به گزارش پایگاه 598 به نقل از خبرگزاری دانشجو، سید مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام طی یادداشتی
به مساله آلودگی هوا پرداخت و برای رفع این معضل ۱۰ پیشنهاد ارائه کرد.
مشروح این یادداشت به شرح زیر است:
«در
شکل گیرى آلودگى هواى تهران و شهرهاى بزرگ دیگر همه مسئولان باید، به جاى
فرافکنى، اِشکال و تقصیر کار خود را صادقانه بشناسند و اعلام کنند و سپس با
هماهنگى به چاره جویى بپردازند.
این مسئولان عبارتند از :
١-
شهردارى و شوراى شهر که ناظر بر عملکرد شهردارى است بویژه در محدود کردن
واگذارى تراکم و در جلوگیرى از صدور پروانه هاى بلند مرتبه سازى و جلوگیرى
از ازدحام ناشى از رفت و آمد به مراکز تجارى بزرگ …
٢- شوراى عالى معمارى و شهرسازى که وضع کننده ضوابط و تعیین کننده محدوده شهرى و مقدار مجاز بارگذارى جمعیتى بر مبناى طرح جامع است.
٣- سازمان محیط زیست که ازجمله نگاهبان مراعات مقررات محدودکننده آلاینده ها است.
۴-
وزارت صنایع و معادن و تجارت که باید راهبردهاى تولیدى خودروسازان را که
شامل تغییر تدریجى از خودرو شخصى به خودرو عمومى مى شود، به آنها ابلاغ و
بر مراعات آن نظارت کند.
۵- وزارت راه و شهرسازى که باید مجرى
سیاستهاى کلى نظام در زمینه ترابرى و در زمینه مسکن و شهرسازى باشد و
نگذارد اولویت ترابرى عمومى با تأکید بر راه آهنى فداى منافع کوتاه مدت
خودروسازان شود.
۶- وزارت نفت که باید اولویت استفاده از سوخت سبز
یعنى گاز طبیعى را ضمن تأمین بموقع و جامع سوختهاى مایع (بنزین و گازوییل)
بدون مواد آلاینده ، در عمل، با تقویت توزیع گاز طبیعى براى بخش ترابرى ،
متناسب با نیاز بویژه در داخل شهرها ، رها نکند و با همکارى شهردارى در
افزایش تعداد جایگاه ها به نتیجه برساند.
٧- نیروى انتظامى که باید
سختگیرانه در باره برگه معاینه فنى خودروها و مقررات محدود کننده عبور و
مرور رفتار کند و هیچ گونه اغماض و ارفاقى را روا ندارد مبادا سلامت عمومى
فداى مطامع تعداد اندکى متخلف و متجاوز به حقوق شهروندى شود.
٨-
دولت که بایست به کارت سوخت فقط از منظر اقتصادى نمى نگریست و آن را با
توجه به شرائط بحرانى تقریباً دائمى آلودگى هوا، ابزار مهم سهمیه بندى
سوخت قرارمى داد تا با توجه به ظرفیت محدود زیستى شهر تهران ، توزیع سوخت
را بویژه با استفاده از پیش بینى هاى اطلاعاتى سازمان هواشناسى ، به مقدار
اضطرارى و آن هم با اولویت براى ترابرى عمومى محدود کند و ناچار نشود، با
خفت، نوجوانان را وادار به تعطیل کردن برخى یا همه فعالیتها و کاهش حضور در
جامعه و مدرسه کند.
٩- خودروسازان که باید ضمن ارتقا کیفیت
محصولات موجود خود به تولید خودروهاى دونیرو بها دهند و تولید دوچرخ هاى
موتورى را منحصر به دوچرخ هاى برقى کنند و دیگر تولیدات خودروى را نیز به
سمت برقى و دونیرو سوق دهند و حمایت نمایند
١٠- به جاى برباد دادن
بیت المال در ساخت پلهاى دوطبقه در شهر که سریعاً به توقفگاه دوطبقه تبدیل
مى شود ، خطوط راه آهن شهرى را، شهردارى با هماهنگى دولت توسعه دهند. ضمنا
از تبدیل کاربرى فضاى سبز به مسکونى و ادارى اکیداً خوددارى و جلوگیرى
شود.
اینها بخشى از مهمترین اقداماتى است که اجراى آنها از کوتاه
مدت تا بلند مدت را شامل مى شود و شروع جدّى آن موجب امیدوارى مردم و
بعلاوه خصوصاً همکارى صمیمانه آنها مى گردد»