کد خبر: ۳۹۶۰۴
زمان انتشار: ۱۵:۵۵     ۲۲ بهمن ۱۳۹۰
با شکل‌گیری مجلس ششم شاهد یک نوع رقابت درونی و اختلافات در اصلاح‌طلبان بودیم، با توجه به وجود برخی گروه‌های زیاده‌خواه و پدرسالار مثل مشارکت و مجاهدین که در نهایت در سال ۸۱ این رقابتهای درونی موجب شد در تهران با چهار لیست وارد عرصه رقابت انتخاباتی شوند. در انتخابات‌های بعدی نیز ناهماهنگی و اختلافات درونی گروه‌های دوم خردادی دیده می‌شود...
بولتن نیوز: در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی، بولتن نیوز سلسله گزارش هایی تحت عنوان راهبردهای حضور حداکثری مردم در انتخابات را منتشر کرده است. در دو  گزارش قبلی در این رابطه با عنوان "بايدها و نبايدهاي تبليغي احزاب و جريانات سياسي از منظر امنيت ملي"  چند محور اساسی این راهبردها مورد توجه قرار گرفت که در انتهای گزارش حاضر قابل دسترسی است و اینک گزاش سوم از نظر گرامیتان می گذرد.

****
ضد انقلاب تلاش دارد که از سه طریق مانع مشارکت حداکثری مردم در انتخابات شود. تحریم انتخابات، اثر گذاری بر اصلاح طلبان و جریان فتنه و جریان انحرافی و ناامن و امنیتی جلوه دادن فضای انتخابات.

اول این که مردم را به تحریم در انتخابات دعوت کند دوم این که با اثر گذاری بر جریان اصلاح طلبان و به خصوص فتنه گران و همچنین تلاش برای وحدت اصلاح طلبان و جریان انحرافی از سوی دیگر، زمینه را برای بد بین کردن جریان اصول گرا و همچنین مردم فراهم کند تا از این طریق یا مشارکت را کم کند یا رای مردم را کم اثر کرده و با شبهه تقلب مواجه سازد. سوم این که به دنبال ناامن جلوه دادن انتخابات با راه های مختلف است و با طرح سوالات و ایجاد ابهام و همچنین در صورتی که موفق شود امنیتی جلوه دادن شرایط انتخابات، تلاش می کند که باعث دلسردی مردم شود تا مردم احساس کنند که شرکت یا عدم شرکت آنها و رقابت احزاب و گروه ها بی فایده است.




این موضوع در ماه های گذشته بارها از سوی ضد انقلاب مطرح شده و با این که در سی سال گذشته شاهد مشارکت مردم بوده اند اما هر بار انتخابات پیش رو را یک انتخاب خاص، همراه با تقلب و امنیتی و فرمایشی تفسیر می کنند و البته برای آن که باانتقاد هواداران و مخاطبان واتهام بی سوادی ونبود تحلیل درست همراه نشوند اعلام می کنند که البته 30 تا 40 درصد رای دهندگان شرکت می کنند اما ...  این انتخابات آن چه مردم می خواهند نیست و...

اصلاح طلب واقعی به مشارکت فکر می کند

تغییر استراتژی سریع "شورای راهبری اصلاحات " برنامه ای بود که در راستای نیاز های غرب برای پایین آوردن سطح مشارکت در نظام اسلامی پیش می رفت نه برنامه ای مدون از سوی جریان اصلاحات ، در واقع موضعی که شورای راهبردی اصلاحات گرفته موضع اصلاحاتی ها نیست.

صحبت های اخیر محمد خاتمی و تعدادی دیگر از سران اصلاحات،  مبنی بر عدم مشارکت جریان اصلاحات در انتخابات آتی مجلس و در پی آن نقد این صحبت ها از سوی برخی دیگر از اصلاح طلبان منجر به تحلیل های گسترده ای در رابطه با آینده این جریان سیاسی در کشور شد .

اقدام خاتمی در رابطه با ایجاد راهبرد عدم مشارکت فعال در انتخابات باعث برخی انتقاد های ریز و درشت از سوی شخصیت های اصلاح طلب درون نظام و مجلس گردید.

سخنان برخی اصلاح طلبان در رابطه با شرکت در انتخابات مبین آن است که راهبرد عدم مشارکت فعال در انتخابات راهبرد اصلاح طلبان نبوده و هیچ جریان اصلاح طلبی به دنبال تحریم انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیست؛ اما باید دید راهبرد محمد خاتمی با تکیه بر کدام نیروی انسانی در راه پیشروی است.

بنا به گفته برخی چهره های اصلاح طلب نظیر "مصطفی کواکبیان و محمد رضا خباز" اصلاح طلب واقعی در درون نظام معنا پیدا کرده و قابل تعریف می شود و عدم مشارکت یا تحریم کاری است که مورد انتظار ضد انقلاب بوده و هست که ربطی به جریان اصلاح طلب نخواهد داشت .

طیفی از اصلاح طلبان که پرونده روشنی در برابر فتنه 88 دارند و سابقه خوبی را در عرصه های مختلف بر جای گذاشته اند به خوبی می دانند که انتخابات مجلس بهترین عرصه برای ادامه حیات سیاسی جریان اصلاحات در یک فضای مثبت است ، فضایی که به خوبی می تواند مقدمات را برای بازگشت این جریان سیاسی به بدنه نظام فراهم سازد .

مصطفی کواکبیان از چهره های شاخص اصلاح طلب و رییس حزب "مردم سالاری "  کاربرد واژه تحریم فعالانه برای نحوه ورود اصلاح طلبان به انتخابات را که چندی پیش محمد خاتمی آن را مطرح کرده بود این گونه تحلیل می کند که : " من اصلا نمی‌دانم این واژه چطور معنا می‌شود. یعنی چه که هم می‌خواهیم شرکت کنیم و هم فعالیت می‌کنیم که شرکت نکنیم."

با توجه به این وضعیت سوالی که پیش می آید این است که چه کسی و با چه هدفی به دنبال تحریم انتخابات است؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید به این اساسی سوال پاسخ دهیم که کسانی نظیر محمد خاتمی که خود از همراهان سران فتنه بوده و در مقطعی پیشنهاد براندازانه‌ی رفراندوم را پس از انتخابات ۸۸ مطرح کرده بودند ، امروز جزو کدام دسته از گروه های سیاسی قرار می‌گیرند که دم از مشارکت غیر فعال می زنند؟

افرادی نظیر رییس بنیاد باران چندی پیش در حالی فارغ از فهم واقعیّات جامعه به منظور حضور در انتخابات مجلس نهم برای نظام و مردم پیش شرط می‌گذاشتند که هنوز مشخص نبود نظام چگونه اصلاح طلبان را تفکیک می‌کند و آیا حاضر می‌شود برای فتنه‌گران فرش قرمز پهن کند یا خیر و همان افراد امروز دم از تئوری عدم مشارکت می زنند .

تغییر استراتژی سریع "شورای راهبری اصلاحات " برنامه ای بود که در راستای نیاز های غرب برای پایین آوردن سطح مشارکت در نظام اسلامی پیش می رفت نه برنامه ای مدون از سوی جریان اصلاحات ، در واقع موضعی که شورای راهبردی اصلاحات گرفته موضع اصلاحاتی ها نیست

- اصلاح طلبی عنوانی است که همواره در درون نظام قابل تعریف بوده و تعریف آن خارج از نظام هیچگاه مورد تایید سیاسیون نبوده است .

-  تا کنون هر زمانی که صحبت از تحریم و عدم مشارکت فعال بوده است اشخاصی از درون اصلاح طلبان برخواسته و در مقابل آن مواضع روشنی گرفته اند .

زمانی که در نمایشگاه مطبوعات از یکی از چهره های مطرح اصلاح طلب سوال شد جریان عدم مشارکت فعال چیست وی اظهار داشت : برای یک اصلاح طلب واقعی عدم مشارکت در انتخابات هیچگاه قابل توجیه نیست و اینگونه حرفها از سوی برخی افراد نادان وابسته به فتنه مطرح می شود نه اصلاح طلبان .

 پس می توان با این تفاسیر فهمید که حرف زدن از تحریم انتخابات چیزی بیشتر از یک ژست سیاسی حامیان فتنه نیست که با کوتاه شدن دست آنها از بدنه حاکمیت در حال شکل گیری است .

این در حالی است که هنوز دلیل متقنی برای ردّ تحلیل‌هایی از این دست که عقب‌نشینی ظاهری فتنه‌گران بیش‌تر یک تغییر گارد در معارضه با نظام است، وجود ندارد. دشمن که با قمار در انتخابات روی اصل نظام تمام سرمایه‌ی خود را از دست داده در صدد است تا با اینگونه موضع گیری ها و تهدید ظاهری نظام چند سکه‌ی سیاه خود را از روی میز بردارد.

این جریان با ناکامی در جلب افکار عمومی به خصوص پس از حماسه‌ی تاریخی ۹ دی به ظاهر میدان زیر سؤال بردن سلامت انتخابات را خالی کرده  اما به موازات آن به دنبال آن است تا با پیروزی طیف مثبت اصلاح طلب آن را به نفع خود مصادره کند که با ژست گیری اپوزیسیونی آنها تناقض های عمده دارد ،امری که رهبران این جریان هنوز از آن غافل هستند

اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند انتخابات پرحرارت باشد

اصلاح‌طلبان یک رفتار چند وجهی را در پیش گرفته‌اند، از یک سو می‌خواهند به حداقل‌هایی برسند، اگر مشارکت پایین بود برای خود موفقیت به حساب می‌آورند و اگر مشارکت مردمی بالا بود بتوانند درصدی از کرسی‌های مجلس را کسب کنند.

يدالله جوانی، مشاور سياسی نمايندگی ولی فقيه در سپاه در گفت‌وگو با ندای انقلاب با اشاره به انتخابت مجلس گفت: با شکل‌گیری مجلس ششم شاهد یک نوع رقابت درونی و اختلافات در اصلاح‌طلبان بودیم، با توجه به وجود برخی گروه‌های زیاده‌خواه و پدرسالار مثل مشارکت و مجاهدین که در نهایت در سال ۸۱ این رقابتهای درونی موجب شد در تهران با چهار لیست وارد عرصه رقابت انتخاباتی شوند. در انتخابات‌های بعدی نیز ناهماهنگی و اختلافات درونی گروه‌های دوم خردادی دیده می‌شود، اگر چه در فتنه سال ۸۸ وحدت روی کاندیداهای مشترک داشتند اما با وقوع این فتنه مواضع همه اصلاح‌طلبان یکسان نبود.

معاون سیاسی سابق سپاه با اشاره به رفتار متفاوت اصلاح طلبان نسبت به انتخابات مجلس عنوان کرد: برخی خط تحریم را در پیش گرفته‌اند، برخی وارد عرصه انتخابات شده‌اند، این نشان‌دهنده دیدگاه‌های متفاوت در درون این مجموعه است، امروز برخی گروه‌های باسابقه دوم خردادی مانند مشارکت و مجاهدین انقلاب غیرقانونی و منحل شده‌اند ولی احزابی نیز قانونی هستند و اعتقاد به نظام دارند و در انتخابات شرکت می‌کنند.

مجموعه اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس راهبرد ترکیبی را در نظر گرفته‌اند این به دلیل شرایطی بود که در جریان فتنه ۸۸ برای مجموعه‌های اصلاح‌طلب ایجاد شده است، آنها اهدافی به ظاهر متضاد دنبال می‌کنند، گروهی با سیاست تحریم انتخابات همراه با بخش افراطی و خارج نشین و ضد انقلاب حرکت می‌کنند به دنبال این هستند که مشارکت را به حداقل برسانند.

از سوی دیگر نمی‌خواهند مجلس نهم را از دست بدهند و به دنبال داشتن یک فراکسیون در مجلس هستند، عده‌ای نیز وارد عرصه شده‌اند و در عین اینکه سیاست اعلانی آنها عدم شرکت در انتخابات و تحریم است اما سیاست عملی آنها این است که کسانی که در انتخابات حضور یافته‌اند را به نوعی حمایت کنند و آنها را تقویت نمایند.

راهبرد ترکیبی از یک سو کاهش مشارکت را دنبال می‌کند، زیرا اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند انتخابات پرحرارت باشد از سوی دیگر نمی‌توانند کاملا از مجلس چشم‌پوشی کنند، احتمال می‌دهند اگر به صورت گسترده در انتخابات وارد شوند و لیست دهند، رای زیادی نخواهند آورد و این شکست دیگری برای آنها خواهد بود.

از یک سو می‌خواهند به حداقل‌هایی برسند اگر مشارکت پایین بود برای خود موفقیت به حساب می‌آورند و اگر مشارکت مردمی بالا بود بتوانند درصدی از کرسی‌های مجلس را کسب کنند.

در فتنه ۸۸ دشمن در بستر انتخابات مجموعه‌هایی از اقدامات را انجام دادند تا ثبات سیاسی نظام را برهم بزنند و در داخل چالش بزرگی را نهادینه کنند، امریکا تلاش می‌کند در کشورهای غیرهمسو در بستر انتخابات اهدافی را دنبال کند، در حوادث پس از انتخابات از افرادی که به خیابان‌ها آمده بودند حمایت و آنها را تحریک می‌کردند.

ایجاد بلوا، تنش، ناآرامی و بی‌ثباتی و برهم زدن امنیت در ایران راهبرد اصلی آمریکا است، اگر بتوانند انتخابات مجلس را نیز مورد هدف قرار می‌دهند، در این سه دهه همواره شاهد بوده‌ایم، که دشمنان از هر امکان و فرصتی که قابل بهره‌برداری است، استفاده کرده‌اند. این یک راهبرد همیشگی برای دشمن است، احتمال می‌دهند این تجربه را بتوانند در انتخابات نهم دنبال کنند، لذا باید به هشدارهای رهبری توجه کرد.

 دشمن در بستر انتخابات نیروهای بی‌خطر و همسو را شناسایی و زمینه‌هایی را فراهم می‌کنند تا آنها در انتخابات پیروز شوند و از راهیابی نیروهای پرخطر و اصولگرا به مجلس جلوگیری کنند.

دشمن افراد حاضر در انتخابات را دسته‌بندی کرده است، افراد پر خطر، کم خطر، بی‌خطر و همراه دسته‌بندی دشمن از افرادی است که در انتخابات شرکت می‌کنند، لذا در این وضعیت مردم باید هوشیاری بالایی از خود نشان دهند. باید همه تلاش کنیم مجلسی شکل بگیرد که حافظ منافع مردم و نظام باشد و روحیه دشمن‌ستیزی داشته باشد و دشمن با مشاهده این مجلس طمع‌ورزی نکند.

 اصلاح‌طلبان برای رسیدن به قدرت حتی از هماهنگ شدن با دشمن نیز ابایی ندارند

لایه‌ای از اصلاح‌طلبان پروژه تحریم انتخابات را پیش می‌برند تا وجهه خود را در نزد ضد انقلاب خارج نشین حفظ کنند، دسته دیگر ثبت نام کرده‌اند و می‌دانند که ردصلاحیت خواهند شد و در واقع برای فشار به شورای نگهبان وارد میدان شده‌اند، دسته دیگری به عنوان اینکه داخل نظام می‌خواهند فعالیت کنند، فهرست می‌دهند.

مجتبی شاکری عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با اشاره به انتخابات چند ماه آینده مجلس گفت: دشمنان همه انرژی خود را بسیج می‌کنند که مشارکت کاهش پیدا کند، آنها از ترفندهای مختلف و ازجمله ظرفیت ضد انقلاب خارج نشین استفاده می‌کنند و در داخل نسز کسانی که به ضد انقلاب گرایش دارند در جهت تغییر نگاه مردم به انتخابات و کم کردن حساسیت مردم نسبت به انتخابات تلاش می‌کنند.

مردم تجربه ۳۰ انتخابات را پشت سرگذاشته اند و شیوه های استکبار در انتخابات تکراری و مستعمل شده است، سیاه نمایی نسبت به شرایط، دروغ‌پراکنی، تغییر دادن واقعیات، نگاه تیره به مسائل کشور و بیان نکردن اخبار پیشرفت کشور شیوه‌هایی است که دشمنان و عوامل داخلی آنها اتخاذ می‌کنند واین شیوه‌ها در آستانه انتخابات شدت می‌یابد.

امنیتی کردن انتخابات گذشته از سوی دشمنان و برخی عوامل داخلی دنبال می شود. آنها در انتخابات گذشته موضوع تقلب را مطرح کردند و برای انتخابات آینده نیز برنامه دارند و همه تلاششان امنیتی کردن انتخابات مجلس و ایجاد چالش دیگری برای جمهوری اسلامی است.

در برابر اقدامات دشمن مردم تجربه کسب کرده‌اند و هرچه فشار استکبار بالاتر برود، حضور مردم جد‌ی‌تر و متعهدانه‌تر خواهد شد.

رفتار متناقض اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات مجلس نشان می دهد که  این مجموعه حریص به قدرت هستند و در حرص رسیدن به قدرت و رسیدن به جایگاه‌های نظام حتی از هماهنگ شدن با دشمن نیز ابایی ندارند، آنها برای رسیدن به قدرت همه معیارهای قانونی را کنار نهادند و فتنه ۸۸ را رقم زدند و به سمتی رفتند که انقلاب مخملی را در کشور حاکم کنند، پدیده جنگ نرم شکل گرفت و این همه مشکلات با همکاری جریان فاسد و فتنه‌گر اتفاق افتاد.

اصلا نباید به مجموعه اصلاح‌طلبان خوشبین بود. آنها برای انتخابات مجلس به طور قطع ترفندهایی در آستین دارند، لایه‌ای از آنها تحریم انتخابات را پیش می‌برند تا وجهه خود را در نزد ضد انقلاب خارج نشین حفظ کنند، دسته دیگر ثبت نام کرده‌اند و می‌دانند که ردصلاحیت خواهند شد و در واقع برای فشار به شورای نگهبان وارد میدان شده‌اند، دسته دیگری به عنوان اینکه داخل نظام می‌خواهند فعالیت کنند، فهرست می‌دهند.

گروه دیگر سعی می‌کنند با برخی از اصولگرایان سست و کم مایه فهرست ائتلافی بدهند و گروه دیگر شهرهای مختلف را رصد می‌کنند و اگر کاندیدای مطرحی نداشته باشند از اصولگرایانی که جزء ساکتین فتنه بودند و در برابر فتنه ۸۸ مقابله نکردند، استفاده و آنها را تقویت می‌کنند، هدف اصلاح‌طلبان این است که اصولگرایان انقلابی و ولایتمدار در صحنه انتخابات شکست بخورند.

این موضوع که ممکن است اصلاح‌طلبان با جریان انحرافی نیز هماهنگ شوند، پدیده‌ای است که به لحاظ تحلیلی و اخبار رسیده قابل اثبات است و این پیوند وجود دارد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها