کد خبر: ۳۹۳۸۶۹
زمان انتشار: ۰۸:۵۸     ۲۸ شهريور ۱۳۹۵
تنقلات صنعتی مانند چیپس و پفک به نوعی سرطان‌زا شناخته شده است در حالی که هر روز شاهد تبلیغات پر زرق و برق این دست از محصولات در کوچه و خیابان هستیم.

به گزارش پایگاه 598 به نقل از فارس از بیرجند، شهروندان بیرجندی زمانی که از بلوار غفاری به سمت دانشگاه آزاد این شهر در حرکت هستند پس از عبور از میدان ولی عصر(عج) در وسط بلوار دو تابلوی بزرگ و دو طرفه از تبلیغ نوعی پفک به چشم‌شان می‌خورد.

این تبلیغ‌ در حالی به صورت حجمی است و توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند که چندین متر بیشتر با دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و مرکز بهداشت فاصله ندارد؛ مراکزی که یکی از وظایف ذاتی‌شان آگاهی دادن به مردم در مورد سلامت‌شان است.

صرف نظر از اینکه این تبلیغ با مجوز چه نهادی نصب شده است در مورد زیان‌آور بودن مصرف محصولاتی از این دست به ویژه برای خردسالان، کارشناسان تغذیه اتفاق‌نظر دارند که این‌گونه فرآورده‌های غذایی مقدار زیادی از آب بدن را جذب کرده و به علت حجیم بودن احساس بی‌اشتهایی را به دنبال دارد.

تحقیقات نشان داده که پفک و چیپس تا 9 برابر وزن خود آب جذب می‌کند بنابر این معده را پر کرده و منجر به بی‌اشتهایی فرد می‌شود و میل انسان را به مصرف غذا و وعده اصلی کاهش می‌دهد.

در نتیجه مصرف‌ محصولاتی مانند پفک و چیپس، مصرف‌کننده به بیماری‌هایی نظیر کم‌خونی، پوکی استخوان و کوتاهی قد مبتلا می‌شود.

نمک موجود در پفک سبب آسیب‌دیدن کلیه‌ها و تورم بافت‌ها و افزایش فشارخون و در نتیجه سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود.

گرمادیدن شدید محصول طی فرآیند سرخ‌شدن منجر به ایجاد رادیکال‌های آزاد می‌شود این مواد زیانی شبیه به مواد شیمیایی موجود در دود سیگار دارند و سبب ابتلای افراد به سرطان‌های مختلف می‌شود.

البته واضح است که درآمد برخی نهادهای دولتی از طریق تبلیغات شهری تأمین می‌شود اما سؤال اینجاست که این درآمد به چه قیمتی به دست آید آیا باید سلامت را فدای درآمد کرد؟

در ادامه نظر چند شهروند را در زمینه استفاده از این محصولات و میزان آگاهی آنان از مضرات آن جویا شدیم.

سمیرا وحیدی جوانی 20 ساله است که در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: گاهی اوقات از تنقلاتی مانند چیپس و پفک استفاده می‌کنم اما سعی دارم بیشتر از تنقلات سالم و بهداشتی بهره ببرم.

وی افزود: محصولاتی مانند پفک را غیر بهداشتی می‌دانم چرا که دارای نمک زیادی هستند و رنگ‌های مصنوعی دارند که برای انسان مضر است.

این شهروند در پاسخ به این سوال که چرا علی‌رغم مضر بودن این محصولات اما بازهم در این زمینه تبلیغات داریم؟ گفت: به خاطر سود زیادی که به جیب صاحبان این کارخانه‌جات می‌رود هر روز تبلیغ‌های خوش آب و رنگ‌تری را شاهد هستیم.

اما شهروند دیگری که استفاده از این تنقلات را محدود عنوان کرد، تبلیغات گسترده در این رابطه را به ناهماهنگی میان مسؤولان دانست و تقصیر را بر گردن دستگاه‌های دولتی مرتبط انداخت.

جواد مرادی معتقد بود که مصرف‌کنندگان بهترین افرادی هستند که می‌توانند از تولید و توزیع این محصولات جلوگیری کنند.

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی که اصلاً از محصولاتی مانند چیپس، پفک، پاپ کورن و محصولات دیگری از این دست استفاده نمی‌کند در گفت‌وگو با فارس تصریح کرد: از این محصولات استفاده نمی‌کنم چراکه آگاهی نسبت به مضرات آن دارم و در مضربودن آن شکی ندارم.

صادق خسروی ادامه داد: رنگ‌های مصنوعی موجود در پفک سرطان‌زا است اما برای مشتری به ویژه کودکان ظاهری گول‌زننده دارد.

وی اذعان داشت: کارخانه‌های تولیدی ظاهر و بسته‌بندی پرزرق و برق برای پفک و چیپس تهیه می‌کنند و مردم را فریب می‌دهند اما در این راستا و با توجه به مضر بودن این محصولات برای انسان، رسانه‌ها نقش پررنگی دارند، رسانه‌ها نباید به نفع تولیدکنندگان تبلیغ کنند بلکه باید در مورد مضرات آن به مردم آگاهی دهند.

لازم به ذکر است؛ خبرنگار فارس برای تکمیل این گزارش به سراغ کارشناسان بهداشت تغذیه به مراکز بهداشت شهرستان و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مراجعه کرد که البته هیچ‌یک حاضر به انجام مصاحبه نشدند!

به نظر می‌رسد تاکنون هیچ نهادی در زمینه آگاهی دادن به مردم در رابطه با استفاده از این محصولات مضر به طور جدی پای کار نیامده است؛ در حالی که وظایف دستگاه‌های مختلف در این راستا کاملاً مشخص و تعیین‌شده است.

*******************

گزارش از: فرزانه خزاعی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها