ملکزاده به پیشرفتهای ایران برای ارتقا امتیاز خود اشاره کرد و افزود:
ایران پیشرفت خوبی در این زمینه داشته و بطور مثال در زمینه کاهش شیوع
آلودگی در هوای داخل خانه امتیاز 100 را کسب کرده است، زیرا سوخت بسیاری از
منازل از نفت به گاز تبدیل شده است.
وی افزود: همچنین در زمینه درصد انجام زایمان توسط پرسنل آموزش دیده و نیز کاهش مصرف الکل، ایران امتیاز خوبی کسب کرده است.
این مسئول با بیان اینکه تلاش ایران در زمینه افزایش قد مردان نیز امتیاز
خوب 90 را داشته است، گفت: طی نیم قرن گذشته تلاشهای صورت گرفته موجب شده
قد مردان ایرانی 16 سانتیمتر افزایش یابد که از همه کشورها این میزان
افزایش قد بالاتر بوده است.
وی افزود: همچنین در زمینه کاهش مصرف سیگار و نرخ مرگ و میر زنان و کودکان،
ایران امتیاز خوبی کسب کرده است. در حال حاضر میزان مرگ و میر مادران در
هر صدهزار تولد زنده، از 123 مورد فوتی در سال 1990 میلادی به 25 مورد در
سال 2015 رسیده است.
این مقام مسئول به افزایش امید به زندگی در کشور نیز اشاره کرد و افزود: با
اقدامات موثر انجام شده طی دهههای گذشته امید به زندگی در مردان ایرانی
28 سال و در زنان ایرانی 32 سال افزایش پیدا کرده است.
ملکزاده خاطرنشان کرد: البته ایران در برخی موارد نیز امتیازات پایینی
کسب کرده، بطوری که در زمینه تصادفات جادهای امتیاز 27 و در زمینه مصرف
آب ناسالم رتبه 30 را دارد. مصرف آب ناسالم یکی از چالشهای کشور است البته
این بدان معنی نیست که ما لوله کشی آب نداریم، اما از آنجا که عمده آب
مصرفی از چاهها تامین می شود مشکلاتی را نیز به همراه دارد.
ملک زاده تصریح کرد: در حال حاضر 20 درصد مردم رفلاکس معده دارند و 80 درصد
موارد آندوسکوپی نیز به خاطر همین رفلاکس است که عمدتا به دلیل استفاده از
آب چاه ایجاد میشود. همچنین در بحث ریزگردها و بهداشت فردی و مرگ زودرس
در اثر بیماری های قلبی و عروقی و دیابت و امثالهم امتیاز خوبی نداریم.
وی افزود: در حال حاضر 10 درصد ایران ها به دیابت مبتلا هستند و 25 درصد
نیز در مرحله پریدیابت قرار دارند و تا 10 تا 15 سال آینده ممکن است 30
درصد جمعیت ایران به دیابت مبتلا شوند.
ملکزاده به آمار تاسف بار تصادفات در کشور اشاره کرد وافزود: متاسفانه مرگ سالانه 17 هزار ایرانی موجب شده در این زمینه هم امتیاز خوبی نداشته باشیم.
سالانه 1500 سال عمر مفید در کشور به خاطر تصادفات از دست می رود.
وی با بیان اینکه علت اصلی تصادفات به بی احتیاطی رانندگان مربوط میشود، گفت: متاسفانه این آمار مایه شرمساری ما در مجامع بینالمللی شده است و کاهش این آمار قطعا مشارکت همگانی را میطلبد.