کد خبر: ۳۸۶۷۳
زمان انتشار: ۱۱:۴۱     ۱۸ بهمن ۱۳۹۰
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: «مسجد» به عنوان پایگاهی که روحانیت از آن استفاده کرده و می‌کند، مکتب انسان‌سازی است که رشد و کمال انسان در همه وجوه را تأمین می‌کند و همین امر نقش بسیار اساسی در تحقق انقلاب داشت.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، به مناسبت دهه مبارک فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران گفت‌وگوی مشروحی با حجت‌الاسلام والمسلمین «سید محمد واعظ موسوی» از استادان حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری درباره «نقش روحانیت در پیروزی انقلاب» انجام داده‌ایم که متن آن تقدیم خوانندگان گرامی می‌شود.

روحانیت واقعی مرزبانان اعتقادی مکتب حیات بخش اسلام هستند

حجت‌الاسلام واعظ موسوی در ابتدای این گفت‌وگو بیان داشت: روحانیت واقعی مرزبانان اعتقادی مکتب حیات بخش اسلام هستند و با الهام از مکتب پویا و زنده اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام در جوامع اسلامی گوی سبقت را از بقیه گروهها گرفته و همواره از اعتماد بالایی در بین مردم برخوردارند.

وی گفت: مکتب پویا و زنده اهل بیت مبتنی بر دو پایه اساسی است؛ از سویی قرآن کریم را به عنوان سند و منبع اساسی شریعت مقدس اسلام می‌داند و از سوی دیگر سنت نبوی و اهل بیت علیهم‌السلام را به عنوان مبیّن و مفسّر مطالب نهفته در قرآن کریم قلمداد می‌کند.

این استاد حوزه افزود: این بدان جهت است که روحانیت شیعه، آشنایی کامل با آموزه‌های دینی را دارد و هم چنین اطلاعات بسیار وسیعی که لازمه رسیدن به مراحل بالای روحانیت در حوزه‌های مقدسه علمیه است را داراست. این کار مستلزم احاطه بر علوم متعددی مثل صرف، نحو، معانی، بیان، بدیع، لغت، منطق، فلسفه و کلام ، حدیث، درایه، فقه و اصول است.

عضو خبرگان رهبری گفت: از طرف دیگر، روحانیت دینی در عمل نیز همواره مقدم بر دیگر طیف‌های جامعه هستند و خود را ملتزم می‌دانند تا به آنچه در حوزه‌های علمیه فرا می‌گیرند، عامل باشند. به همین خاطر و با توجه به ویژگی‌هایی که روحانیت مکتب اسلام دارد، حوزه‌های مقدس شیعه در طول تاریخ از استقلال برخوردار بوده و در هیچ برهه‌ای از تاریخ، وابسته به حاکمیت و یا طیف خاصی نبوده و همیشه روحانیت در صحنه، ارتباط تنگاتنگ با مردم داشتند و در بین مردم زندگی کرده و جدا از مسائل و گرفتاری‌های مردم نبودند و مشکلات مردم برای آنها ملموس بوده است.

استاد واعظ موسوی گفت: در بعد دیگر، روحانیت خود را موظف به رد شبهات در افکار و اندیشه‌ها و دفاع از حریم دین می‌دانسته و در این راه سر از پا نمی‌شناخته است. با فرقه‌های مختلفی که قصد طعمه قرار دادن مردم و نیز اعتقادات و باورهای آنان را داشتند، مبارزه کرده و همواره با براهین و استدلال‌های منطقی و علمی آنها را از مسیر حرکت مردم بر می‌داشتند.

وی افزود: روحانیت همواره مردم را به حق دعوت کرده‌اند و هیچ روحانی واقعی دینی یافت نمی‌شود که مردم را به سوی خود و جهت تامین منافع خود، وسیله قرار داده و از آنها سوء استفاده کند. لذا از زمان تأسیس حوزه های مقدسه علمیه که با اشاره ائمه معصومین علیهم السلام و از زمان آن بزرگواران بوده، این ویژگی‌ها در روحانیت شیعه وجود داشته و به همین خاطر در نظام مقدس اسلامی هم که شروع فعالیتش از حدود 5 دهه قبل بوده، بزرگان و پیش تازان انقلاب و در رأس آنها معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی رحمة الله علیه، در این مسیر قدم گذاشته و تا پای جان ایستادگی کردند.

همواره قبل و بعد از انقلاب، روحانیت وفادار به انقلاب مورد هجمه و ستم بوده‌اند

این عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه روحانیت از تبعید و شکنجه و زندان نمی‌ترسید، ادامه داد: وجود نفوذ کلام در روحانیت نه فقط برای پیروان روحانیت و امت اسلامی که برای دشمنان اسلام و روحانیت، مطلب روشن و شناخته شده‌ای است. لذا در همه دوران‌ها؛ چه دوران اختناق قبل از انقلاب و چه در دوران شکوفایی اسلام بعد از انقلاب، روحانیت وفادار به انقلاب و آرمان‌ها، همواره مورد هجمه و ستم ناجوانمردانه قرار گرفته‌اند.

وی گفت: بزرگان انقلاب قبل از انقلاب، بیشتر عمر خود را در تبعیدگاه‌ها و زندان‌ها به سر بردند و عده‌ای از آنان چون شهید آیت الله غفاری، شهید آیت الله سعیدی و ... در این راه جام شهادت نوشیدند.

حجت‌الاسلام واعظ موسوی گفت: بعد از انقلاب نیز بعضی چهره‌های روحانیت واقعی را دشمن در اولین فرصت ممکن شناسایی کرده و آنان را از جامعه اسلامی گرفت و امت اسلامی را از وجودشان محروم ساخت؛ شهید مطهری‌ها، شهید مفتح‌ها، شهید بهشتی‌ها، شهید باهنرها، شهدای محراب؛ شهید قاضی، شهید مدنی، شهید دستغیب، شهید صدوقی و شهید اشرفی، همه بر سر این پیمان جان خویش را از دست دادند و به لقای معبود شتافتند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: امروز افتخار داریم که رهبری نظام اسلامی ما بر عهده روحانی آگاهی است که قبل از انقلاب در زندان و تبعید به سر برده و پس از انقلاب از اولین کسانی بود که مورد طمع دشمنان قرار گرفت.

وی گفت: مقام معظم رهبری در همان سال 60 مورد ترور ناجوانمردانه قرار گرفت اما از آنجا که مشیت الهی تعلق گرفته بود بر اینکه ایشان پس از امام، امت را رهبری کند، لطف خداوند شامل حال مردم شد و ایشان را به آنها برگرداند.

استاد حوزه علمیه قم گفت: روحانیت با همه خدمات و فعالیت‌هایی که می‌کند، تمام وابستگی‌اش به اسلام و امت اسلامی است و از هیچ قدرت و تهدیدی هراس ندارد.

مساجد و روحانیت در کنار هم دو قطب مهم پیروزی انقلاب بودند

وی با توجه به اینکه مساجد و روحانیت در کنار هم دو قطب مهم پیروزی انقلاب بودند، گفت: مساجد به عنوان اولین پایگاه‌های مردمی و دینی که اولا به وسیله خود متدینین احداث می‌شوند و ثانیا اداره و استمرار آن هم به عهده خود مردم متدین است، نه تنها محل سجده و عبادت بلکه به عنوان پایگاهی چند منظوره در جامعه اسلامی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این استاد حوزه افزود: روحانی در رأس اداره مسجد، از مسجد به عنوان مدرسه‌ای برای فراگرفتن احکام حلال و حرام مردم و دانشگاهی برای ارتقای سطح معلومات و آشنایی با تاریخ و سیاست و حالات پیشینیان استفاده می‌کند. در قالب منبر و خطابه و موعظه، مردم را با قرآن و اهل بیت علیهم السلام و ظلم‌هایی که در طول تاریخ به آنها رفته آشنا می‌کند. آرمان‌های ائمه علیهم‌السلام و شهدای راه فضیلت را برای مردم بازگو و یادآوری می‌کند. روحانی، مسجد را به عنوان سنگری برای بالا بردن سطح بینش و بصیرت و دشمن شناسی مردم و همین طور مقری برای آموزش های نظامی مورد استفاده قرار می‌دهد.

واعظ موسوی افزود: بیشتر فعالیت‌های قبل از انقلاب از جمله گرفتن اخبار و اعلامیه‌های امام و برنامه ریزی حرکت‌ها و تظاهرات و ... در همین مساجد انجام می‌گرفت.

این مدرس حوزه یادآور شد: یادمان نرفته در دوران دفاع مقدس نیز بیشترین اعزام های نظامی از طرف بسیج انجام می‌گرفت و تنها پایگاه بسیج، مساجد بود. در مساجد، جوان و پیر و مرد و زن دور هم جمع می‌شدند و با مسئله جنگ و نحوه دفاع از کیان اسلام آشنا می‌شدند. کسانی که وظیفه حضور در خطوط مقدم جبهه را داشتند از مساجد اعزام می‌شدند و کسانی که وظیفه خدمت رسانی در پشت جبهه را داشتند باز در مساجد این وظیفه را انجام می‌دادند.

وی گفت: در حال حاضر نیز باید از این موهبت الهی بیشترین استفاده را در راستای اعتلای اسلام عزیز ببریم. امروزه این مساجد هستند که به عنوان موسسه خیریه محرومین واقعی جامعه را مورد شناسایی قرار داده و به آنها به صورت محترمانه و مخفیانه کمک رسانی کرده و مشکلاتشان را حل می‌کنند.

«مسجد» مرکز رسیدگی به وضعیت گرفتاران روحی و جسمی جامعه اسلامی است

وی تاکید کرد: مسجد به عنوان مرکزی برای رسیدگی به وضعیت گرفتاران روحی و جسمی جامعه اسلامی است. یکی از نکاتی که در اهمیت نماز جماعت و مسجد ذکر می‌کنند، این است که افراد با هم آشنا می‌شوند و اگر یکی از آنها روزی گرفتاری و مریضی پیدا کرد دیگران مطلع می‌شوند و برای رفع گرفتاری شخص و یا عیادت بیمار و یا تشییع کسی که از دنیا رفته با هم هماهنگ شده و حضور پیدا می‌کنند.

حجت‌الاسلام واعظ موسوی گفت: به هر حال مسجد به عنوان پایگاهی که روحانیت اسلام از آن استفاده کرده و می‌کند، مکتب انسان سازی است که رشد و کمال انسان در همه جنبه‌های مادی و معنوی و سیاسی و اجتماعی و نظامی را تأمین می‌کند و همین امر نقش بسیار اساسی در تحقق انقلاب داشت.

وی گفت: پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله نیز از بدو هجرت به امر ساختن مسجد اهتمام داشتند. ایشان در قبا به عنوان اولین نقطه‌ای که بعد از هجرت وارد شدند مسجدی بنا کردند و در بدو ورود به مدینه نیز مسجدالنبی را برای انجام اموری که متذکر شدیم بنا نهادند تا جامعه اسلامی به این واسطه همچون دانه‌های تسبیح کنار هم باشند.

عضو خبرگان رهبری تاکید کرد: روحانیت و مساجد باید هم چنان دوشادوش یکدیگر باشند.

روحانیت، استمرار دهنده حرکت ائمه معصومین و پیامبران بزرگ الهی است

حجت‌الاسلام واعظ موسوی در ادامه گفت: روحانیت به عنوان یک عنصر بسیار ارزشمند که مانند روحی در قالب جان جامعه اسلامی است همواره توانسته است جامعه را به سمت کمال سوق دهد. به اعتقاد ما روحانیت واقعی کسانی هستند که بنا به فرمایش امام حسین علیه‌السلام سلطنت و حاکمیت متعلق به آنهاست زیرا که آن امام همام می‌فرمایند: «مجار الامور بید العلماء بالله الامناء علی حلاله و حرامه».

این استاد حوزه گفت: در دین اسلام پیامبر صلی الله علیه و آله، اهل بیت علیهم‌السلام را هم سنگ قرآن معرفی کرده و آنها را به عنوان پرچم ها و نشانه‌هایی که پروردگار جهانیان برای راهنمایی بندگان خود به راه راست قرار داده، معرفی کرده است. روحانیت نیز استمرار دهنده حرکت و فعالیت ائمه معصومین علیهم السلام و پیامبران بزرگ الهی است. تاریخ و راه ائمه علیهم‌السلام و روحانیت، تبلور عینی تاریخ رسالت اسلام و راه پیروزمند این کامل ترین دین است.

وی گفت: امام زمان عجل الله تعالی فرجه که در سالروز آغازین روزهای خلافت و حاکمیت این امام بزرگوار نیز هستیم، روحانیت واقعی را به عنوان نمایندگان و حجت خود معرفی کرد و در آن توقیع شریف فرمود: «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی روات حدیثنا فإنهم حجتی علیکم و أن حجة الله» لذا روحانیت بیدار، هوشیار، بصیر و همیشه در صحنه، امروز به عنوان حجت‌های امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف وظیفه سامان دهی به امور جامعه را دارند و تاکید می‌کنم که این وظیفه نه فقط در یک شهر و دیار و منطقه خود و یا حتی در مملکت اسلامی ایران، بلکه در اقصی نقاط دنیا مطرح است تا با الهام دهی به همه مظلومین و مستضعفین جهان، زمینه را برای ظهور صاحب عصر آماده و مهیا کنند.

روحانیت نقش خود را در راهپیمایی 22 بهمن و انتخابات مجلس نشان می‌دهد

حجت‌الاسلام والمسلمین واعظ موسوی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با فارس تاکید کرد: با توجه به موقعیت حساس منطقه و جهان، عزیزان روحانی باید بیشترین استفاده را از محبوبیت مردمی و جایگاه خود برای دعوت امت اسلامی در مقابله با استکبار و صهیونیسم با حضور در راهپیمایی 22 بهمن و به دنبال آن انتخابات مجلس شورای اسلامی داشته باشند.

وی گفت: من فکر می‌کنم روحانیت در این برهه حساس، وظیفه تاریخی خود را به بهترین نحو ممکن انجام خواهد داد و یک بار دیگر نشان می‌دهد روحانیت در صیانت از نظام ولایی با هم متحد و یک صداست.

دلیل اعتماد مردم به روحانیت چیست؟

حجت‌الاسلام واعظ موسوی گفت: مردم قبل از انقلاب به روحانیت اقتدا کرده و در مورد اخبار و راهنمایی‌ها به روحانیت اعتماد کامل داشتند.

عضو مجلس خبرگان رهبری درباره دلایل این اقتدا و اعتماد گفت: حوزه مقدسه علمیه قم در بین همه حوزه‌های علمیه به عنوان حوزه تبلیغ محور مطرح بوده و هست به طوری که برای طلاب جوانی که وارد حوزه می‌شوند، اساس این است که خودشان را به دو بال علم و تقوا مجهز و مسلح کنند تا در موقعیت‌های حساس بتوانند وظیفه ارشاد مردم و تبلیغ و هدایت گری خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: الان هم می‌بینیم تمام حوزه‌های شیعی سراسر کشور در ایام ماه مبارک رمضان و در دهه اول ماه محرم الحرام و دهه آخر صفر که دارای مناسبت‌های تبلیغی مورد اعتنایی است، درس‌های رسمی حوزه تعطیل می‌شود و طلاب برای انجام وظیفه تبلیغی خود به اقصی نقاط کشور گسیل می‌شوند. این خصوصیت حوزه‌های علمیه سبب شده تا رابطه روحانیت و مردم بیشتر و محکم تر شود. اعتمادی که مردم به حوزه ها و طلاب علوم دینی داشته و دارند به دلایلی بر می‌گردد مانند: طلاب و روحانیون با آموزه‌های دینی عمیقا آشنا هستند و دارای اطلاعات جامع و کاربردی در این زمینه‌اند. طلاب قبل از اینکه دیگران را به یک امر خیری دعوت کنند، همواره خود پیشتاز و پیشگام‌اند و ابتدا خودشان وارد صحنه شده و عمل می‌کنند، آنگاه دیگران را بیشتر با عملشان دعوت می‌کنند.

این استاد حوزه علمیه افزود: با توجه به اینکه طلاب دینی و روحانیون در بین مردم زندگی می‌کنند و با مردم یکرنگ و با صفا هستند لذا در بین اعصار و قرون مختلف، اعتماد مردم را کاملا به لباس و عنوان روحانیت جلب کرده‌اند و مردم هم به تجربه دریافته‌اند که هیچ وقت روحانیت واقعی شیعه دنبال منافع مادی و جایگاه و منزلت و میز و تشکیلات نبوده است.

وی گفت: این امور دست به دست هم داده و برای روحانیت شیعه در بین عامه مردم جایگاه ممتازی ایجاد کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد واعظ موسوی در پایان گفت: بهترین حربه امام خمینی رحمة الله علیه و دیگر بزرگان دینی قبل و پس از انقلاب، استفاده از وجود روحانیت برای رساندن پیام‌های اسلام و انقلاب بوده و هست. روحانیت باید همیشه در تلاش باشد تا از این اعتماد دو سویه برای پیشبرد اهداف اسلام و نظام مقدس اسلامی و ولایی بهترین استفاده را بکند و امیدواریم خداوند متعال در این زمینه - حفظ و صیانت مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام و اعتلای کلمه حق - به روحانیت توفیق بیش از پیش عنایت فرماید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها