به گزارش پایگاه 598، بامداد روز جمعه حادثه تکان دهنده ای در محور خط آهن مشهد به تهران و در هفت خوان سمنان اتفاق افتاد، برخورد دو قطار مسافربری در این مسیر آن هم در یک خط عبوری باعث جان باختن 45 نفر از هموطنانمان و زخمی و مجروح شدن بیش از 105 از مسافران این دو قطار مسافربری شد؛ حداثه ای هولناک که به دلیل سوختگی اجساد جان باختن، حتی شناسایی آن ها را غیر ممکن ساخته بود.
به گزارش خبرنگار «تابناک»، اگر اخبار بخش های مختلف خبری را در ارتباط با حوادث ریلی نگاه کنیم بخش اعظمی از این حوادث در دو کشور پاکستان و هندوستان رخ می دهد، ان هم دلایل خاص خود را دارد که بخشی از آن به ترکیب جمعیتی بالا و شاید استفاده نامناسب مردم این کشورها از ظرفیت های ریلی است، اما وقتی این خبرها را می خوانیم شاید کمتر به ذهن مان برسد که ممکن است این اتفاق در داخل کشور خودمان هم به وقوع بپوندد که متاسفانه یکی از این حوادث بامداد روز جمعه اتفاق افتاد.
«پورسید آقایی» مدیرعامل راه آهن در رابطه با علت این حادثه خطای انسانی را به عنوان جدی ترین عامل عنوان می کند و درباره چگونگی برخورد دو رام قطار در این مسیر، اینچنین توضیح می دهد: «قطار مشهد - تبریز به دلیل سرمای هوا و یخ زدگی سیستم ترمز در مسیر متوقف می شود در فاصله ۵ کیلومتری سمنان متوقف می شود و مورد را به سیستم ctc شاهرود به عنوان مرکز کنترل اطلاع می دهد و به کل سیستم توقف قطار اطلاع داده و چراغ برای تردد قطارها در مسیر قرمز می شود. در همین زمان قطار مشهد - سمنان در مسیر متوقف می شود.: متأسفانه در این زمان به دلیل تغییر شیفت مسئول کنترل فرد جایگزین از سابقه قرمز شدن چراغ بی اطلاع بود و وقتی رئیس قطار مشهد - سمنان مجددا کسب تکلیف می کند. به وی گفته می شود، مسیر باز است و مشکلی نیست، شاید چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده است، لذا به وی تلگراف می شود که حرکت کند از طرفی قطار مشهد - تبریز در پشت یک پیچ متوقف شده بود، لذا قطار مشهد سمنان وقتی با قطار پیش رو مواجه می شود، به شدت با کوپه های انتهایی قطار مشهد تبریز برخورد می کند.
مدیرعامل راه آهن توضیح داده است که «سیستم ریلی تهران مشهد به صورت الکترونیکی مدیریت می شود و به یکی از قطارها که متوقف بود و اجازه حرکت نداشت بنا به دلایلی دستور حرکت می دهند که با بررسی مکالمات ضبط شده علت دقیق شناسایی و به اطلاع عموم خواهد رسید. وی البته از مردم ایران به خاطر این حادثه عذرخواهی کرد.»
از طرفی هم دادستان سمنان با توجه به اینکه دلیل وقوع حادثه از سوی مسئولان امر خطای انسانی عنوان شده است از بازداشت سه نفر از عوامل برخورد دو قطار مسافربری در سمنان خبر می دهد.
قاضی آسیابی در خصوص بازداشت 3 نفر از عوامل برخورد دو قطار مسافربری در سمنان گفته است که « پیروی دستور ریاست محترم قوه قضائیه و دادستان محترم کل کشور در رابطه با پیگیری این حادثه دادستانی با قاطعیت و بدون فوت وقت به این موضوع ورود کرد و شب گذشته با اعطای نیابت از سوی شعبه سوم دادسرای مرکز استان سمنان به دادستان شاهرود دستور شناسایی عوامل و مقصرین این حادثه صادر شد. در جریان رسیدگی به این پرونده سه نفر از عوامل شامل مسئول مرکز کنترل فرماندهی راه آهن شمال شرق کشور که در شاهرود مستقر است، مسئول مرکز کنترل خطوط و مسئول شیفت مرکز کنترل بازداشت شدند.»
وی یادآور شده است که « دادستان شاهرود و قاضی کشیک از ساعت 7 شب تا 3 بامداد مشغول انجام تحقیقات این حادثه بودند، افراد بازداشت شده تفهیم اتهام و با صدور قرار تامین روانه زندان شدند. ضمن اینکه دستورات لازم برای شناسایی سایر مقصرین این حادثه صادر شده است، کمیسیون بررسی فنی حوادث مسئول بررسی فنی شده و اعلام گردیده که هر چه زودتر این کمیسیون تشکیل و نظر کارشناسی را به صورت کتبی و رسمی اعلام کند.»
اگرچه جدای از پیگیری های دستگاه قضایی، دستوراتی از سوی رئیس جمهور، معاون اول وی، وزیر راه و شهرسازی، استاندار سمنان برای پیگیری دلایل اصلی و معرفی مقصران این حادثه ارائه شده و از طرفی نمایندگان مجلس هم با تشکیل کمیته ویژه بررسی علل این حداثه و فراخواندن وزیر راه برای ارائه توضیحات لازم در این خصوص پیگیر مساله هستند، اما قطعا جان باختن مظلومانه 45 هموطن آن هم در مسیر زیارت مضجع نورانی حضرت ثامن الحجج(ع)، قطعا رسیدگی ها و برخوردهای به مراتب جدی تری را می طلبد.
هنوز یادمان نرفته که در خردادماه سال 93 نیز در پی وقوع سانحه ریلی برخورد دو قطار در مسیر تهران- مشهد در ایستگاه امروان دامغان، «امیرحسین تاوپور» مدیرکل راهآهن شمال شرق کشور از سمت خود استعفا داد. البته «عباس اخوندی» وزیر راه و شهرسازی در این باره گفته است که پس از حادثهای که در سالهای گذشته رخ داد، با سامانههای اتوماتیک توانسته بودیم وضع ایمنی این محور (محور ریلی مشهد – تهران) که شلوغترین محور کشور است را برقرار کنیم و حادثهای را پس از آن نداشتیم، اما وقوع دوباره چنین حادثه ای و جان باختن 45 زائر حضرت رضا(ع) هیچ جای توجیهی ندارد.
به نظر می رسد وزیر راه و شهرسازی که اکنون به دلیل وقوع چنین حوادثی باید او را ضعیف ترین وزیر کابینه خواند به جای نوشتن مطالب سیاسی در روزنامه ها و گرفتن عکس یادگاری با هواپیمای ایرباس بهتر است وظایف حوزه کاری خود یعنی وزارتخانه راه و شهرسازی را انجام دهد تا شاهد بروز چنین حوادثی برای هموطنانمان نباشیم. اگر آقای آخوندی به جای مصاحبه های گاه و بیگاه در مورد قرارداد خرید هواپیماهایی که هنوز اثری از آن در ایران نیست، بی سر و صدا به بهبود کیفیت ناوگان حمل نقل هوایی، ریلی و زمینی بپردازد و به ساخت جاده های استاندارد فکر کند شاید داغ کمتری بر دل خانواده های ایرانی متاثر از چنین حوادثی بر جای بماند.
در هر دولتی چه اصولگرا و چه اصلاح طلب شاهد بروز حوادث اینچنینی بوده ایم که پس از وقوع این حوادث وزیر مربوطه یا کنار گذاشته شده یا مجلس رأی به برکناری او داده است، امیدواریم آقای آخوندی حتی نگذارد کار به برکناری برسد و به همراه مدیر عامل راه آهن ضمن عذرخواهی دوباره از خانواده های داغ دیده و مردم ایران هرچه زودتر از مسئولیتی که بر دوششان گذاشته شده است، کناره گیری کنند. این مساله نباید تحت تاثیر عواملی مانند وابستگی های حزبی و جناحی و روابط خاص فامیلی قرار بگیرد.
حتی اگر شخص وزیر راه و مدیر مربوطه در بخش حمل و نقل ریلی به این تصمیم نرسند که برای کاستن اندکی از داغ بروز چنین حادثه هولناکی، کوچکترین وظیفه شان عذرخواهی و کناره گیری از مسئولیت است، رئیس جمهور باید برای رضایت همواطنان مان نسبت به برکناری مسئولان این حادثه اقدام کند و اگر رئیس قوه مجریه هم به چنین تصمیمی نرسید، مجلس باید از اختیارات نظارتی خود در این زمینه به بهترین شکل ممکن استفاده کند و با بهره گیری از آن رای به کناره گیری وزیر خاطی بدهد.