به گزارش پایگاه 598 به نقل از رسا، درس خارج فقه جهاد با تدریس آیت الله عباس کعبی از اعضای مجلس
خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از امروز در مؤسسه آموزشی و
پژوهشی امام خمینی(ره) آغاز شد.
آیت الله کعبی در
نخستین جلسه درس خارج خود با بیان این که اصطلاح جهاد اعم از جهاد قتالی و
غیر آن است، اظهار داشت: دلیل بر این مسأله آیات قرآن و روایاتی است که
درباره جهاد وارد شده است؛ اما نکته مهم این است که عنوان جهاد از مخترعات
اسلام است و در امت های پیشین این واژه وجود نداشته است.
استاد
درس خارج حوزه علمیه با تأکید بر این که در همه ادیان الهی مسأله قتال فی
سبیل الله وجود داشته است بیان داشت: به اعتقاد ما جهاد عنوان تقدس یافته و
تکامل پیدا کرده همان قتال در راه خدا است به عنوان نمونه خداوند در قرآن
می فرماید: «وَكَأَيِّن مِّن نَّبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ
فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا
وَمَا اسْتَكَانُوا ۗوَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ»؛ که ترجمه اين آيه
این است که چه بسيار پيامبراني كه پيروان پايدار بسياري داشته و همراه آنان
به كارزار رفتند ولي هرگز بخاطر مصيبت هايي كه در راه خدا به آنان رسيد،
نه سستي كردند و نه ناتوان شدند و نه تسليم دشمن گرديدند و خداوند صابران
را دوست مي دارد.
وی ادامه داد: سه عنوانی که در این
آیه بیان شده یعنی عدم سستی، عدم ضعف و عدم تسلیم در برابر دشمن عینا
معنای جهادی است که مد نظر ما است؛ اما همانطور که می بینیم در این آیه که
مربوط به پیامبران گذشته است از واژه قتال استفاده شده نه جهاد، بنابراین
باید مطمئن باشیم که جهاد در اسلام جعل شده است.
آیت
الله کعبی با اشاره به این که در برخی از امت های گذشته اصلا جهاد و قتال
وجود نداشته است، تصریح کرد: خداوند برای پیامبرانی از جمله نوح(ع)، هود(ع)
و صالح(ع) جهاد را تشریع نکرد چون این پیامبران بیشتر در محاصره دشمنان
بودند و اصحاب و امکاناتی برای قتال در راه خدا نداشتند.
وی
امر به معروف و نهی از منکر را نیز مصداقی از جهاد افزود: امیرمؤمنان در
نهج البلاغه می فرماید که ایمان چهار رکن دارد که یکی از ارکان آن جهاد است
و خود جهاد بر چهار قسم است؛ امر به معروف، نهی از منکر، حضور و استقامت
در جبهه و دشمنی با فاسقان، بنابراین در جلسات آینده این مطلب را ثابت می
کنیم که در هنگام جنگ کسی که خدمات ارائه می کند یا کارهای کامپیوتری انجام
می دهد نیز در حال جهاد است هرچند برخی از فقها این اهمیت را قبول ندارند.