کد خبر: ۳۹۷۳۱۵
زمان انتشار: ۱۳:۱۷     ۲۴ مهر ۱۳۹۵
تبلیغات گسترده غربی‌ها در حلب و روسیه‌ستیزی آنها در این تبلیغات چنان فضای سنگینی را در کشورهای غربی ایجاد کرده که انتظار یک واکنش عملی از سوی آمریکا را ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه 598، روزنامه «جوان» در یادداشتی از «سیدنعمت‌الله عبدالرحیم‌زاده» نوشت:

خبرگزاری رویترز از جلسه مشترک باراک اوباما، رئیس‌جمهور امریکا، با مشاوران ارشد سیاسی و نظامی‌اش در روز جمعه می‌گوید که با آنها در مورد سوریه و اعمال گزینه نظامی در این کشور مشورت شده است. یک مقام مسئول امریکایی به این خبرگزاری گفته که برخی از سرفصل‌های مهم این جلسه عبارت از اقدام نظامی مستقیم امریکا علیه مواضع ارتش سوریه است که می‌تواند پایگاه‌های نظامی، انبارهای سلاح، رادارها یا پایگاه‌های ضد هوایی سوریه را شامل بشود. این علاوه بر بررسی کمک‌های تسلیحاتی موثر به گروه‌های مسلح مخالف در سوریه است تا توان این گروه‌ها در مقابل حملات ارتش و متحدانش تقویت بشود اما تحویل موشک‌های ضد هوایی دوش‌پرتاب از این مقوله مستثنا شده چرا که به گفته مقامات امریکایی، این نگرانی وجود دارد که حتی مخالفان به اصطلاح میانه‌رو هم از این موشک‌ها علیه هواپیماهای غربی استفاده کنند.

این اولین بار نیست که رو آوردن امریکا به مداخله مستقیم در سوریه مطرح شده است. سه سال قبل این موضوع با تبلیغات گسترده غرب در مورد تسلیحات شیمیایی سوریه، به صورت جدی طرح شد اما اوباما در لحظه آخر پا پس کشید. از آن موقع چنین به نظر می‌رسید که رئیس‌جمهور امریکا خواهان دنبال کردن این گزینه است و از این بابت، انتقادهای زیادی هم چه از سوی رقبای جمهوریخواه و چه از سوی برخی متحدان امریکا نظیر عربستان متوجه او شد.

وقتی هم که 51 دیپلمات امریکایی در ماه ژوئن نامه‌ای به اوباما نوشتند و از او درخواست مداخله نظامی «هدفمند» در سوریه کردند، باز جهت‌گیری اوباما به سمت عدم مداخله بود و همین سمت و سو باعث شده که حالا هم مقامات نظامی امریکا به رویترز بگویند که صدور دستور اوباما برای حمله هوایی به اهداف مربوط به دولت سوریه را بعید می‌دانند. عدم احتمال صدور چنین دستوری از یک جهت دیگر هم تقویت می‌شود که به مدت زمان کم تا پایان ریاست جمهوری اوباما ارتباط دارد. او کمتر از سه ماه دیگر در کاخ سفید خواهد ماند و تمرکز اصلی او و همکاران دموکراتش بر انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده است تا هیلاری کلینتون در آن انتخابات پیروز شود و جایش را در کاخ سفید بگیرد. به همین جهت است که برخی تصور می‌کنند او در این شرایط به دنبال یک ماجراجویی تازه نیست تا هزینه‌ای را در شرایط حساس فعلی رقابت انتخاباتی به دموکرات‌ها بار کند.

با وجود این، نباید خودداری اوباما از حمله به ارتش سوریه را چندان جدی گرفت و به دلایلی، باید احتمال صدور دستور حمله از سوی او را مد نظر داشت. تبلیغات گسترده غربی‌ها در حلب و روسیه‌ستیزی آنها در این تبلیغات چنان فضای سنگینی را در کشورهای غربی ایجاد کرده که انتظار یک واکنش عملی از سوی امریکا را ایجاد کرده است. این انتظار به خصوص در امریکا اهمیت بیشتری برای اوباما دارد و شاید او نخواهد ریاست جمهوری‌اش را بدون پاسخ به این انتظار تمام کند و با چند حمله به ارتش سوریه نقش مرد عمل را از خود به نمایش درآورد. حضور نظامی روسیه در سوریه و خط و نشان‌های روس‌ها مثل استقرار سامانه‌های اس‌300 و اس‌400 یکی از مشکلات اصلی امریکایی‌ها است اما به نظر می‌رسد که واشنگتن در طرح مداخله نظامی‌اش همان طرح هدفمند در نامه 51 دیپلمات را مد نظر دارد تا میزان تحمل روس‌ها را بیازماید. بنابر این، احتمال دارد که اوباما دستور حملاتی مثل حمله 17 سپتامبر به مواضع ارتش سوریه در دیرالزور را صادر کند تا دریابد روس‌ها به چه نحو واکنش نشان می‌دهند و در صورت عدم واکنشی از سوی روس‌ها، دامنه حملات به ارتش سوریه و متحدانش را تشدید کند.

این به عهده روس‌ها است که با پاسخ محکم در اولین حمله امریکایی‌ها به تعهد خود در قبال حمایت از متحدانش در سوریه عمل کرده و به امریکا و دیگر متحدان غربی‌شان این درس را بدهند که میزان تحمل مسکو را آزمایش نکنند. استفاده از قدرت نظامی امریکا برای تأثیر در انتخابات ریاست جمهوری امریکا یک دلیل دیگر برای تصمیم اوباما جهت صدور دستور حمله به سوریه است. بر خلاف تصور عمومی، چنین استفاده‌ای می‌تواند نظر برخی از رأی‌‌دهندگان حتی در میان جمهوریخواهان را به سوی کاندیدای دموکرات‌ها جلب کند. جدای از اینکه هیلاری کلینتون سیاست جنگ‌طلبانه‌ای را در مورد سوریه مد نظر می‌دهد و دستور اوباما برای حمله به سوریه می‌تواند هدیه‌ای به او باشد تا با ورود به کاخ سفید ادامه کار را با طرحی گسترده‌تر برای مداخله نظامی مستقیم در سوریه دنبال کند. بنابر این، نباید به این چند سال اکتفا کرد و گفت که اوباما هنوز هم بی‌میل به مداخله مستقیم در سوریه است و باید این احتمال را جدی گرفت که او در دقیقه 90 رویه خود را تغییر داده و رو به انجام آزمون خطرناکی در سوریه بیاورد.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها