کد خبر: ۳۹۸۶۶
زمان انتشار: ۱۵:۵۳     ۲۳ بهمن ۱۳۹۰
   

۱۳ فوریه سالروز تولد پیرلوئیجی كولینا داور سرشناس و بازنشسته ایتالیایی است. شخصی كه به مدت شش سال متوالی به عنوان بهترین داور جهان برگزیده شد و محبوبیت و البته قاطعیت او همه بازیكنان و مربیان فوتبال را به احترام وا می داشت.

پیرلوئیجی كولینا احتمالا شناخته شده ترین داور فوتبال در جهان است. او كه علاوه بر كیفیت بالای داوری، به دلیل ظاهر خاص و منحصر به فردش نیز شهرت بیشتری پیدا كرده است، در دوران حرفه ای خود بسیاری از حساس ترین رقابت های جهان از جمله فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال ۱۹۹۹ ، فینال جام جهانی ۲۰۰۲ و فینال جام یوفا ۲۰۰۴ را سوت زده است.

كولینا داوری بود كه بازیكنان و مربیان احترام زیادی برایش قائل بودند. تسلط او بر بازی در عین خونسردی و تصمیمات درستش در زمان تحت فشار بودن، موجب شد كه خود را به عنوان یكی از بهترین داوران تاریخ فوتبال مطرح كند.

پیرلوئیجی كولینا در تاریخ ۱۳ فوریه ۱۹۶۰ در بولونیا ایتالیا متولد شد. وی در سنین نوجوانی در یك تیم محلی به عنوان مدافع مركزی بازی می كرد، ولی در سال ۱۹۷۷ تصمیم گرفت در دوره های داوری شركت كند و معلوم شد كه استعداد زیادی در این كار دارد.

كولینا ظرف مدت كوتاهی موفق شد، قضاوت بسیاری از رقابت های مهم منطقه ای را بر عهده بگیرد و هم زمان در دانشگاه بولونا نیز به تحصیل پرداخت. وی مدرك خود را در رشته اقتصاد دریافت كرد و به عنوان مشاور مالی مشغول به كار شد، اما علاقه اصلی او داوری بود و در این كار پیشرفت چشمگیری داشت.

كولینا در سال ۱۹۸۸ موفق شد در رقابت های دسته سه لیگ ایتالیا قضاوت كند و پس از سه فصل توانست در رقابت های دسته دو و سپس سری A هم سوت بزند. كولینا در این زمان به بیماری آلوپسیا دچار شد كه باعث شد همه موهای سر و صورتش را به طور دائم از دست بدهد و ظاهر منحصر به فردی پیدا كند.

این داور ایتالیایی در سال ۱۹۹۵ پس از این كه در ۴۳ مسابقه سری A سوت زد، در فهرست داوران فیفا قرار گرفت و قضاوت پنج مسابقه المپیك ۱۹۹۶ آتلانتا از جمله دیدار نهایی این رقابت ها بین نیجریه و آرژانتین را بر عهده گرفت. كولینا دیدار نهایی لیگ قهرمانان اروپا بین بایرن مونیخ و منچستریونایتد را سوت زد. وی از این دیدار كه در نوكمپ برگزار شد، به عنوان خاطره انگیزترین مسابقه دوران حرفه ای اش یاد كرده است. در آن مسابقه كولینا سه دقیقه وقت اضافی گرفت و بایرن مونیخ در حالی كه با یك گل جلو بود در وقت های اضافی دو گل خورد تا شیاطین سرخ جام قهرمانی را بالای سر ببرند.

كولنیا در جام جهانی ۲۰۰۲ به عنوان داور مسابقه فینال بین برزیل و آلمان برگزیده شد تا بزرگ ترین افتخار دوران حرفه ای خود را كسب كند. اولیور كان كاپیتان و دروازه بان تیم ملی آلمان پیش از آن بازی گفته بود: " كولینا یك داور در كلاس جهانی است و هیچ شكی در این باره وجود ندارد، ولی او برای ما بدشانسی می آورد!"

اشاره كان به دو بازی قبلی بود كه كولینا قضاوت كرد و منجر به شكست تیم كان شده بود، یعنی فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال ۱۹۹۹ كه به شكست دو بر یك بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد انجامید و همچنین شكست پنج بر یك آلمان مقابل انگلیس در سال ۲۰۰۱. آلمان فینال جام جهانی ۲۰۰۲ را هم با نتیجه دو بر صفر به برزیل واگذار كرد تا بدشانسی كولینا برای تیم های آلمانی ادامه داشته باشد.

این داور سرشناس در سال ۲۰۰۳ كتاب خاطرات خود را با عنوان «قواعد بازی من» منتشر كرد. كولینا در این كتاب كمی درباره زندگی شخصی خود نوشته و به بیان خاطرات خود از بازی های مهمی كه قضاوت آن ها را بر عهده داشته پرداخته است. وی همچنین در این كتاب توصیه هایی نیز به داوران جوان داشته و به آن ها گفته كه چطور می توانند داور بزرگی شوند. كولینا در این كتاب گفته كه معمولا قبل از بازی ها چه غذایی می خورد، چطور خود را به محل برگزاری بازی می رساند، چطور تمرین می كند و چه قواعد دیگری را رعایت می كند.

كولینا در سال ۲۰۰۴ دیدار نهایی جام یوفا را بین والنسیا اسپانیا و مارسی فرانسه سوت زد. رقابت های یورو ۲۰۰۴ یكی از آخرین تورنمنت های بین المللی مهمی بود كه وی در آن ها قضاوت كرد، زیرا در سال ۲۰۰۵ به ۴۵ سالگی رسید و طبق قانون فیفا به صورت اجباری بازنشسته شد. آخرین مسابقه بین المللی كولینا دیدار دو تیم پرتغال و اسلواكی در چارچوب رقابت های مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۶ بود كه در لیسبون برگزار شد.

در این زمان فدراسیون فوتبال ایتالیا سن بازنشستگی داوران سری A را به ۴۶ سالگی افزایش داد تا بتواند یك سال دیگر از كولینا استفاده كند. با وجود این، در آگوست ۲۰۰۵ بین كولینا و فدراسیون فوتبال ایتالیا اختلاف نظری به وجود آمد كه منجر به كناره گیری كولینا از داوری شد. وی در این زمان با شركت اوپل قرارداد امضا كرد تا این شركت حامی مالی او باشد. این در حالی بود كه شركت اوپل حامی مالی باشگاه میلان نیز بود و به همین دلیل فدراسیون فوتبال ایتالیا اعلام كرد كه اوپل نمی تواند به طور همزمان حامی مالی یك باشگاه سری A و یك داور این لیگ باشد. به این ترتیب كولینا از قضاوت بازی ها سری A كنار گذاشته شد و او نیز بازنشستگی خود را از جهان داوری اعلام كرد.

با این حال، وی پس از بازنشستگی قضاوت چند دیدار دوستانه خیریه را بر عهده داشته است. كولینا در یك دیدار خیریه كه سپتامبر ۲۰۰۸ برگزار می شد تعادل خود را از دست داد و در دقیقه ۲۱ با برانكارد به خارج از زمین منتقل شد. وی پس از آن نیز قضاوت چند بازی خیریه دیگر را بر عهده داشت.

یكی از نكات جالب توجه در دوران حرفه ای كولینا به موضوع رسوایی باشگاه یوونتوس در سال ۲۰۰۶ باز می گردد. در آن زمان لوچیانو موگی رییس وقت باشگاه یوونتوس كه با پرداخت رشوه به داوران، نتایج رقابت های سری A را به سود این تیم رقم می زد، در یك گفت و گوی تلفنی اعتراف كرد كه كولینا و روستی بیش از حد قانونمند هستند و به همین دلیل «باید تنبیه شوند». انتشار این گفت و گوی تلفنی پس از رسوایی یوونتوس موجب شد كه كولینا و روستی جز معدود داوران ایتالیایی باشند كه در این زمینه اتهامی به آن ها وارد نشد.

كولینا سبك خاص خودش را در داوری داشت و پیش از بازی درباره تیم ها و تاكتیك و بازیكنان آن ها مطالعه می كرد. گراهام پل داور بازنشسته انگلیسی در كتاب خود به بیان خاطره ای از كولینا در جام جهانی ۲۰۰۲ و پیش از بازی تركیه و ژاپن می پردازد: كولینا در اتاق هتل دستیارانش را جمع كرده بود و به آن ها می گفت كه چه انتظاراتی از آن ها دارد. در اتاق یك وایت برد وجود داشت كه او تصویری از زمین بازی رویش رسم كرده بود. انتظار داشتم مسایل متعارفی از جمله این كه می خواهد كمك هایش در چه نقاطی از زمین تصمیم گیری كنند را مطرح كند، ولی او روی تخته نام تیم ها و بازیكنانشان را نوشت و به جای نام رسمی بازیكنان از نام مستعار آن ها استفاده كرد. سپس با جزئیات كامل شرح داد كه اگر ژاپن گل بزند چه اتفاقی می افتد یا اگر تركیه پیش بیفتد چه خواهد شد. او توضیح داد كه تیمی كه گل را دریافت كرده چه تغییری در تاكتیك یا تركیبش می دهد و چه تعویضی انجام خواهد داد. او با جزئیات مشخص كرد كه تیم مقابل در پاسخ به این تغییرات چه اقدامی انجام می دهد. سپس مشخص كرد كه چه كسی مسئول نظارت بر اتفاقاتی است كه پشت سر او رخ می دهد و تعیین كرد كه هر یك از دستیاران او در چه شرایطی باید مراقب چه چیزی باشند.

گراهام پل در جایی دیگر درباره یكی از توصیه های كولینا به او گفت: اگر بازیكنی با آرنج به صورت بازیكن دیگری ضربه زد به دستانش نگاه كن. اگر دستانش را مشت كرده بود، آن ضربه عمدی بود و اگر مشت دستانش باز بود، ضربه را به صورت غیر عمد وارد كرده است.

محبوبیت جهانی كولینا موجب شد تا سازندگان بازی رایانه ای Pro Evolution Soccer از تصویر او كنار فرانچسكو توتی و تیری آنری روی جلد نسخه های سه و چهار این بازی استفاده كنند. علاوه بر این در بازی رایانه ای فیفا ۲۰۰۵ نیز ، كولینا یكی از داورانی بود كه بازیكنان در صورت كسب امتیاز لازم می توانستند قفل او را باز كنند و قضاوت بازی هایشان را به او بسپارند. او همچنین در چند آگهی تجاری تلویزیونی نیز به ایفای نقش پرداخته است.

كولینا پس از بازنشستگی از داوری، اعلام كرد كه همیشه طرفدار تیم لاتزیو بوده است. البته این داور بازنشسته علاقه زیادی هم به ورزش بسكتبال دارد و طرفدار تیم فورتیتودو بولونیا است.

كولینا در سال ۲۰۰۴ به دلیل خدماتش در جهان ورزش از دانشگاه هال انگلیس دكترای افتخاری دریافت كرد. همچنین فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ به مدت شش سال متوالی، كولینا را به عنوان بهترین داور جهان معرفی كرده است.

این داور بازنشسته در حال حاضر یكی از اعضای كمیته داوران یوفا است و در نشست های مختلف به ارائه سخنرانی می پردازد و تجربیات خود را در اختیار داوران جوان قرار می دهد.
    
    
        
    
    
            یادداشت : خبرگزارى ايسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها