کد خبر: ۳۹۱۴۸۳
زمان انتشار: ۱۳:۴۴     ۱۰ شهريور ۱۳۹۵
رشد اقتصاد شامل حال کارگران نشده است /
دولت یازدهم از سه سال گذشته در حالی روی کار آمد که انتظارات ملت حول محور مسائل اقتصادی شکل گرفته بود، این در حالی است که یکی از پر رنگ ترین شاخص های اقتصاد در ایران، روند کار و یا به عبارت ساده تر روند بیکاری است.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از کار ایرانی، دولت یازدهم سه سال پیش در حالی روی کار آمد که انتظارات ملت حول محور مسائل اقتصادی شکل گرفته بود، این در حالی است که یکی از پر رنگترین شاخص‌های اقتصاد در ایران، روند کار یا به عبارت ساده‌تر روند بیکاری است.

کارشناسان بر این عقیده اند که کنترل بیکاری و کاهش شاخص آن از طریق ایجاد سالانه یک میلیون شغل است اما این مهم تنها برای 550 هزار نفر ایجاد گشته است.

تا سال 1383 شاخص نرخ بیکاری بر حسب آن هر فرد 2 روز در هفته را در یک محیط خاص به فعالیت بپردازد تعریف می شود؛ اما این عبارت در دولت هشتم تغییر کرد و کارشناسان بر این باور بودند که این تغییر برای کمتر نشان دادن نرخ بیکاری از سوی دولت بعد، یعنی دولت نهم صورت گرفته است.

در نهایت در بهار 1384 تعریف مادر این گونه بیان شد که هر کس در هفته یک ساعت به فعالیتی بپردازد شاغل به حساب می آید.

روحانی ، بیکاری و اقتصاد ایران

مجید دلاوری کارشناس اقتصادی درباره ی روند فعالیت های اقتصادی در دولت یازدهم می گوید: دولت یازدهم برای بهبود نرخ بیکاری باید بهبود فضای کسب و کار را در دستور کار خود قرار می داد و برای این مهم باید تنها بازنگری در قوانین کشور از جمله مالیات ، بیمه، سرمایه گذاری و ... انجام می پذیرفت.

وی می افزاید: در حال حاضر حل معضل نقدینگی و هدایت آن به سمت تولید با کسب مجوز در کمترین زمان از سوی مدیران میسر است؛ که اگر غیر از این باشد با مشکلات بزرگ تر کارخانه های تعطیل و نیمه تعطیل و بیکاری کارگران روبرو خواهیم شد.

طی بررسی های به عمل آمده نرخ بیکاری در سال 1393 معادل 6/10 که سال 94 رشد 4/0 درصدی نسبت به آن داشته است که این بیکاری در مناطق شهری 2/12 و در نقاط روستایی 1/8 گزارش شده و بیشترین رده ی سنی افراد بیکار شامل جوانان 15 تا 24 سال معادل 1/26 درصد و گروه جنسیتی زنان برابر 8/42 درصد است.

 

 

 

گفتنی است طبق آمار ارائه شده از روند بیکاری در دو سال اخیر و ایجاد 3/1 میلیون شغل در سال 95 از سوی دولت و موازی سازی آن هم سو با روند اقتصادی پیش رو، دور از انتظار است که این مهم حاصل شود.

بر همین اساس محمد قاسمی معاون پژوهش های اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بیان کرد: متاسفانه علی رغم رشد 4 تا 5 درصدی اقتصاد، هنوز 5/6 میلیون نفر در کشور بیکار و یا کسانی هستند که اشتغال ناقص دارند، پس رشد اقتصاد شامل مقوله ی کار و کارگری نشده است.

وی افزود: نرخ رشد اقتصادی کشور به نسبت منابع صرف شده قابل توجه نیست و دارای نوسانات زیادی است.

طبق گفته ها می توان نتیجه گرفت که با وجود مشاهده ی آمار بیکاران و تعطیلی متداول کارخانه ها، باید منتظر ماند و دید که آیا وعده ی دولت تا پایان سال 95 محقق خواهد شد یا خیرو این که چه تعداد شغل جدید برای رفع مشکل بیکاران و یا کارگران اخراج شده تدبیر می شود.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها