ايسنا، تاثيري که حذف صفر ميتواند بر سطح عمومي قيمت ها داشته باشد، از دو جنبه گردکردن بعضي قيمتها و اجحاف قيمتي قابل بحث است.
مشکل
گردکردن قيمتها به اين صورت است که پول جديد، براي خريد ارزانترين
کالا، فاقد کوچترين قطع مناسب باشد. در بعضي مواقع نيز ممکن است بهاي بعضي
کالاها را نشود با ترکيب سکه و اسکناس پرداخت کرد.
مساله دوم اجحاف
قيمتي است، به اين شکل که وقتي پول جديد معرفي شد، بعضي فروشندگان قيمت
کالاها را بالاتر اعلام کنند، با اين تصور که خريداران قادر به تطبيق قيمت
آن کالا با قبل از تغيير واحد پول نيستند.
حل مشکل اول يعني گرد
کردن قيمت کالاهايي که کمترين قيمتها را دارند، اين گونه ميسر است كه
بايد با شناسايي اين دسته از کالاها، سعي شود قطع اسکناس و مسکوک جديد به
گونهاي تعيين شود که امکان تسويه مبادلات وجود داشته باشد.
در
مورد اجحاف قيمتي نيز اين امكان هست كه با همکاري نهادهاي ذيربط، علاوه بر
کنترل قيمتها، دو برچسب قيمت به پول جديد و پول قديم در معرض ديد
خريداران قرار گيرد که امکان مقايسه و اطمينان از عدم تغيير قيمتي حاصل
شود.
بنابراين ميتوان با اين دو روش، از افزايش بيدليل قيمتها پس از تغيير واحد پول ملي و به تبع آن از افزايش تورم جلوگيري كرد.