به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه خبری نسیم اقتصاد، عبدالناصر
همتی در برنامه تیتر امشب با موضوع بررسی دستاوردها و گزارش عملکرد صنعت
بیمه از بیمه شخص ثالث خودرو به عنوان مهمترین بیمه کشور نام برد و گفت:
بیمه شخص ثالث با احتساب بیمه بدنه بیش از 50 درصد از حجم بیمه کشور را
تشکیل میدهد.
او درباره قوانین
بیمهای کشور برای پرداخت بیمه بدون کروکی گفت: با افزایش حق بیمه مقرر شده
است تا سقف 2.5 درصد از حق بیمه فوتی بدون کروکی پرداخت شود که این میزان
معادل 6 میلیون و 300 هزار تومان است.
همتی
ضمن ابراز تاسف از اینکه بسیاری از اتومبیلهای کشور ما بیمه نیستند،
افزود: این درحالیست که در دنیا اکثر اتومبیلها بیمه هستند و نداشتن بیمه
اتومبیلها باعث شده تا میزان تقلبات افزایش یافته و به همین دلیل برخی از
شرکتهای بیمه برای پرداخت بیمه بدون کروکی سرسختی میکنند.
او
با اشاره به اینکه تعداد خسارتهای مالی پرداختی از سوی بیمه بسیار زیاد
است، تصریح کرد: برای مثال شرکتی مثل بیمه ایران روزانه 2 میلیارد تومان
خسارت شخص ثالث پرداخت میکنند.
رئیس
کل بیمه مرکزی ادامه داد: در کشور ما بیمه شخص ثالث 100 درصد ضرر میدهند و
ضریب خسارت آن بالاست چراکه حق بیمه را دولت تامین و قانونش را مجلس تصویب
میکند اما خسارتها را شرکت بیمه میپردازد.
او
افزود: وضعیت یاد شده برای بیمه درمانی بدتر است چراکه تعرفهها را جای
دیگری تعیین میکنند، با توجه به شرایط موجود تعرفهها بین 30 تا 60 درصد
افزایش یافته و مردم تصور میکنند این بیمهها هستند که تعرفه را بالا برده
و نسبت به مردم سختگیری میکنند که این موضوع درست نیست.
همتی
به قانون 66 مادهای امسال مصوب شده در مجلس اشاره کرد و افزود: این قانون
از ابتدای تیرماه به اجرا درآمده و امیدواریم در چارچوب این قانون، مشکلات
بیمهای کشور به حداقل کاهش یابد.
او
با بیان اینکه خسارتهای تا سقف 6 میلیون و 300 هزار تومان نیازی به کروکی
ندارد، افزود: مشکل این است که کسی زیربار تقصیر نمیرود چراکه قبول آن
تبعات بعدی دارد و در سال بعد میزان پرداخت حق بیمه بیشتر میشود.
به
گفته همتی شرکت بیمه مرکزی سالانه مبالغی از بیمه شخص ثالثی را که دریافت
میکند به راهنمایی و رانندگی میپردازد تا مشکلات ترافیکی حل و فصل شود.
رئیس
کل بیمه مرکزی تصریح کرد: خودروسازان وظیفه دارند تا خودروی با کیفیتی را
به دست مصرفکننده برسانند و اگر خسارت به دلیل سهلانگاری خودروساز یا پیچ
جادهای باشد، فرد خسارت دیده میتواند از فرد خاطی خسارت خود را دریافت
کند.
او
با اشاره به سخن شوماخر که میگوید کوچک زیباست، گفت: ما معتقدیم شرکتهای
کوچک باید رقابتپذیر باشند و عملاً نیازی به تجمیع این شرکتها نیست.
همتی
ادامه داد: نکته مهم بحث نظارت است و اگر بیمه توسعه با مشکل ورشکستگی
روبرو شد قطعاً به دلیل عدم نظارت بوده است، حال بیمه مرکزی مجبور شده تا
خسارتها را پرداخت کند.
او
افزود: بیمه توسعه حدود 900 میلیارد تومان برای بیمه شخص ثالث بدهکار است
که تا کنون 500 میلیارد از این مبلغ را پرداخته و به زودی 140 میلیارد
تومان از بدهی مابقی را هم میپردازد و امیدواریم در آینده نزدیک کل این
خسارتها را پرداخت کنیم، در حقیقت ما باید فعالیتهای بیمه را به صورت
آنلاین کنترل کنیم و به زودی این امر محقق میشود.
او
با بیان اینکه بیمه راه زیادی برای توسعه دارد، تاکید کرد: همه از جمله
صدا و سیما رئیس کل بیمه مرکزی بیشتر کار و فرهنگسازی کنند و البته بیمه
مرکزی هم باید خسارتها را بیشتر پرداخت کند.
رئیس
کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه میزان نرخ نفوذ بیمه در میان ایرانیان
نسبت به 15 سال گذشته 2 درصد افزایش نشان میدهد، افزود: براساس سند
چشمانداز بیست ساله این نرخ نفوذ باید به عدد 2.5 درصد برسد که اگر ما
بتوانیم فقط بیمه عمر را در بین خانوادهها نهادینه کنیم این رقم به 3 درصد
افزایش مییابد.
همچنین
در این برنامه رحیم زارع نماینده مجلس مهمان تلفنی برنامه با بیان اینکه
بیمه در کشور ما ضریب نفوذ پایینی دارد، عنوانکرد: بسیاری از فعالیتهایی
که در کشورهای دیگر صورت میگیرد مانند بیمه مسئولیت در کشور ما عملاً
کاربردی ندارد.
زارع
ادامه داد: 50 درصد از بیمه کشور ما معطوف به بیمه شخص ثالث بوده که آن هم
از سراجبار است؛ در حقیقت زمانی که بیمه مرکزی در رابطه با بیمه شخص ثالث
وارد میدان شد، مشکلات مربوط به حوادث رانندگی به طرز چشمگیری کاهش یافت
که یک اتفاق خوب برای کشور بود.
همچنین
سرهنگ مراد مرادی، معاون پلیس راهور تهران دیگر مهمان تلفنی این برنامه
درباره نقش بیمه ثالث در حوادث رانندگی گفت: بیمههای شخص ثالث علاوه بر
نقش حمایتی از حادثه دیدگان، اهرمی تاثیرگذار در پیشگیری از تصادفات
رانندگی است و موجب شده تا خودرویی که بیمه ندارد، نتواند در خیابانها
تردد کند.
او
با اشاره به ماده 40 بیمه مرکزی تصریح کرد: شرکت بیمه تا سقف 2.5 درصد از
بیمه شخص ثالث را بدون کروکی پرداخت میکند به شرطی که مقصر و زیان دیده هر
دو به شرکت بیمه مراجعه کنند اما علیرقم نص صریح قانون برخی از شرکتهای
بیمه به این قانون توجهی ندارند و به عنوان مثال زیربار پرداخت خسارتهایی
نظیر تصادفات ناشی از دنده عقب، شاخ به شاخ شدن و غیره نمیروند و مشکلات
بعدی را برای راهنمایی و رانندگی ایجاد میکنند.