما افراد معمولی ایجاد میشود در حالی که انسان باید به محض دریافت حقیقت و فرمان حق در برابر آن تسلیم شود.
نماینده ولیفقیه در آذربایجان غربی با تأکید بر این مسئله که راه رسیدن به دوستی با خداوند متعال اطاعت محض از او است، گفت: اگر کسی به این مقام برسد هیچ قدرتی توان به زمین زدن او را ندارد و در مورد حضرت ابراهیم(ع) متوجه هستیم که چطور آتش خشم نمرود به گلستان رحمت الهی مبدل شد.