کد خبر: ۳۹۷۳۶
زمان انتشار: ۱۰:۳۲     ۲۳ بهمن ۱۳۹۰
امسال رنگ و بوی خیابان‌ها، مغازه‌ها و پاساژها از آغاز زودهنگام خریدهای نوروزی حکایت دارد. البته واریز یارانه نقدی این ماه خانوار در هفته، رونق بازار را در پی داشته است.
به گزارش مهر، چند روزی است که بازار به صورت کامل، رنگ و بوی نوروزی گرفته است، حراج‌ها آغاز شده و مردم هم برای خریدهای امسال خود، زودتر از سال‌های گذشته روانه بازار شده‌اند. البته مغازه‌دارها هم به این اشتیاق دامن می‌زنند و با استخدام افرادی با عنوان "دادزن" تلاش دارند تا مردم را به سمت مغازه‌های خود بکشانند.

همه چیز دست به دست هم داده تا خریدهای نوروزی ۹۱، حدود ده تا پانزده روز زودتر از موعد هر سال برگزار شود، به این معنا که هر سال به نظر می‌رسید مردم ترجیح می‌دادند که اول کارهای مربوط به خانه‌تکانی را انجام دهند و بعد برای خریدهای خود روانه بازار شوند، اما امسال گویا خریدهای کیف، کفش، لباس و آجیل و شیرینی گوی سبقت را از خانه تکانی ربوده است و تغییر رفتاری را برای مصرف‌کنندگان رقم زده است.

البته شاید هم به دلیل گرانی آب و برق باشد که مردم ترجیح می‌دهند با وسواس کمتری نسبت به انجام خانه‌تکانی خود اقدام کنند و بنابراین زمان بیشتری هم دارند که به بازار مراجعه کرده و خرید کنند. البته این تنها یک فرضیه است و به نظر می‌رسد که شاید برخی دل‌نگرانی‌ها از افزایش قیمت، مردم را به خریدهای زودهنگام نوروزی، ترغیب کرده است، موضوعی که البته مسئولان دولتی بیشتر آن را یک جو روانی می‌دانند و تاکید می‌کنند که کالا به اندازه کافی در بازار وجود دارد و قرار نیست که شب عید ۹۱، افزایش قیمتی داشته باشیم.

موضوع دیگری که از روز چهارشنبه رونق خرید در بازار را بیشتر و بیشتر کرده است، مرحله جدید پرداخت یارانه‌های نقدی از سوی دولت است که به هرحال، منابع مالی جدیدی را در اختیار مردم قرار می‌دهد و آنها به نوعی، با خیال راحت‌تری روانه بازار می‌شوند.

این رفتار نشان می‌دهد که برخی مردم ترجیح می‌دهند که یارانه نقدی دریافتی از دولت را این بار برای خود، فرزندان یا نونوار کردن منازلشان خرج و از دغدغه پرداخت قبوض آب و برق خود را رها کنند.

خانمی که به همراه دو فرزند خود برای خرید به بازار آمده است، به خبرنگار مهر می‌گوید: بیشتر برای ارزیابی قیمتها به بازار آمده ام، از چند روز دیگر نمایشگاههای فروش بهاره آغاز می‌شود و می‌خواهم با اشراف به قیمت‌ها به این نمایشگاهها بروم.

وی می‌افزاید: البته در حالی که با این تفکر به بازار آمده‌ام، اما برخی فروشندگان آنقدر در فروش کالاهای خود تبلیغ می‌کنند که مشتریان به نوعی جذب تبلیغات آنها می‌شوند و احساس می‌کنند که خرید به نفعشان است. تاکنون این تبلیغات بر روی من هم اثرگذار بوده است.

او می‌گوید: امسال فقط مردم نیستند که زودتر خرید خود را آغاز کرده‌اند، بلکه فروشندگان نیز حراج‌های خود را زودتر شروع کردند و همین امر، مردم را به بازار می‌کشاند.

خانم جوانی نیز که برای خرید به بازار آمده است، در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر مبنی بر انجام خرید شب عید با یارانه‌های نقدی می‌گوید: یارانه ماه بهمن پرداخت شد، اما هنوز قبوض صادر نشده است، همین امر آدم را وسوسه می‌کند که با یارانه نقدی، به بازار بیاید.

وی می‌‎افزاید: البته مبلغ یارانه هم دردی را از پرداخت قبوض دوا نمی‌کند و قبوض، معمولا رقم بیشتری را برای پرداخت مطالبه می‌کنند. بنابراین ما نیز بدون توجه به پرداخت‌ها، یارانه را برای خرید به بازار آورده‌ایم.

خانم دیگری به خبرنگار مهر می‌گوید: امسال کالاها متنوع‌تر است و اغلب فروشندگان هم تخفیف‌های خوبی را در نظر گرفته‌اند.وی می‌افزاید: برخی فروشندگان حتی اجناس خود را با ۴۰ درصد تخفیف هم ارایه می‌دهند که بیشتر در مورد پوشاک زمستانی صادق است اما کیف و کفش هم قیمت بدی ندارد و هر قشری می‌تواند متناسب با بودجه خود، خرید کند. در واقع محدوده قیمتی برای بسیاری از اقلام مورد نیاز مردم، مناسب است و از قیمت پایین تا بالا، کالا در بازار موجود است.

حسن رادمرد، رئیس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در رابطه با آغاز خریدهای زودهنگام نوروزی به خبرنگار مهر گفت: فروش‌های فوق‌العاده پوشاک زمستانی از هفته‌های گذشته آغاز شده است، اما فروش‌های فوق‌العاده در بیشتر رسته‌های صنفی، از پس فردا ۲۵ بهمن ماه در تهران آغاز می‌شود.

وی افزود: در تهران، با هماهنگی صورت گرفته با اتحادیه کشوری پوشاک، بیش از ۵ هزار واحد صنفی در رسته پوشاک به تامین مایحتاج مورد نیاز مردم از طریق فروش‌های فوق‌العاده می‌پردازند و بر این اساس، به واحدهای صنفی اعلام شده که از طریق سایت اتحادیه ثبت نام کرده و بسته به نوع کالا و کیفیت و قیمت آن، مجوزهای لازم را دریافت کنند.

رادمرد گفت: تمامی واحدهای صنفی که در طرح فروش فوق‌العاده مشارکت دارند، با برندهای متحدالشکلی بر سر در مغازه‌های خود مشخص شده‌اند و مردم می‌توانند با مراجعه به آن، کالای مورد نیاز خود را با اطمینان از کیفیت و قیمت خرید کنند.

وی افزود: تمامی ضوابط به گونه‌ای تدوین شده که فروش‌های فوق‌العاده به صورت باطنی اتفاق افتند و تنها در ظاهر، یک واحد صنفی در فروش فوق‌العاده شرکت نکند. ضمن اینکه بازرسان نیز به فروشگاهها شرکت‌کننده در این طرح مراجعه کرده و به تخلفات رسیدگی می‌کنند.

رادمرد در خصوص تخفیف‌های در نظر گرفته شده برای مردم در این طرح گفت: میانگین تخفیف‌های در نظر گرفته شده، ۱۵ درصد است، اما میزان تخفیف‌ها از ۵ تا ۳۰ درصد هم متغیر است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها