وی با بیان اینکه شروع استفاده از سیستم هوشمند کنترل قطار در ایران در دوره 81 تا 86 بوده است، خاطرنشان کرد: در ارتباط با سیستم هوشمند گزارشی در صحن مجلس خوانده شده و دیوان محاسبات نیز به این موضوع رسیدگی کرده است.
آخوندی با تأکید بر اینکه سیستم هوشمند قطار در زمان حاضر علاوه بر شرکت راه آهن در چندین خط مترو نیز فعال است، گفت: در زمان حاضر سیستم هوشمند ATC در خطوط متروی تهران، مشهد و شیراز هم کار میکند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سیستم مذکور از شرکت داخلی خریداری شده است، گفت: این سیستم طبق گزارش کمیسیون عالی سوانح به درستی عمل کرده و مشکلی نداشته است.
رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی: خطاهای ثبت شده در سیستم هوشمند زیاد است
محمدحسین فرهنگی رئیس مجمع نمایندگان آذربایجانشرقی در مجلس نیز با بیان اینکه خطاهای ثبت شده در سیستم هوشمند مذکور زیاد است، گفت: چرا با وجود بالا بودن تعداد خطاها، سیستم قطار از حالت اتوماتیک خارج و به صورت دستی حرکت میکند.
وی با بیان اینکه باید مشخص شود عامل بروز این حادثه و جان باختن تعدادی از هموطنان چیست، افزود: نباید از کنار فجایع این چنینی به راحتی گذشت.
نماینده تبریز: خرابیهای سیستم هوشمند قطار در 6 ماهه اخیر 3 هزار و 988 مورد بوده است
احمد علیرضابیگی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در خانه ملت هم با اشاره به گزارش ادارهکل ایمنی راه آهن گفت: طبق این گزارش خرابیهای سیستم هوشمند قطار در 6 ماهه اخیر 3 هزار و 988 مورد ایراد گزارش شده است.
وی با اشاره به اینکه به همین میزان پس از ثبت خرابیها دستور حرکت دستی قطار نیز صادر شده است، گفت: به نظر میرسد اینکه دستور حرکت دستی به قطاری داده شود امر معمول و رایج بوده است.
نماینده تبریز: انتقاد از نبود وسایل ایمنی در زمان بروز حادثه
زهرا ساعی دیگر نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در این نشست با انتقاد از نبود وسایل ایمنی در زمان بروز حادثه، گفت: باید مشخص شود چرا در زمان بروز آتش، کپسول آتشنشانی وجود نداشته است.
وی ادامه داد: طبق اظهارات مصدومان، آتش به تدریج به واگنها رسیده و باید مشخص شود که علت آتشسوزی چه بوده و چرا مهار نشده است.
نماینده شبستر: قطار تبریز- مشهد از هیچ امکاناتی برای دفاع از جان مسافران در برابر حوادث برخوردار نبود
معصومه آقاپورعلیشاهی نماینده مردم شبستر در مجلس هم در نشست با مسؤولان وزارت راه و شهرسازی و شرکت راهآهن با بیان اینکه مردم محبوس شده در قطار یاد شده از هیچ امکاناتی برای دفاع از جان خود برخوردار نبودند، گفت: متأسفانه یک چکش برای شکستن شیشههای داخل واگن در داخل قطار نبوده و هلیکوپتر امداد نیز 2 ساعت و نیم بعد از حادثه به محل میرسد.
وی با تأکید بر اینکه نظارت بر ایمنی قطارها و وسایل حمل و نقل بسیار پایین است، اظهارکرد: پیشگیریها برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی صورت نگرفته است.
نماینده سراب: سرعت بالای قطار جای سؤال دارد
یوسف داوودی نماینده مردم سراب هم در این جلسه با بیان اینکه سرعت بالای قطار جای سؤال دارد، گفت: وقتی قطاری در نقطهای که دید بدی دارد قرار میگیرد باید با حداقل سرعت حرکت کند اما در زمان حادثه، قطار 117 کیلومتر سرعت داشته است.
وی ادامه داد: در خصوص اینکه چرا بر سرعت قطارها نظارت نمیشود مسؤولان باید پاسخگو باشند.
نماینده کلیبر: سیستم هوشمند قطار قبل از اینکه آغاز به کار کند برای مدت مشخص آزمایشی تست نشده است
قلی الله قلیزاده نماینده مردم کلیبر در مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست با اشاره به گزارش کمیسیون عمران مجلس در خصوص سانحه ریلی سمنان گفت: با توجه به بررسیهایی که در کمیسیون عمران انجام شده و طبق اعلام مکتوبی که از سوی شرکت راه آهن اخذ شده دستگاه هوشمند قطار 2 هزار و 500 مورد دستکاری شده و بهصورت دستی و بنا به دلایل مختلف حرکت کرده است.
وی ادامه داد: باید مشخص شود چرا سیستم هوشمند قطار قبل از اینکه آغاز به کار کند برای مدت مشخصی آزمایشی تست نشده و اگر تست شده چرا بهصورت دستی فعالیت میکرد.
الله قلی زاده افزود: برای ما سؤال است که چرا یک اپراتور به تنهایی میتواند اجازه حرکت و یا توقف به قطارها بدهد و با جان مسافران بازی کند.
عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: لایههای تصمیم گیری در خصوص حرکت و یا توقف قطارها باید در این باره با دقت تصمیم بگیرند.
مدیرعامل جدید راهآهن: خرابیهای رخ داده در سیستم ATC قطار با استانداردهای جهانی همخوان است
سعید محمدزاده، مدیرعامل شرکت راهآهن در این نشست با تاکید بر اینکه سیستم ATC خرابی نداشته است، گفت: در برخی مواقع این سیستم هشدارهایی میدهد که این هشدارها دلیل بر خراب بودن سیستم نیست بلکه گاهی میخواهد رخدادی را به اطلاع لوکوموتیوران برساند.
وی با بیان اینکه خرابیهای رخ داده در سیستم ATC قطار با استانداردهای جهانی همخوان است، افزود: بهطور حتم میتوان گفت در این حادثه سیستم ATC با مشکل مواجه نبوده است.
نائب رئیس مجلس: هنوز مشخص نیست که چرا سیستم هوشمند باید خاموش شود
مسعود پزشکیان عضو هیئت رئیسه مجلس و نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر با بیان اینکه برای ما هنوز مشخص نیست که چرا سیستم هوشمند باید خاموش شود و لوکوموتیوران بهصورت دستی اقدام به حرکت دادن قطار کند، گفت: باید مشخص شود که در این حادثه سهلانگاری عامل انسانی، بروز مشکل در سیستم ATC و یا عوامل دیگر دخیل بودهاند.
وی با بیان اینکه بررسیها برای روشن شدن موضوع و اعلام نظر نهایی همچنان ادامه خواهد داشت، تاکیدکرد: نمیتوان به راحتی در خصوص مقصر بودن یک عامل اظهارنظر کرد.
بر اساس این گزارش، در پایان این نشست صوت تلفنگرام لوکوموتیوران و اپراتور ATC پخش و تصمیمگیری در خصوص علل و عوامل بروز این حادثه به بررسیهای کارشناسیتر موکول شد.
بر اثر حادثه ریلی جمعه 5 آذر ماه (برخورد قطار سمنان - مشهد با قطار تبریز - مشهد) تعدادی از هموطنانمان جان خود را از دست دادند و جمعی نیز مجروج شدند.