کد خبر: ۳۸۷۴۹
زمان انتشار: ۱۴:۴۴     ۱۸ بهمن ۱۳۹۰
کسانی که بر اصول پایدارند و بر سر آن معامله نمی کنند اینها می توانند - اگر با همدیگر باشند - سیستم نظارتی مجلس بر عملکرد قوا را فعال کنند. اگر اصولگراهای اسمی وارد مجلس شوند وضعیت بهتر نخواهدشد

حجت الاسلام روانبخش عضو شورای مرکزی جبهه پایداری در گفتگو با هم اندیشی با تاکید بر لزوم تقویت بخش نظارتی مجلس به نقش اصولگرایان واقعی در مجلس و کشور اشاره نمود.

هم‌اندیشی: انتظار دلسوزان و حامیان انقلاب در مجلس نهم برآورده خواهد شد؟

 حجت الاسلام روانبخش

مجلس هشتم و هفتم قابل مقایسه با مجلس ششم نیست ولی ایده آل نیست

انتظاری که ما از مجلس هفتم و هشتم که اکثریت آن را اصولگرایان تشکیل میدادند، داشتیم،  برآورده نشد. یعنی آنچه که شأن یک مجلس اصولگرا بود محقق نشد.

متاسفانه مجلس به آن آرمانی که امام راحل، مقام معظم رهبری و مردم داشتند دست پیدا نکرد.

البته مجلس هفتم نسبت به مجلس هشتم خیلی بهتر عمل کرد. باندبازی‌ها و جناح بازی‌ها در آن بسیار کمتر بود. که این نیز شاید به نوع مدیریت مجلس برگردد.

اما در مجموع با اینکه مجالس هفتم و هشتم انتظارات را برآورده نکردند، و در برخی مواقع وارد یک نوع بازی‌های  سیاسی با دولت شد، اما نسبت به مجلس ششم که مجلسی بود با اکثریت اصلاح طلب قابل مقایسه نیست.

 مجلس ششم با هدف براندازی نظام شکل گرفت

در واقع آنچه در مجلس ششم صورت می گرفت تلاش برای یک حرکت براندازیانه بود. طرح هایی که در آنجا تصویب می شد، لوایحی که از سوی دولت به مجلس می آمد، همچنین تحصن های و تجمع هایی که در داخل مجلس صورت می گرفت، همچنین موضوعات دیگری مثل نطق های قبل از دستور و مهمتر از همه  نامه سرگشاده ای که به مقام معظم رهبری نوشته شد برای نوشیدن جام زهر ارتباط با آمریکا، اینها نمونه هایی است که نمی توان مجلس ششم را با مجالس بعدی آن مقایسه نمود.

بنابراین اصولگرایی هرچند به مراتب ضعیفش که تحقق پیدا کند از جریان اصلاح طلبی و در نهایت براندازی نظام بهتر است، اما این نمی تواند نقطه ایده آل باشد.

 اگر اصولگراهای صوری وارد مجلس شوند وضعیت بهتر نخواهدشد

هر کس که اسم خود و یا حزب خودش را اصولگرا بنامد، ولی از این عنوان برای اهداف خود استفاده کند،  اگر مجلس در اختیار اینگونه افراد قراربگیرد، چیزی شبیه مجلس هشتم مجددا شکل خواهد گرفت و بلکه ممکن است از مجلس هشتم نیز ضعیفتر باشد.

 اصولگرای واقعی اهل معامله و تنازل نیست

به نظر من در مجلس نهم باید اصولگرایانی وارد مجلس شوند که نفس اصولگرایی برای آنها اصل باشد. نه اینکه با نام اصولگرایی برای رسیدن به اهداف حزبی و گروهی و فردی خودشان تلاش کنند.

اگر کسی اصولگرایی برای او موضوعیت داشته باشد، در مجلس اهل تنازل و کوتاه آمدن و معامله نخواهدشد.

اگر نمایندگان اهل معامله‌های اقتصادی و سیاسی شدند، وظایف اصلی  که تصویب قانون و نظارت بر عملکرد نهادها و وزارتخانه ها و موسسات هست برزمین خواهد ماند. اینها کسانی هستند که در عمل پایبندی به اصول ندارند بر سر اصول به راحتی معامله می کنند همانطور که این امردر مواردی به راحتی در مجلس هشتم اتفاق افتاد.

اما کسانی که بر اصول پایدارند و بر سر آن معامله نمی کنند اینها می توانند - اگر با همدیگر باشند - سیستم نظارتی مجلس بر عملکرد قوا را فعال کنند.

 بخش نظارت مجلس هشتم بسیار ضعیف بوده

به نظر من در مجلس در حال حاضر سیستم نظارتی اصلا فعال نیست.

زیرا برخی از نمایندگان به خاطر پرداختن به مسائل حوزه انتخابیه خودشان وقت کافی ندارند، برخی نیز اصلا اهل این نوع مسائل نیستند و برخی نیز در سیستم نظارتی بر نهادها و وزارتخانه ها معامله می کنند.

در نتیجه کسانی که می خواهند سیستم نظارتی مجلس را فعال کنند در اقلیت هستند، آنها نیز با اقلیتشان نمی توانند بر این مجموعه های کثیر نظارت کنند. در نتیجه مجموعه ای که باید مورد نظارت قرار بگیرد رها می شود و راندمان کار پایین می آید.

شیوه مفید نظارت بر دستگاه‌های کشور

اما اگر مجموعه ای از نمایندگان پایدار بر اصول و دور از زدو بندها و معاملات سیاسی  در مجلس حضور پیدا کنند، می توانند با مشاوره با کارشناسان،  بهترین طرح ها در زمینه های مختلف را به مجلس ارائه دهند  و در کمیسیون های مربوط،  وقت کافی بگذارند و بعد از آن سیستم نظارتی را فعال نمایند.

با تبدیل شدن به گروه های مختلف هر گروه به نظارت به یک وزارت خانه و تعداد محدود از نهادها و موسسات  بپردازند. در این صورت نظارت مداوم شده و دقت کار مجموعه ها و موسسات و وزارت خانه ها بالاتر می رود.

مجموعه های دولتی و اجرایی اگر بدانند دائما بر آنها نظارت می شود،  در صرف هزینه و درست خرج کردن و دقیق کار کردن  اثر به سزایی خواهد داشت.

در نتیجه اصولگرای واقعی نه شعاری اگر وارد مجلس شوند این اتفاق مبار ک خواهد افتاد.

 هم اندیشی: اصولگرایی به صورت خلاصه دارای چه ویژگی‌هایی است؟

حجت الاسلام روانبخش

بهترین و کاملترین بیان را مقام معظم رهبری در این زمینه داشته اند

اصولگرایی را مقام معظم رهبری به خوبی تعریف نموده اند. اجمال آن این که اصولگرا کسانی هستند که بر اصول اسلام انقلاب و ارزشهای انقلاب محکم می ایستند و ذره ای کوتاه نمی آیند ودر عین حال برای پیشرفت و تعالی کشور اهداف میانی و روشها را اصلاح می کنند تا به آن نتیجه مطلوب و قله رفیع تعالی دست پیدا کنند.

دیگر این که باید واقعا با تمام وجودشان مکتب اسلام و جامعیت آنرا قبول داشته باشند و یکی از آن مسائل اعتقاد به ولایت فقیه و اینکه فقیه واقعا ولایت دارد نه صوری و اعتباری است.  به اسلام به تمام معنی و تمام و کمال ابعاد اسلام معتقد باشند .

مردم مدار باشند و از مردم فاصله نگیرند.

بایستی زندگی اشرافی نداشته باشند.

کسی که در زندگی اشرافی به سر میبرد هیچ وقت نمی تواند مردم مدار باشد و کسی که مردم مدار نیست و اشرافی زندگی میکند، نمی تواند درد و مشکل مردم را بفهمد. در نتیجه اصول را زیر پا می گذارد و به دنبال این خواهدبود که چگونه از اصول برای اهداف شخصی قبیله ای و گروهی خودش استفاده کند.

در جهت رشد علمی و پیشرفت کشور تلاش کند.

و ویژگیهای دیگری که در اصول هشت گانه مقام معظم رهبری بیان کردند.

 هم اندیشی: ورود نمایندگان بعضا سکولار و منحرف حتی به تعدا اندک به مجلس چه اثری دارد؟

 حجت الاسلام روانبخش

یک نماینده منحرف در دراز مدت مطمئنا مخرب خواهدبود

به نظر یک نماینده مجلس اگر اعتقاد منحرف داشته باشد برای مجلس مضر است زیرا مجلس مربوط به کشور اسلامی است. بایستی  قوانینی که می خواهد به تصویب برسد بر اساس آموزه های قرآنی باشد و اگر کسی به اسم اسلام بیاید و به ضرر اسلام تلاش کند مطمئنا در درازمدت اثر مخربی خواهد گذاشت.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۴ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۰
۰
۰
شیخ قاسم خودت اینطوری هستی ، ببین روراست بگو ، هستی ؟ هستی ؟...
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها