اين برداشت و استدلال نا معقول و غير عقلاني شخصيت هاي تكفيري در حالي
در شبكه هاي ماهواره اي انعكاس پيدا مي كند كه، هر انسان عاقلي به سست و
پوچ بودن چنين ادعايي اذعان خواهد داشت؛ چرا كه اين دسته افراد قبل از
اثبات ادله ي خود و بدون هيچ سند و مدركي مخالفان خود را شخصيت هاي بي عقل
خطاب مي كنند. در اين نوشتار سعي داريم با استفاده از آيات قرآن كريم به
منطق حاكم بر مناظره صحيح اشاره كنيم.
1-بهره مندي از استدلال و گفتار متقن و محكم
بندگان ويژه خدا داراي اين خصوصيت اند كه سخنان اين و آن را بدون در نظر گرفتن گوينده و خصوصيات ديگر گوش فرا مى دهند و با نيروى عقل و خرد بهترين آنها را بر مى گزينند.
براي اثبات هر مدعايي لازم است از استدلال قوي و منطقي استفاده نمود و
از عبارت پردازي و مستندات بي پايه و اساس پرهيز نمود، اينكه ديده مي شود
در بعضي از مناظرات و گفتگوهاي به ظاهر علمي، به هر استدلال بي پايه و
اساسي متمسك مي شوند تا اينكه حقانيت منطق خود را به كرسي بنشانند، به دور
از درايت علمي و عقلي مي باشد. خداوند متعال در قرآن كريم به لزوم بهره
مندي از اين مؤلفه اشاره مي فرمايد: « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا
اتَّقُوا اللَّهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَديداً؛ [سوره احزاب، آيه70]اى كسانى
كه ايمان آورده ايد، از خدا پروا داريد و سخنى استوار گوييد.»
قول «سديد» از ماده «سد» به معنى محكم و استوار و خلل ناپذير و موافق حق و
واقع است، سخنى است كه همچون يك سد محكم جلو امواج فساد و باطل را مى
گيرد. [1]
شخصيت هاي تكفيري وهابي در حالي سخن از عقلاني بودن گفتار خود مي نمايند كه
بسياري از فتاواي ايشان فاصله ي چند فرسخي با مباني متقن ديني و عقلاني
دارد؛ چرا كه در عبارت پردازي هاي خود با دلايل واهي، مخالفان افكار افراطي
خود را افرادي مشرك و بدون عقل معرفي مي نمايند.
2-گفتگو و مناظره اي نيكو و زيبا
طرفين مناظره و گفتگو به هر اندازه كه خود را صاحب حق و واقعيت قلمداد
مي كنند، نبايد براي اثبات مدعا و گفته ي خود پا را از اخلاق و آموزه هاي
قرآني فراتر نهند و با منطقي به دور اخلاق و ادب با ديگري سخن گويند؛ چرا
كه ادب و اخلاق اسلامي اقتضا مي نمايد كه متكلم در عبارات خود با ديگران
از الفاظ زشت و غير اخلاقي پرهيز نمايد.
در واقع عبارت نامناسب و غير اخلاقي، سيرت زشت افراد را به نمايش مي
گذارد، از اين رو خداي متعال در اين خصوص همگان را اين چنين سفارش مي
نمايد: «ِ وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنا؛[سوره بقره، آيه83] و به مردم نيك
بگويي»
اين كه شخصيت هاي وهابي پيش از مناظره مخالفان خود را افرادي بي عقل خطاب
مي نمايند، هيچ گونه سنخيّتي با ادب و اخلاق اسلامي ندارد. همچنين خداي
متعال در آيه ديگر اين چنين مي فرمايد: « وَ قُلْ لِعِبادي يَقُولُوا
الَّتي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّيْطانَ يَنْزَغُ بَيْنَهُمْ إِنَّ
الشَّيْطانَ كانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوًّا مُبينا؛[سوره اسراء آيه 53] و به
بندگان من بگو كه با يكديگر به بهترين وجه سخن بگويند، كه شيطان در ميان
آنها به فتنهگرى است، زيرا شيطان آدمى را دشمنى آشكار است.»
3-تسليم حق بودن در مناظره
بر اساس آموزه هاي اسلامي، يك انسان مسلمان هيچ گاه نبايد تابع و تسليم
هواي نفس خود باشد، بدين جهت سزاوار است در گفتگو و مناظرات علمي به دور
از هر گونه تعصب كوركورانه و نفساني بعد از گوش كردن منطق طرف مقابل، در
صورتي كه با واقعيت و حقيقت منطبق بود تسليم آن شد؛ كما اينكه خداي متعال
در اين خصوص مي فرمايد: «الَّذينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ
أَحْسَنَهُ أُولئِكَ الَّذينَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِكَ هُمْ أُولُوا
الْأَلْبابِ؛[سوره زمر، آيه18 ] آن كسانى كه به سخن گوش مى دهند و از
بهترين آن پيروى مى كنند، ايشانند كسانى كه خدا هدايتشان كرده و اينان
خردمندانند.»
محققان تفسير نمونه در ذيل اين آيه شريف مي نويسند: «اين دو آيه كه به
صورت يك شعار اسلامى در آمده، آزاد انديشى مسلمانان، و انتخابگرى آنها را
در مسائل مختلف به خوبى نشان مى دهد. بندگان ويژه خدا داراي اين خصوصيت
اند كه سخنان اين و آن را بدون در نظر گرفتن گوينده و خصوصيات ديگر گوش
فرا مى دهند و با نيروى عقل و خرد بهترين آنها را بر مى گزينند" هيچ گونه
تعصب و لجاجتى در كار آنها نيست، و هيچ گونه محدوديتى در فكر و انديشه
آنها وجود ندارد، آنها جوياى حقند و تشنه حقيقت، هر جا آن را بيابند با
تمام وجود از آن استقبال مى كنند، و از چشمه زلال آن بى دريغ مى نوشند و
سيراب مى شوند. آنها نه تنها طالب حقند و تشنه گفتار نيك، بلكه در ميان
خوب و خوب تر و نيكو و نيكوتر دومى را بر مى گزينند.» [2]
4-استفاده از كلام حق و پرهيز از داد و فرياد:
قول «سديد» از ماده «سد» به معنى محكم و استوار و خلل ناپذير و موافق حق و واقع است، سخنى است كه همچون يك سد محكم جلو امواج فساد و باطل را مى گيرد
يك استدلال و مستند مورد استفاده در يك مناظره مي بايست بر اساس حق و
حقيقت و به دور از هر گونه گفتار بي پايه و اساس و غير منطقي باشد. علاوه
بر رعايت اين موضوع سزاوار است، در مناظره از پرخاشگري و داد و فرياد
اجتناب نمود؛ چرا كه در منطق قرآن، داد و فرياد اين چنين نكوهش شده است:
«وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ إِنَّ أَنْكَرَ الْأَصْواتِ لَصَوْتُ الْحَميرِ؛
[سوره لقمان، آيه19] و صدايت را آهسته ساز، كه بدترين آوازها بانگ خران
است.»
5-عدالت در گفتار:
رعايت عدالت در گفتار، از جمله بايسته هاي يك مناظره ي اسلامي است. حق
گفتن و پرهيز از برچسب زني هاي بي اساس و پرهيز از توهين و افتراء، از جمله
بايسته هاي عدالت در گفتار است.
خداي متعال در خصوص ضرورت بهره مندي از اين شاخص قرآني مي فرمايد: «وَإِذا
قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا؛[انعام/152] و هنگامى كه سخنى مى گوييد، عدالت را
رعايت نماييد.»
سخن آخر:
شخصيت هاي سلفي كه خود را پيرو خلف صالح سلف خود معرفي مي نمايند سزاوار است، با رعايت قواعد و قوانين مناظره اسلامي از هر گونه پيش داوري و برچسب زني غير اخلاقي به مخالفان خود پرهيز نمايند و تابع حق و حقيقت باشند.
پي نوشت ها:
[1]. تفسير نمونه، ج17، ص447.
[2]. همان، ج19، ص412.