کد خبر: ۴۰۴۸۴
زمان انتشار: ۰۱:۵۹     ۲۶ بهمن ۱۳۹۰
تمام کاندیداها در این دوره از انتخابات ، به جای تبلیغ خود ، مدام برای رئیس جمهور فعلی و رقیب شان(!) تبلیغ می کردند و از مردم می خواستند به وی رای دهند! "بردی محمد اف" در هیچ برنامه تبلیغی و تلویزیونی شرکت نکرد و این نامزدهای به اصطلاح رقیب با حضور در تبلیغات تلویزیونی و رسانه ای به تمجید از سیاست های رییس جمهوری پرداختند.در نهایت هم آقای رئیس جمهور با 97 درصد برگزیده شد.
انتخابات ریاست جمهوری ترکمنستان در شرایطی برگزار شد بیشتر به طنز و نمایش انتخاباتی شبیه بود تا یک انتخابات واقعی!

به گزارش عصر ایران " قربان قلی بردی محمد اف " رییس جمهوری ترکمنستان که در این انتخابات به عنوان "نامزد از قبل پیروز" شرکت کرده بود ، با کسب بیش از 97 درصد آرا در انتخاباتی که بنا به آمار دولت عشق آباد بیش از 97 درصد از مردم در آن شرکت داشتند ، به عنوان رییس جمهوری 5 سال آینده این کشور برگزیده شد.

کشور ترکمنستان که همسایه شمال شرقی ایران است با بیش از 5 میلیون نفر جمعیت یکی از بسته ترین کشورهای آسیای مرکزی است که از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تنها دو رییس جمهور به خود دیده است .

صفر مراد نیازاف رییس جمهوری سابق ترکمنستان که از سال 1992 رییس جمهوری مادام العمر این کشور بود در سال 2006 درگذشت .

وی  در سال ‌١٩٩٢ در انتخاباتي كه تنها كانديداي آن بود ‌با کسب بیش از 99 درصد آرا  رییس جمهور شد  و سپس در سال ‌١٩٩٩ از سوي پارلمان تركمنستان به عنوان "رييس جمهور مادام العمر" اعلام شد.

پس از مرگ نیاز اف ، "قربان قلی بردی محمد اف" که وزیر بهداشت کابینه نیاز اف بود ، با برگزاری یک شبه انتخابات در فوریه سال 2007 با کسب قریب به 90 درصد آرا ، زمام امور این کشور را در دست گرفت .

در انتخابات اخیر ریاست جمهوری 7 نامزد دیگر نیز حضور داشتند اما نکته جالب این بود که این نامزدهای به اصطلاح رقیب در واقع در حکم اعضای ستاد انتخاباتی رییس جمهوری ترکمنستان ایفای نقش می کردند ؛ چرا که همه این نامزدها یا از وزرای کابینه هستند یا اینکه اعضای ارشد شرکت دولتی " ترکمن گاز " می باشند. آنها در این دوره از انتخابات ، به جای تبلیغ خود ، مدام برای رئیس جمهور فعلی و رقیب شان(!) تبلیغ می کردند و از مردم می خواستند به وی رای دهند!

در انتخابات روز یکشنبه ترکمنستان " يار محمد اوراز قلي‌اف " وزير انرژي و صنعت این کشور با كسب 1.2 (یک و دو دهم) درصد از آراء مكان دوم را به دست آورد . وی در جریان تبلیغات انتخاباتی به جای اینکه برنامه های خود را تشریح کند مدام از رییس خود بردی محمد اف تعریف و تمجید می کرد.

انتخابات اخیر ترکمنستان بدون حضور هیچ ناظر خارجی برگزار شد و ناظران بین المللی از اساس شیوه رای گیری دولت ترکمنستان را رد کرده و آن را کاملا غیر آزاد و غیر دموکراتیک دانسته اند.
انتخابات روز یکشنبه سومين انتخابات رياست جمهوري در تاريخ تركمنستان پس از فروپاشي شوروي سابق است.

اپوزیسیون خارج از کشور ترکمنستان که در این دوره به دلیل شرایط غیر آزاد حاکم بر انتخابات هیچ نامزدی معرفی نکرده بودند ؛ از کشورها و نهادهای غربی به دلیل آنکه فشار چندانی به حکومت ترکمنستان برای برگزاری انتخابات آزاد وارد نکرده اند ؛ انتقاد کرده اند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها