کد خبر: ۳۹۱۵۰۱
زمان انتشار: ۱۴:۲۵     ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
دود قاچاق سازمان‌یافته در چشم بازار داخل:
قاچاق میوه علاوه بر ضرباتی که به بازار داخلی می‌زند، اثرات سوء دیگری نیز دارد که یکی از مهم‌ترین آن، «ورود آفات قرنطینه‌ای به کشور» است که باعث افزایش حجم سموم مصرفی نیز می‌شود. معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات در این زمینه گفت: «ورود آفات قرنطینه‌ای به کشور و در پی آن افزایش حجم سموم مصرفی، ما را با معضل آلودگی محیط زیست نیز مواجه خواهد کرد».
به گزارش سرویس اقتصادی پایگاه 598، بهمن‌ماه سال گذشته، توزیع گسترده میوه‌های قاچاق باعث سر و صدای زیادی در رسانه‌های خبری کشور شد و مسئولان را وادار به برخورد با عرضه و توزیع این میوه‌ها کرد. واردکنندگان هم که شرایط را پُرتنش و حساس دیدند، به تجربه‌های گذشته خود روی آورده و دست به اقدامات زیرکانه‌ای در این زمینه زدند؛ در توضیح این مطلب باید افزود که واردکنندگان در پی برخوردهایی که انجام می‌گیرد، میوه‌ها را جا به جا کرده، از استان تهران به استان‌های دیگر می‌برند و در انبارها دپو می‌کنند.



بعد از گذشت چند ماه از برخورد سطحی مسئولین، توزیع میوه‌های قاچاقی در بازار همچنان به‌راحتی انجام می‌شود که و این در حالی است که میزان تولید داخلی میوه به طور کامل نیازهای کشور را جواب می‌دهد. در همین رابطه، معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال شرایط تولید میوه‌های تابستانه مطلوب است، از توزیع محصولات ممنوعه خارجی در بازار انتقاد کرد.

به اعتقاد بیشتر کارشناسان و متولیان امر، واردات غیرمجاز میوه را نمی‌توان قاچاق نامید و محموله‌های بزرگ با کانتینرهای یخچال‌دار جز از مبادی رسمی کشور، نمی‌توانند از راه دیگری آمده باشند.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران دراین‌باره عنوان کرد: «در باور کسی نمی‌گنجد که محموله‌هایی به این بزرگی را بتوان از جایی جز دروازه‌های اصلی کشور، وارد کرد». همچنین به عقیده رئیس اتحادیه باغداران تهران، واردات [غیرمجاز میوه] در کوتاه‌ترین زمان، با هماهنگی و از طریق سیستم‌های مجهز انجام شده است.

در شرایطی که به نظر می‌رسد میوه به صورت سازمان‌یافته به کشور قاچاق می‌شود، جلسات ماهانه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت جهاد کشاورزی، در سال جاری برگزار نشده است.

ناگفته نماند که قاچاق میوه علاوه بر ضرباتی که به بازار داخلی می‌زند، اثرات سوء دیگری نیز دارد که یکی از مهم‌ترین آن، «ورود آفات قرنطینه‌ای به کشور» است که باعث افزایش حجم سموم مصرفی نیز می‌شود. معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات در این زمینه گفت: «ورود آفات قرنطینه‌ای به کشور و در پی آن افزایش حجم سموم مصرفی، ما را با معضل آلودگی محیط زیست نیز مواجه خواهد کرد».
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها