به گزارش پایگاه 598 به نقل از ایسنا، علی اصغر فانی در سی و سومین اجلاس مدیران و روسای آموزش و
پرورش کشور که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است به ارائه گزارش
عملکرد این وزارتخانه پرداخت و در ابتدا به چالش های این دستگاه در سال 92
اشاره کرد.
وی افزود: محتوا، برنامه، فضا و
تجهیزات، روشهای مالی و نیروی انسانی از ارکان تعلیم و تربیت هستند؛
متاسفانه در آغاز اجرای ساختار جدید نظام آموزش و پرورش به جای آنکه به
اجزاء و ارکان بپردازیم، از سر ساختار وارد شدیم، یعنی مقطع ابتدایی را شش
پایه کردیم. شروع تحول از ساختار غلط است، در حالی که ابتدا باید زیرساخت
ها را مهیا کرد و این بزرگترین چالش ما بود.
وزیر
آموزش و پرورش با بیان اینکه اهداف مقطع ابتدایی را برای پنج پایه تعریف
کرده بودیم اما پایه ششم اضافه شد گفت: ما نظام آموزشی جدید را خوب شروع
نکردیم و مشکلاتش هر روز گریبان ما را می گیرد. کلاسهای درسی مدارس ما
مضربی از 5 بود ولی با شش پایه شدن باید تعداد کلاس ها را افزایش میدادیم و
فضاهای دیگر چون نمازخانه و انبار و آزمایشگاه را تبدیل به کلاس میکردیم.
فانی
افزود: باید نیروی انسانی تامین میشد و بکارگیری نیروی مازاد متوسطه در
مقطع ابتدایی و عدم اطلاع رسانی درباره نظام جدید از چالش های دیگر ما
بودند.
وی بابیان اینکه در همان روزهای ابتدایی
با تشکیل کمیتهای 750 چالش احصاء شد گفت: از دل این چالش ها سیاستهایی
استخراج شد و راهبردی که اتخاذ کردیم ارتقای کیفیت بود و هنوز به آن
معتقدیم.
وزیر آموزش و پرورش در
ادامه به مهمترین سیاستهای آموزش و پرورش و اقدامات انجام شده در راستای
تحقق آنها پرداخت و گفت: از جمله این سیاستها سازماندهی و بهسازی منابع
انسانی است و در همین راستا دو سال است که پذیرش از بوم برای بوم را انجام
دادیم و اگر این روند ادامه یابد به توزیع متوازن نیروی انسانی می انجامد.
فانی
به سیاست توسعه مشارکتها اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش بزرگترین فصل
مشترک حاکمیت و ملت است و اداره آن باید با مشارکت همگان شکل گیرد. دولت طی
سه سال اخیر، 82 درصد بودجه مصوب ما را افزایش داده است، اما از کسری
بودجه و کمبود امکانات رنج میبریم و دولتها هرچقدر کمک کنند نیازهای
انباشته آموزش و پرورش ایجاب می کند از منابع غیردولتی نیز بهره بریم.
وی
بر لزوم ارتقای مدیریت آموزشگاهی به عنوان یکی دیگر از سیاستهای جدی این
وزارتخانه تاکید کرد و گفت: اگر یک نیروی انسانی خوب در راس مدیریت یک
مدرسه باشد، مدرسه ارتقا مییابد. شما روسای آموزش و پرورش تلاش کنید
بهترینها را برای مدیریت مدارس انتخاب کنید.
وزیر
آموزش و پرورش افزود: مشکل این است که به جای آنکه مدارس را فعال کنیم،
ادارات را فعال کرده ایم؛ در حالی که باید امور را به مدارس واگذار کنیم و
سیاست مدرسه محوری به همین علت مورد تاکید ماست. باید برای رییس منطقه یقین
حاصل شود که اگر مدیر مدرسه قوی داشته باشد، او مشکلات را حل میکند.
وی افزود: در همین بحث هدایت تحصیلی اگر مشاوران و مدیران مدارس خوب به میدان میآمدند، از بار مشکلات کم میشد.
فانی
با بیان اینکه تمرکز در آموزش و پرورش بالاست، گفت: باید اختیارات به
مناطق تفویض شود، با این مشکل مواجهیم که نه ما حاضریم به سطح پایین تر
اختیار بدهیم و نه او حاضر است مسوولیت بیشتر بپذیرد، ما عادت کردهایم که
از بالا بخشنامه بیاید و اجرا کنیم.
وزیر آموزش و
پرورش با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای انسداد مبادی بیسوادی گفت:
تلاشهای خوبی برای مراجعه خانه به خانه و پذیرش کودکان لازمالتعلیم
انجام شد. به عنوان مثال سال گذشته 76 هزار کودک لازمالتعلیم شناسایی و به
مدارس هدایت شدند.
فانی ادامه داد: برای اولین بار اساسنامه مدارس عشایری مصوب شد و به توسعه عدالت آموزشی کمک کرد.
وی
به شناسایی چهار استان سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و جنوب
کرمان در دولت به عنوان مناطق محروم اشاره کرد و گفت: این چهار استان مورد
توجه دستگاههای حمایتی و همچنین آموزش و پرورش قرار گرفتند.
فانی
به توسعه مدارس روستامرکزی و شبانهروزی اشاره کرد و گفت: بیش از 400 هزار
دانش آموز در مدارس شبانهروزی داریم و امکانات ما در این مدارس کافی
نیست، اما معتقدیم وجود این مدارس به تحصیل فرزندانمان در مناطق روستایی
کمک میکند.
وی به پوشش بیش از 82 درصدی دانش
آموزان در متوسطه دوم و پوشش بیش از 94 درصدی در مقطع ابتدایی اشاره کرد و
گفت: افزایش پوشش دختران نیز از جمله شاخصهای خوب ما در توسعه عدالت
آموزشی است.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه
نسبت دانشآموزان مدارس غیردولتی از 8.5 به 11.37 درصد از دیگر شاخصهای
رشد یافته است، گفت: احیای دارالقرآنها و افزایش انس با قرآن از دیگر
برنامههای خوب انجام شده است.
فانی ادامه داد:
ایجاد تشکل همیاران سلامت، عملیاتی کردن فرهنگ کتابخوانی، احیای زنگ
کتابخوانی، ایجاد بیش از 1000 کتابخانه کلاسی، ایجاد 615 پژوهش سرا، تبدیل
فرهنگ امنیتی به امنیت فرهنگی و ایجاد آرامش در فضای آموزشی، رشد سرانه
فضای آموزشی از 4.86 مترمربع به 5.7 مترمربع برای هر دانش آموز، رشد 48
درصدی کلاسهای تحویلی در سازمان نوسازی بخش دیگری از اقدامات انجام شده
است.
وی با بیان اینکه رتبهبندی معلمان نیز با
1350 میلیارد تومان اعتبار از مهر 94 اجرا شد و میانگین دریافت معلمان حدود
300 هزار تومان رشد یافت، گفت: میانگین حقوق از یک میلیون و 290 هزار
تومان به دو میلیون و 380 هزار تومان در سال 95 رسیده است.