به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس، روز گذشته بود که انجمن شرکتهای هواپیمایی و همچنین سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کردند: امسال برای پروازهای اربعین نرخ مصوب در نظر گرفته شد.
بنا به گفته دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با وجود آنکه نرخ پروازهای خارجی مشمول قیمت گذاری تکلیفی نیست، اما مصوب شد که در راستای جلوگیری از سو استفاده، شرکتهای هواپیمایی برای تاریخهای 23 آبان 95 تا 5 آذر 95 نرخ بلیتها را در مسیر بغداد و نجف به صورت مشخص به فروش برسانند. در این راستا توافق شد قیمت بلیت در مسیر تهران- نجف - تهران و تهران - بغداد - تهران و سایر شهرها به نجف و بغداد یک میلیون و صد هزار تومان در رفت و برگشت باشد.
مقصود اسعدی سامانی گفته بود که نرخ بلیت پروازهای مشهد - نجف - مشهد و مشهد - بغداد - مشهد هم یک میلیون و 350 هزار تومان تعیین شد. نرخهای یکسره برای بلیتهای یکطرفه هم 60 درصد نرخهای مذکور تعیین شد و نرخهای بیزینس کلاس و فرست کلاس هم تابع نرخگذاری شرکتهاست.
بنا به گفته دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی مقرر شده است در کنار آژانسهایی که مجوز بند الف برای فروش هواپیما دارند شرکتهای هواپیمایی هم دفاتری را برای فروش بلیت پروازهای اربعین تعیین کنند.
بنابراین گزارش این موارد در حالی مطرح میشود که با گذری در آژانسهای مختلف فروش بلیت هواپیما متوجه میشوید که فعلاً فروش بلیت پروازهای اربعین با موانعی مواجه است و زائران سرگردان هستند.
بررسی فارس از بیش از 25 آژانس فروش بلیت هواپیما، نشان از این دارد که تا این لحظه هنوز فروش بلیت پروازهای اربعین به طور شفاف و مشخص انجام نمیشود.
برخی از آژانسهای فروش بلیت هواپیما اعلام کردند که هنوز سیستمهای آنها برای فروش بلیت پروازهای برنامهای اربعین باز نشده است و فعلاً در این مسیر (شهرهای ایران به نجف و بغداد) فروش ندارند.
برخی آژانسهای فروش بلیت هواپیما که فروش بلیت ایرلاینهای خارجی نظیر العراقیه را انجام میدادند نیز اعلام کردند فروش بلیت پروازهای اربعین را انجام میدهند و نرخ آنها در یکسر پرواز 900 هزار تومان است.
اما برخی آژانسهای هواپیمایی که فروش بلیت پروازهای اربعین را فقط در قالب چارتر انجام میدهند به خبرنگار فارس گفتند که از همه شرکتهای هواپیمایی حتی ایرانایر، فروش بلیت چارتری برای این ایام موجود دارند که نرخ تعیین شده آنها بین 700 تا 750 هزار تومان است.
به گزارش فارس در شرایطی که لازم است حمل و نقل عمومی جذابیتهای بیشتری نسبت به حمل و نقل شخصی داشته باشد و دولت با ارائه مشوقهایی مردم را به سمت حمل و نقل عمومی سوق دهد، این افزایش قیمتهای بیرویه نرخ خدمات حمل و نقل عمومی مسافری، بیشتر مردم را به استفاده از ناوگان شخصی جادهای سوق میدهد.
به نظر میرسد ضروری است سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان متولی صنعت حمل و نقل هوایی کشور از همین امروز موضوع نظارت بر نرخها و ارائه خدمات در این ایام به زائران اربعین را در دستور کار قرار دهد تا واسطهگران در این ایام نتوانند دنبال درآمد نجومی از جیب زائران حسینی باشند.