به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، هیات وزیران در جلسه 29/6/95 ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی کشور را به ریاست معاون اول رئیس جمهور و متشکل از 20 وزارتخانه، سازمان و اشخاص حقیقی تشکیل داده است. وزارت آموزش و پرورش در بین این 20 عضو جایگاهی ندارد و حتی در ستادهای استانی نیز ادارات کل آموزش و پرورش استانها حضور ندارند. بنابراین طبیعی است که در برنامه های 12 گانه دولت برای اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی نقشی به وزارت آموزش و پرورش داده نشده است!
اقتصاد مقاومتی الگوی اقتصادی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی است. این جمله بخشی از مقدمه سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی است که نشان دهنده عمق فرهنگی این سیاست کلان کشور است. در متن سیاستها هم مفاهیم فرهنگی زیادی وجود دارد که نشان می دهد اجرای اقتصاد مقاومتی و تحقق آن جز از طریق مقوله فرهنگ، امکان ناپذیر است. کلیدی ترین وزارتخانه برای بسترسازی فرهنگی برای این منظور، وزارت آموزش و پرورش است.
با گذشت 9 سال از مطرح شدن شعارهای اقتصادی به عنوان شعار سال بخصوص دو موضوع اساسی حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی، هنوز به این معارف اقتصادی انقلاب در آموزش و پروش پرداخته نشده است. فرهنگ سازی حمایت از تولید ملی و مصرف کالای داخلی را باید از کودکی آموخت.1 برگزاری چند هزار نفرساعت دوره آموزشی اقتصاد مقاومتی در اقشار مختلف جامعه توسط نگارنده و ارزیابی تاثیر این دوره ها نشاندهنده این موضوع است که دانش آموزان پذیرش بسیار بیشتری برای فرهنگ سازی حمایت از تولید داخلی دارند. متاسفانه تاثیرپذیری و حساسیت مردم نسبت به تولید ملی طی دهها سال با فعالیت گسترده فرهنگی دشمن از بین رفته است به نحوی که برخی از محصولات خوب و با کیفیت کشور باید با نام و نشان خارجی عرضه شوند تا مردم خریدار آن باشند! روزنامه کریستین ساینس مانیتور آمریکا در گزارشی که اخیرا در مورد پسته ایران منتشر کرده است عنوان کرده که با اقدامات صورت گرفته ایرانیان برای محصولات غربی آماده شده اند!2
در هیچ کدام از دروس دانش آموزان بخصوص در دوره ابتدایی و راهنمایی به این مسئله مهم کشور پرداخته نشده است. حتی بعضی دروس دانش آموزان، کارخانجات را به عنوان یکی از عوامل اصلی آلودگی محیط زیست معرفی کرده است که عملا ذهنیت منفی نسبت به تولید و صنعت در دانش آموزان ایجاد می کند.3
طی 17 سال گذشته، 17 پرسش مهر در ابتدای هر سال تحصیلی توسط روسای جمهور کشور مطرح شده است. هر سال چندین میلیون دانش آموز آثار خود را در قالب شعر، نقاشی، سرود، انشاء و ... با موضوع این پرسشها تهیه و برای شرکت در مسابقه مربوطه ارسال می کنند که خود یک کار فرهنگی گسترده به حساب می آید. جالب است که هیچ کدام از این 17 پرسش، با موضوع تولید ملی و اقتصاد مقاومتی نبوده است. در سال 1391 که سال تولید ملی نامگذاری شده بود پرسش مهر اینگونه طرح شد: «اهداف شما چیست و برای زندگی، مکتب و جامعه خود چه برنامهایی دارید؟». در سال جاری که شعار سال، اقتصاد مقاومتی است موضوع خشونت به عنوان پرسش مهر مطرح شده است! این موارد نشاندهنده نگاه مقطعی، سیاسی و منفعت طلبانه به آموزش و پرورش است.
سال |
شعار سال |
پرسش مهر ریاست جمهوری |
1387 |
سال نوآوری و شکوفایی |
خدمتگزاری |
1388 |
اصلاح الگوی مصرف |
رابطه علم با رشد، کمال و پیشرفت انسان |
1389 |
همت مضاعف و کار مضاعف |
آینده ایران |
1390 |
سال جهاد اقتصادی |
اگر جای رئیس جمهور بودید چکار می کردید؟ |
1391 |
تولید ملی، حمایت از کار و سرمایهی ایرانی |
اهداف و برنامه برای زندگی، مکتب و جامعه |
1392 |
سال حماسهی سیاسی و حماسهی اقتصادی |
اعتدال و میانهروی |
1393 |
اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مدیریّت جهادی |
نگهداری از آب کشور |
1394 |
دولت و ملت، همدلی و همزبانی |
فرصتهای بعد از برجام |
1395 |
اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل |
خشونت |
در هفته پافند غیرعامل4 برای مقابله با حمله های احتمالی، بمباران های هوایی و ... که احتمال وقوع خیلی کمی برای کشور دارد، رزمایش پدافند غیرعامل و امداد و نجات در برخی مدارس کشور برگزار گردید. در واقع برای جنگ نظامی احتمالی به فکر آماده سازی دانش آموزان کشور هستیم اما برای جنگ اقتصادی و بمباران کارخانه های صنعتی و تولیدی کشور و تعطیلی آنها توسط کالاهای خارجی (قاچاق و واردات) که چندین سال است درگیر آن هستیم، هیچ برنامه ای نداریم.
و اما نکته پایانی اینکه در برنامه اعلامی وزیر جدید آموزش و پرورش5 هم گفتمان سازی و فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی جایگاهی ندارد.
پی نوشت:
* اکبر ابدالی محمدی عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی