کد خبر: ۳۸۹۲۷۵
زمان انتشار: ۱۳:۴۰     ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
مشاور بخش خاورميانه سازمان تجارت خارجي ژاپن اعلام كرد: علي‌رغم انتظارات موجود از طرف ايران شركت‌هاي ژاپني به دليل نگراني از تداوم تحريم‌هاي اقتصادي آمريكا عليه ايران و همچنين سياست داخلي كشور روند كندي را در ورود به ايران دارند.
به گزارش پایگاه 598 به نقل از ژاپن تايمز، از سال 1959 گروه خودروسازي بهمن همكاري خود را با شركت خودروسازي ژاپني مزدا آغاز كرد. از سال 2007 نيز اين شركت مشغول مونتاژ مزدا 3 و ارائه آن به بازار ايران است.

گروه خودروسازي بهمن تقريبا تنها گروه خودروسازي خصوصي در ايران محسوب مي‌شود و اميدوار است كه بتواند همكاري خود با خودروسازان ژاپني را گسترش دهد.

بنا به گفته محمد ضرابيان معاون برنامه‌ريزي و توسعه گروه بهمن اين شركت به دنبال شراكت با ژاپني‌هاست كه دو شركت داي‌هاتسو و تويوتا از جمله گزينه‌هاي روي ميز اين شركت است. به طور كلي خودروي سازي ايران دومين بخش اقتصادي اين كشور پس از نفت محسوب شده و بزرگترين صنعت خودروسازي در خاورميانه محسوب مي‌شود.

توليد خودرو در سال 2001 در ايران به 1.64 ميليون دستگاه رسيد اما به دليل اعمال تحريم‌ها اين رقم در سال 2013 به 740 هزار دستگاه كاهش يافت.

در سال 2014 توليد خودرو در ايران مجددا افزايش يافت و به 1.13 ميليون دستگاه رسيد. دولت ايران قصد دارد توليد خودرو در كشور را تا سال 2025 به 3 ميليون دستگاه در سال افزايش داده كه براساس اين طرح 2 ميليون دستگاه به بازار داخلي و يك ميليون دستگاه به كشورهاي همسايه نظير عراق و افغانستان صادر خواهد شد.

با توجه به لغو تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران شركت‌هاي ايراني در صدد‌اند تا با انتقال فناوري و تشكيل شركت‌هاي مشترك با خارجي‌ها دست به توليد خودرو در اين كشور بزنند.

نادر سخا مدير اجرايي شركت قطعه‌سازي كروز معتقد است كه ايران زيرساخت‌هاي مناسبي براي خودروسازي دارد كه شامل فعاليت چندين شركت قطعه‌سازي نيروي كار تحصيل كرده و همچنين امنيت بالا نسبت به ديگر كشورهاي منطقه است.

وي تاكيد كرد: ما پتانسيل كافي براي ورود ديگر شركت‌ها و همكاري با آنها را داريم.

يوئيچي ياماموتو مشاور بخش خاورميانه سازمان تجارت خارجي ژاپن در توكيو معتقد است با توجه به جمعيت ايران تقاضاي خودرو در اين كشور پايدار خواهد بود. ايران حدود 80 ميليون نفر جمعيت داشته كه بنا به گزارش فكت بوك كه از سوي سازمان اطلاعات مركزي آمريكا ارائه شده است 40 درصد از جميعت ايران زير 25 سال هستند.

ياماموتو تاكيد كرد: ايران خود يك خودروساز است و نمي‌توان اين كشور را مقصد صادرات خودروهاي تكميل شده محسوب كرد.

وي ادامه داد: ايران مي‌تواند به عنوان يك نقطه توليد براي بازار داخلي و كشورهاي همسايه محسوب شود.

دولت ژاپن تحريم‌هاي اين كشور عليه ايران را در ماه ژانويه برداشت و در ماه فوريه نيز دو كشور توافقي را در راستاي تسهيل ورود شركت‌هاي ژاپني به بازار ايران امضا كردند. علي‌رغم انتظارات موجود از طرف ايران شركت‌هاي ژاپني به دليل نگراني از تداوم تحريم‌هاي اقتصادي آمريكا عليه ايران و همچنين سياست داخلي كشور روند كندي را در ورود به ايران داشته‌‌اند.

مرتضي سبحاني معاون شركت قطعه‌سازي آورند پيشرو معتقد است در مقايسه با شركت‌هاي فرانسوي، ايتاليايي و آلماني ژاپني‌ها عقب ماندند. در حال حاضر شركت‌هاي اروپايي رقيب ژاپن در صنعت خودروسازي نظير پژو سيترون و رنو هم كانون فعاليت خود را به صورت جدي در ايران از سر گرفتند.

ضرابيان تاكيد كرد: متاسفانه ژاپني‌ها روز به روز شاهد از دست دادن بازار خود در ايران هستند.

وي تاكيد كرد: بازيابي مجدد بازار خودروسازان ژاپني در ايران در صورتي كه اين شركت‌ها به صورت جدي به ايران ورود نكنند در آينده بسيار سخت خواهد بود.

اين مقام خودروسازي بهمن ادامه داد: خودروهاي ژاپني كم مصرف با توجه به مشكل جدي آلودگي هوا و كمبود جايگاه پارك در تهران و همچنين تقاضاي قشر جوان در صورت قيمت‌گذاري مناسب مي‌تواند از بازار خوبي برگزار باشد.

در صورتي كه خودروسازان دستيابي به قطعات با كيفيت بالا در ايران را در زمانبندي مناسب ممكن بدانند ورود خود به بازار ايران ايران را سرعت بخشيده و همين امر به افزايش كيفيت و رقابت قيمتي در بازار ايران منجر خواهد شد.

سخنگوي وزارت امور خارجه ايران بيشتر اعلام كرده بود كه ژاپن از جايگاه خوبي در ايران برخوردار است اما تضميني براي نگه داشتن اين جايگاه وجود ندارد و اين مساله به تلاش خود ژاپني‌ها بستگي دارد.

اين مقام ايراني تاكيد كرد: ايران خواهان همكاري بيشتر با ژاپن است اما نمي‌تواند مدت زيادي منتظر باشد.


اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها